Režie:
Karel KachyňaScénář:
Ivo PelantHrají:
Karel Heřmánek, Naďa Konvalinková, Martha Issová, Jakub Zdeněk, Jan Budař, Bohumil Klepl, Jaroslava Kretschmerová, Vlastimil Zavřel, Rostislav Čtvrtlík, Jiří Wohanka, Dana Černá, Jiří Dvořák (více)Obsahy(1)
Kapitánu Outlému ještě není ani padesát a už se stává dědečkem. Jeho dcera právě před maturitou porodila syna. Jakoby toho nebylo dost, to dítě navíc nemá otce. A tak se ho dědeček rozhodne vypátrat... Na samém začátku filmové komedie scenáristy Ivo Pelanta a režiséra Karla Kachyni stál jednostránkový divácký dopis. Paní, která pracovala jako sociální pracovnice, v něm vyprávěla příběh těhotné dívky, které pomáhala hledat u jednoho vojenského útvaru otce jejího dítěte. Základní dramatická situace z tohoto dopisu inspirovala scenáristu Ivo Pelanta. Posunul celý příběh do naší současnosti, vypracoval dívce rodinné zázemí, rozšířil téma o souběžnou padesátnickou krizi dívčina otce a doplnil o humorné situace z vojenského života české posádky před vstupem do NATO. V režii Karla Kachyni vznikla komedie z vojenského prostředí, která od své premiéry v roce 2001 vždy znovu dokáže potěšit jak mladé, tak starší diváky. (Česká televize)
(více)Recenze (70)
Velice příjemná komedie o strastech výstrojního náčelníka a jeho rodiny. Karel Heřmánek je prostě neodolatelný. Jeho kapitán Outlý je nádherná postava a příjemně zábavná a lidská. Naďa Konvalinková v roli jeho ženy mu skvěle nahrává na smeč a s ní i herci, které jinak moc nemusím (Jan Budař, Bohumil Klepl). Karel Kachyňa prostě věděl jak točit a natočil velmi zábavnou a hlavně opravdovou podívanou. ()
Hľadanie otca pre svoje vnúča a hľadanie svojej úlohy v práci, v armáde a celkovo v živote. Hlavnou postavou nie je mladá mamička, ani vojaci na základnej službe, potenciálni otcovia, ale výstrojný náčelník, ktorý po rokoch skúseností v socialistickej armáde tápe, ako ďalej. Úsmevné príhody so vstupom do NATO, aj scény z ťaživých snov stačili len na slabší priemerný film, nie je to už Kachyňa ako zo svojej staršej tvorby. –––– I na vojně si člověk musí zachovat zdravej rozum a nenaletět na každou blbost, kterou mu někdo nakuká. ()
Námět: Marie Valíčková; scénář: Ivo Pelant; hudba: Petr Skoumal. I když je film z vojenského prostředí, tak díky výbornému scénáři je civilně, uvěřitelně podaný. A každodennost odrážející změnu rolí (na dědečka) vyšperkují i přeřeky "pane/soudruhu…" související se změnou role vlivem historických událostí. ()
Filmy z vojenského prostředí musí být opravdu dobré, aby mě zaujaly. Tady se to tak úplně nestalo. Není to televizní formou ani herci (zejména Heřmánek a Budař stojí za to). Vojenská pakárna prolézá do člověka mnohem víc než jiná zaměstnání (snad jen ti nádražáci jsou horší ;-) ) a proto je na toto téma tolik napsáno a natočeno. Ale ty cedulky připravené v programu Word, ty stály za to. ()
Nenápadná komedie se skvělým Karlem Heřmánkem v havní roli. Nenápadná a přitom těžce strčí do kapsy nejeden komediální kinobuster ze současné produkce. Letecké fandy potěší ty pohledy na jednadvacítky, které tenkrát naše letectvo vyřazovalo. Z tohohle na diváka dýchne stará škola českých komedií, kterým se tehdy dalo upřímně smát. * * * * ()
Galerie (10)
Zajímavosti (2)
- Film byl natáčen na letišti v Praze - Kbelích a Čáslavi, bydliště kpt. Outlého (Karel Heřmánek) je v Praze - Miškovicích. (rakovnik)
- Karel Kachyňa chtěl do hlavní role obsadit Miroslava Donutila. V době, kdy o něm uvažoval, jej potkal v televizi na chodbě a řekl mu, že by s ním potřeboval mluvit a zamýšlel mu roli nabídnout. Donutil mu odvětil, že jestli nespěchá, tak on si odskočí natočit svůj díl televizního pořadu Věšák (od r. 1999), a pak se můžou sejít. Po natáčení se skutečně sešli a Kachyňa mu vysvětlil o čem by role měla být. Donutil však musel s lítostí odmítnout, neboť právě při natáčení Věšáku oznámil divákům, že s rolemi důstojínků končí, což stvrdil pověšením vojenské brigadýrky, ve které odehrál své tři vojenské role (Tankový prapor – 1991, Černí baroni – 1992 a Pelíšky – 1999), na symbolický televizní věšák. (cundak)
Reklama