Režie:
Jan PrušinovskýKamera:
Petr KoblovskýHrají:
Martin Hofmann, Erika Stárková, Filip František Červenka, Michal Isteník, Zdeněk Godla, Cyril Drozda, Vladimír Škultéty, Jitka Čvančarová, Jiří Schmitzer (více)VOD (1)
Epizody(8)
Obsahy(1)
Osmidílný komediální seriál je již šestou spoluprací dvojice Prušinovský a Kolečko. V projektu, který si nadsázkou bere na paškál složitá témata, jakými jsou nesnášenlivost či xenofobie, si hlavní roli zahrál Martin Hofmann. Rámec seriálu tvoří příběh Luďka, kterého právě vyhodili z práce, bydlí v polorozpadlé barabizně, dluží, kam se podívá, má problémy s exmanželkou i se synem. A v tom nejhorším za ním přijde pošťák Ondra s pozváním do Pošty pro tebe… (Česká televize)
(více)Recenze (810)
Jihoafričané mají svoje Soweto, Američané svůj Detroit a my máme svůj Most. Uznejte, že z tohoto úhlu pohledu jsme na tom přece jen o poznání líp. Prušinovský přišel s kolekcí karikovaných postaviček z periferie české společnosti a povedlo se mu u mě zabodovat. Ne, že bych neměl výhrady, už druhý díl znamenal zřetelný sešup kvality, ale celkově si seriál drží styl, dokáže se pohybovat mezi nekonformní přidrzlostí s lehce podvratnými prvky a mezi výchovným poselstvím o nutnosti vycházet spolu v rámci místní komunity, ať jsme, jací jsme. Šikovně to pracuje s předsudky a stereotypy, v převážné míře to je svěží a jen málokdy trapné. Celkový dojem: 80 %. ()
Zatímco v půli světa se dnes žilo předáváním přehnaně korektních Oscarů, celé Česko žije posledním dílem MOSTU!, svěžího seriálu, který vtipně a trefně reflektuje českou náturu a do poslední kapky dojí v této době právě potřebný nekorektní humor toho nejhlubšího zrna. Díru do světa (nebo do české kinematografie) bych v tom nehledal, nicméně za vysokou sledovanost jsem rád a je fajn vidět jednou za čas dílo, které se díky silnému tvůrčímu vedení zkrátka trefí do černého. ()
Od dětství nás učili, že lhát se nemá. Pak přijde další vlna výchovy k pokrytectví, kdy už říct slovo cikán je horší, než uprdnout se v dobré společnosti, po čemž následuje radost nad báječnou nekorektností, když se na obrazovce vysloví obecně známá pravda, že velká část cikánů nepracuje, mnoho z nich provozuje jako způsob obživy trestnou činnost, že sourozenec transexuál jako životní fakt člověka zaskočí a většina lidí se skupince skinheadů raději vyhne (krásné slovo bosohlav). No, to jsme to, kurva, dopracovali, když už je tohle a hlasité vyslovení slova hovno nekorektní. ()
Jestli existoval seriál, který jsem už z principu nechtěl nikdy vidět, byl to právě příběh z mého rodiště. Ještě dřív, než jsem jeho existenci zaregistroval, se totiž usadil snad v každém českém obýváku, na ulici se v úterý ráno mohutně hláškovalo ze včerejší epizody a když se člověk osmělil ozvat, že zatím Luďana a spol. nesleduje, odpovědí mu byl zaražený a nechápavý pohled. V okamžiku, kdy jsem získal dojem, že budu nejspíš opravdu ta poslední osoba, která ještě do Severky nezavítala, jsem tedy sebral odvahu - a zavítal. A jak se rozjezd překvapivě dravě daří salvou více či méně vtipných situací (a druhý díl to nadšení zase brzdí neutuchající snahou udělat z hlavní postavy nesnesitelného blba), musel jsem být chtě nechtě zvědavý, jak se z relativně nesourodé podívané dá vybruslit. Prušinovského zručnou ruku totiž většinou blokuje neustálé cílení na echt sociálno, ve kterém se sice silné malé příběhy hledají snadno, ale žánrové vybočování v jejich rámci často kvůli nutné nadsazenosti nefunguje. Tady tomu tak není a v první i poslední řadě za to vděčí hercům. Bez dokonale padnoucího obsazení by totiž skoky do romantiky, do existenciality a sporadicky až téměř do akce nemohly fungovat. Jenže jak nejoslavovanější Hofmann, tak fatální objev Stárková a můj osobní favorit Michal Isteník si uhrají jak prvoplánové grimasy, tak překvapivě nosné glosy, které nemohly než zlidovět a konečně i tu nejvážnější stránku. Za všudypřítomným "Dycky Most" nebo vulgaritou v každém vyhrocenějším dialogu se totiž skrývá překvapivě trefné poselství, které k mému šoku v mnoha bodech odpovídá mému náhledu na svět. V kombinaci se zvážněním posledních epizod rád odpustím úvodní rozevlátost a nesoudržnost a když se na samém konci rozezní první tóny jedné z nejoblíbenějších písní mého života, zapadne do sebe už úplně všechno. Na pár sekund jsem tak zvažoval i nejvyšší hodnocení, ve kterém mi brání jen ona nemilá upocenost českých počinů, které se pořád ne a ne zbavit ani v prvotřídních kouscích. Most! ale přesto k této skupině patří a i když bych před měsícem nevěřil, že to někdy napíšu, kultovní status mu přísluší plným právem. ()
Bravurně zábavný a scenáristicky vycizelovaný mix dramatu, komedie a satiry, který je sice zasazený do konkrétního města, ale stejně tak by se mohl odehrávat kdekoli, protože v jádru pojednává o obyčejných lidech, kteří se snaží udržet vlastní rovnováhu v soudobém světě plném novot, které narušují jejich zažité jistoty. ()
Galerie (111)
Photo © Česká televize / Michaela Buchtová
Zajímavosti (83)
- Po seriálech Okresní Přebor (od r. 2010), Čtvrtá hvězda (od r. 2014) a Trpaslík (od r. 2016), pohádkovém TV filmu Kdyby byly ryby (2014) a filmu Okresní přebor - Poslední zápas Pepika Hnátka (2012) je Most již šestou spoluprací Jana Prušinovského a Petra Kolečka. Jan Prušinovský ale poprvé nepomáhál Kolečkovi se scénářem a seriál pouze režíroval. (Šéfik)
- Eriku Stárkovou, která hraje přeoperavanou sestru Dášu, namluvil Jan Cina. (Duoscop)
- Během pauz mezi natáčeními zpříjemňovali romští herci čas všem zúčastněním hraním na všemožné hudební nástroje. (zbyshek)
Reklama