Režie:
Juraj HerzKamera:
Stanislav MilotaHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Rudolf Hrušínský, Vlasta Chramostová, Jana Stehnová-Čechová, Miloš Vognič, Ilja Prachař, Zora Božinová, Eduard Kohout, Jiří Lír, Dimitrij Rafalský (více)Obsahy(1)
Film Spalovač mrtvol natočil režisér Juraj Herz podle stejnojmenné novely Ladislava Fukse. Jeho hrdina - zaměstnanec krematoria, je člověk nenormální, zatížený svým povoláním, psychopat a maniak, posedlý představou člověka jako mrtvoly a její přeměny v prach a popel. Člověk takto duševně narušený se dá pak snadno svést zrůdnou fašistickou ideologií k těm nejstrašnějším činům: zradě národa, ke kterému se dosud hlásil, udavačství, vraždám a spolupráci na masovém vyhlazování lidí. (Bontonfilm)
(více)Videa (2)
Recenze (1 657)
"Co abych tě, drahá, oběsil?" a "Věneček, nebo rakvičku?" - to jsou citáty, které si ze Spalovače mrtvol odnesu. V první hodině podivný, morbidní a nudný film se v poslední třetině zlomí ve strhující podívanou s geniálně proměňujícím se Hrušínským, zblízka snímaným širokoúhlou kamerou. "Nic není v životě lidském jisté, jenom smrt a to, že v Evropě bude nastolen šťastný řád, šťastná Evropa." Spalovač mrtvol ale není a nebude můj šálek kávy. Ani s rakvičkou ne. Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=N-Ypg0RSn30&feature=related nebo http://www.youtube.com/watch?v=rn_c878Muuw&feature=related ()
..........Strhující, provokativní, černohumorná vytříbená poezie v mistrovském podání Hrušínského, veliký trn v oku velkého komanče. Není se čemu divit, že tento filmový klenot ležel tak dlouho v trezoru. Celý příběh je zajímavě natočen jakoby jeden velký záběr. Osoba vždy zůstává, přechází se jen z místa děje, či v čase. Děsivé vyprávění hlavního protagonisty se stále více stupňuje a graduje jeho skutky, které on zároveň vykonává, dle nařízení vyšších mocí a ospravedlňuje pro blaho všech. Černobílý materiál, klidná tichá hudba, působivý hlas vypravěče, děsivé prostředí krematoria, režijní cit pro psychologické podbarvení. To vše dohromady dalo vzniknout tomuto vyjímečnému, dá se říct i světovému skvostu........... ()
Vďaka hlbokým myšlienkam o smrti, utrpení a nerešpektovaní inej ľudskej rasy, v doprovode čudesnej hudby, snáď asi s veškerou vôľou a snahou pôsobiť depresívne, nedokázal tento mega úspešný, v určitých momentoch vďaka vizuálu priam umelecky spracovaný snímok, nijak zaujať. Nebavilo, priam krvopotne nudilo až som pochopil - TOTO IDE ÚPLNE MIMO TEBA. Prechádzam niekoľko komentárov s obavami či sa nájdu aj iní, ktorí boli pri sledovaní tohto snímku na rovnakej vlnovej dĺžke ako ja. A čuduj sa svete - nie som sám. ()
S týmto filmom mám neuveriteľný problém a pri predstave, ako mnou poväčšine lomcovala nuda, som bola rozhodnutá udeliť mu 3*. Čo ma však odradilo, bol pocit, akoby niektoré scény Herz natočil priamo pre mňa, ako milovníčku morbídnych scenárov s tak vynikajúcou atmosférou, že som sa utápala vo vidinách psychopatického génia s neskonalým potešením. Moje 4* sú výpoveďou o tom, ako na mňa zapôsobili jednotlivé intervaly na čele s impozantným symfonickým orchestrom, naháňajúcim zimomriavky, herecké kreácie Rudolfa Hrušinského, ktorý si kradne celú snímku pre seba a všetky nedejové postavy stojace nablízku s výpovedným výrazom, predstavujú len prostriedok, nevyhnutný pre pôsobenie vražedného ducha - áno, táto skutočnosť mi imponovala najviac. A tá dusivá atmosféra zvierajúca do klieští, tie konkrétne podobenstvá, to temné prostredie, filozofické sklony.............. stojím pri 4*, aj keď pocity mám značne neujasnené a je to snáď prvý film, pri ktorom si ich, predpokladám, nikdy nevyjasním. ()
RETRO Jsme krásná a požehnaná rodina, a já mám pořád pocit, že pro vás dělám strašně málo.…. R.Hrušínský je romantik a obdivuje krásu. J.Herz je režisér a podsouvá nám krásu filmového umění. Jako by točil vznešený pohřeb či nějakou pěknou kremaci… Hlas R.Hrušínského, hudba či obraz tvoří dokonalý filmový zážitek, při němž si snad ani neuvědomíte, zda jsou horší řeči o krematoriu či nástup fašismu. CO SI TAKHLE ZAHRÁT NA KLAVÍR MAHLEROVYPísně o mrtvých dětech? A následný přerod v čestného a zdravého člověka, jehož dokonalé monology o velkých společných pecích, mi připomněli herecký koncert J.Nicholsona v Osvícení jen dotvářejí fanaticky morbidní postavu, která nemá v naší kinematografii obdoby. Drahé děti, pohřbu žehem se vůbec nebojte! ,,TATÍNKU!? ()
Galerie (63)
Zajímavosti (59)
- Režisér Juraj Herz sa vyjadril, že najväčšie problémy s natáčaním scén v krematóriu mal Jiří Menzel (Dvořák), ktorý, ak sa práve netočilo, vraj po celý čas chodil s rukami vztýčenými nahor. Taktiež si želal, aby sa ho v tomto prostredí nikto nedotýkal. Bolo mu to vraj nepríjemné, pretože sa dotýkali aj rakví. (Santino7)
- Nejen film se stal po srpnu 1969 zakázaným. Zákaz činnosti měli i protagonisté filmu. Kameraman Stanislav Milota a Vlasta Chramostová (Lakmé/Dagmar), která si další velkou roli zahrála až ve filmu Je třeba zabít Sekala (1997). (mchnk)
- Scény v krematoriu se natáčely v Pardubicích, pražských Holešovicích a v urnovém háji v Plzni. Točilo se v srpnu a zápach ve zmíněných prostorách často donutil štáb dokončit práci ještě před stanovenou dobou. (-bad-mad-wolf-)
Reklama