Režie:
Juraj HerzKamera:
Richard ValentaHudba:
Petr HapkaHrají:
Jiří Menzel, Dagmar Havlová, Jana Břežková, Petr Čepek, Jan Schmid, Zdenka Procházková, Blanka Waleská, Zdeněk Ornest, Ilja Racek, Vít Olmer, Michal Pavlata (více)Obsahy(1)
Sci-fi horor o automobilu poháněném lidskou krví. Začínající automobilová závodnice Mima má možnost jezdit s mimořádně kvalitním vozem, který však funguje na neobvyklé palivo - na lidskou krev. Jen její přítel dr. Marek si uvědomuje nebezpečí hriozící každému, kdo se zaplete s automobilkou Ferat... Režisér Juraj Herz použil jako námět filmu povídku Josefa Nesvadby "Upír po dvaceti letech". (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (239)
Politika do hororů a pohádek NEPATŘÍ. Začátek vypadá velice slušně (titulky i s hudbou nemají chybu), ovšem to celé jde po dobu filmu strmě dolů. A od druhé návštěvy na pitevně jsem měl pocit, že si asi Juraj Herz šlehnul dost silný matroš. No co se týče hereckých výkonů tak, až na prkenného Menzela jsou vcelku v normálu, v kladném směru vyčníval jedině pošukaný Jan Schmid. Škoda, námět byl slušný, dneska bez cenzury a s větším rozpočtem by to vypadalo jinak. ()
V konečném hodnocení mi z toho vyšel průměrný film, který neuškodí, ale ani moc nenadchne. Najde se zde několik docela zajímavých momentů jenže díky tehdejšímu režimu a cenzuře nemohl režisér nabídnout divákům to co by si zasloužili. Těch několik scén, které připomínají hororový žánr nemůžu ohodnotit víc jak 50%. Možná by neuškodilo natočit v dnešní době něco podobného, protože upíří auto se zas tak často na filmovém plátně neobjeví. ()
Český (nebo spíše československý) pokus o horor nedopadá až tak špatně jak by mohl. Zajímavý námět a zvučné herecké obsazení by měli film dostat až ke hvězdám, bohužel nestalo se tomu tak. Díky zásahům komunistických nůžek byli s chirurgickou přesností odstraněny přesně ty scény, které by dokázaly film trochu vytáhnout, a v té době kdy byl natočen by se jim určitě podařilo i šokovat. No buď jak buď autoři se s komunistickou cenzurou museli vyrovnat a vypořádali se s ní v rámci možností jak nejlépe to šlo. Jistě, hororové scény a moderní automobil jsou dnes spíše k pousmání, ale jako diváci bychom si měli všímat převážně jiných věcí, důležitějších. Staré české filmy jsem nikdy neměl nijak moc v lásce, ale nechat si ujít fantaskní příběh o škodovce, která pije krev svým řidičům, a to doslova, to jsem prostě nemohl... No herecké výkony nebyly nijak moc oslnivé, na druhou stranu bych je však mohl označit za dostačující. Horší je to však s poněkud kostrbatým a ne zrovna fungujícím scénářem, zrovna tak mi neseděla nehororová režie - ale to může býr dáno dobovou neschopností točit cokoli jiného než komedie - a hudební doprovod pana Hapky. Každopádně si však cením snahy o průlom české kinematografie a s nervozitou očekávám další český horor Srub, od kterého čekám ale mnohem více než SCI-FI podívanou ve styl Upíra z Feratu... ()
V podstatě stejný případ jako druhý Herzův film z toho samého roku Buldoci a třešně: hodně propracovaná a stylově působící režie, v kontextu čs. tvorby ojedinělý námět. Bohužel ale taky slabší scénář se spoustou nedopověděných věcí, což vnímám v případě ryze žánrového filmu s vlastním fikčním světem spíše jako mínus. Jen namátkou, zaujal mě Ilja Racek v postavě záhadného doktora z pitevny, o kterém se později dovídáme, že ho kolegové vůbec neznají a je vyloučeno, aby se někdo takový objevil v pitevně, navíc v noci, kdy nikdo neslouží... ale už se nedovíme, o koho šlo, oč mu tedy šlo a proč a jak se tam objevil a znal všechny podrobnosti. A tak dál... Budoucí první dáma ČR Dagmar Havlová mi vůbec nesedla ani v jedném z těchto dvou Herzovych snímků, ale budiž. Strašidelné scény ze záhrobí, temných nočních akcí, krvavého sexu nebo přeřezávání dejchajícího auta s vnitřnostema a následní vcucnutí ruky dovnitř jsou působivé, na naší tvorbu a tehdejší dobu jich bylo vzhledem k té cenzuře i tak až dost. Více mě upoutala děsivá postava na první pohled pomátlé, jinak inteligentní babičky v podání Blanky Waleské. Jako celek originální kousek, u něhož jsem se nenudil, ale současně osobní zásah nebyl výrazný. 60% ()
V dětství jsem utekl při snové scéně, kdy auto "požírá" Menzelovi ruku. Musím říct, že i teď se mi jeví jako pěkně hnusná. Jde snad o jedinou hororovou scénu. Námět filmu je zajímavý, první polovina filmu je dobrá, ale potom jsem v očekávání gradace příběhu a jeho vyvrcholení nakonec usnul. ŠKODA ;-) ()
Galerie (8)
Zajímavosti (57)
- V samém závěru filmu, kdy Mima (Dagmar Havlová) jede svou poslední jízdu, ji v protisměru míjí vůz Alfa Romeo Giulietta (Tipo 750/101), vyráběný v letech 1954–1965. (sator)
- Jediný prototyp Škoda 110 Super Sport (typ 724), z ktorého bolo auto upravené pre film, nebolo vyrobené v Mladej Boleslavi, ale jej pobočke v obci Kvasinky. Jeho vývoj začal už v roku 1969 a najskôr bolo vozidlo v dokumentácii vedené pod menom Škoda 110 Sport Kupé. Okrem toho na projekte s kódom 724 spolupracovala Jawa, Vertex či Autopal. Tvary karosérie, inšpirované talianskou dizajnérskou školou. (Raccoon.city)
- Nákladiak s prívesom vezúci paradajky, ktorý sa prevrhne pri strete s Feratom, bola Praga N 540, ktorú šoféroval jej majiteľ a zberateľ Emil Příhoda. (Raccoon.city)
Reklama