Režie:
Juraj HerzKamera:
Jiří MacháněHudba:
Petr HapkaHrají:
Zdena Studenková, Vlastimil Harapes, Václav Voska, Jana Brejchová, Zuzana Kocúriková, Josef Laufer, Milan Hein, Marta Hrachovinová, Karel Augusta (více)Obsahy(1)
Krásná dcera zchudlého kupce Julie se dobrovolně vydá do zakletého zámku uprostřed hlubokých lesů, aby zachránila svého otce. Zde prožije hrůzný i nečekaně láskyplný vztah s tajemným monstrem… (Magic Box)
Recenze (443)
Pojďme se krásně bát, než z netvora stane se baleťák a panna přestane býti pannou.. Není bez zajímavosti, že Herzova romantická pohádka s hororovými prvky se z úsporných důvodů natáčela současně s jiným autorovým startérem dětských depresí a pomočování (Deváté srdce) a Jurajovi nutno přičíst k dobru, že i do exteriérových scén v lesích, co vypadaly jak sibiřská tajga po pádu meteoritu, vnesl neodolatelně děsivé kouzlo. Hlavní hybná síla filmu (Hapkův ústřední klavírní motiv), je tady sám o sobě za pět hvězd, ovšem ty "volume up" varhany z kremační síně začnou být po čase otravně ohlušující, až by z toho háral pes. Zajímala by mě gáže pana Vosky, když na začátku bylo v lese zahaleném mlhou skrytým podtextem řečeno: „Ty se hlavně starej o to, aby Voskové měli co jíst a pít..“ ()
Jeden z tych lepsich Herzovych filmov. Vyznacuje sa sice az prehnanou ponurostou a jednoduchym dejom ale taktiez posobivou atmosferou, vybornou Hapkovou hudbou, sympatickou Studenkovou a v zavere aj emociami nabitou osudovostou. Obcas mi vsak prekazalo umelecke stvarnenie niektorych scen (tento problem sa tyka aj reziserovho Devateho srdca a Galosov stastia). 70% ()
Hrůzostrašná pohádka pro zlobivé děti. Ačkoli se Herz viditelně inspiroval u francouzské Krásky a zvíře, konečnou výtvarnou podobu pojednal po svém...místy i naturalisticky. Temné lesy, mlha, začarovaný zámek, rozervaná dívčí hruď, démoni...vše podkresleno strašidelnou hudbou Petra Hapky ( a v protikladu romantickou ve snových scénách). Herz na rozdíl od J.Cocteaua zvíře Krásce zpočátku neukazuje, a tak stupňuje napětí - co nevidíme, může nás děsit více než viděné ( nebo naopak). A maska netvora je opravdu působivá, scéna lovu pak velmi věrohodná. A nebyl by to Herz, aby kromě celkového horrorového ladění snímku nepřidal snovou scénu s rakví...působivé! ()
Večný príbeh rodiny, večný ako hodiny. Cérenka spanilá spasí sestry aj tatu, za muža za to dostane mrzkú škratu. Zábery ako obrazy z galérie, aj vyvražďovacie orgie. Teda aspoň v úvode, ďalej jak v partnerskom návode. Mutant si zamiluje Studénku, ona prázdny palác dostane do vienku. Postupne krasotina zamiluje si obrieho vtáka. Nielen ruky, krásu zbadá aj u zobáka. Kus explicitnej Eros symboliky film skrýva, jak v rozprávkach to často takto býva. Vysoké hodnotenie toto dielo znese, no najvyššie: to by muselo byť bez Harapese. Každý fanúšik výtvarna film si dobre užije. Zážitok zosilní, ak šmakocinkového nápoja popri tom upije. Atmosféra ponurá šmak dielu dodáva, hoci od rozprávky skôr k hororu tým žáner priznáva. ()
K tomu snad ani není třeba nic dodávat. Zapomeňte na nějakou pohádku. Tohle je čistokrevný horror. Ten nejlepší a nejstrašidelnější, co byl kdy u nás natočen a troufám si říci, který již nikdy nikdo u nás nepřekoná. Bál jsem se u toho jako dítě, trochu jsem se obával, jestli to po těch letech bude fungovat pořád, ale bál jsem se u toho i jako dospělý pětatřicetiletý. Za tu dobu ten film nepřišel takřka o nic. Má pořád stejné koule, pořád stejně nabušenou děsivou atmosféru. První půlka je naprosto ultimátní. Jestli někdy budu vytvářet žebříček nejstrašidelnějších filmů, co jsem viděl, tenhle bude určitě v první pětici, možná v čelních příčkách. Mám k filmu vlastně jen jednu jedinu výtku. A tou je obsazení Jany Brejchové. Mám tuhle herčku strašně rád a považuji ji za jednu z nejkrásnějších československých hereček, ale do téhle role se moc nehodila, protže ji nezvládla. Působila v ní hrozně křečovitě. ()
Galerie (15)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (25)
- Hlasy obou hlavních představitelů byly ve studiu přemluveny Taťjánou Medveckou a Jiřím Zahajským. Zuzana Kocúriková (Málinka) pak Jorgou Kotrbovou. (rawboy)
- Důležitou součástí filmu je výtvarná a scénografická stránka, na té se výrazně podílel výtvarník a malíř Josef Vyleťal. Skladatel Hapka řekl, že Vyleťal odléval nohy všem sochám ve filmu podle jeho, protože nohy moc neuměl. Když se ale Hapka pozastavil nad tím, že nářadí a sádra je plná šedivých chlupů a optal se proč,. odpověděl výtvarník, že před chvíli snímal posmrtnou masku malíři Zrzavému a nářadí nestačil umýt. (sator)
- Několik záběrů v pohádcce bylo pořízeno na zámku Ploskovice. (LaCasita)
Reklama