Režie:
Scott HicksScénář:
Jan SardiKamera:
Geoffrey SimpsonHudba:
David HirschfelderHrají:
Geoffrey Rush, Sonia Todd, Armin Mueller-Stahl, Noah Taylor, Googie Withers, John Gielgud, Marc Warren, Lynn Redgrave, Grant Doyle, Sandy Gardiner (více)Obsahy(1)
Otec Davida, Peter, podivín a despota, ač nemá odpovídající hudební vzdělání, učil Davida od dětství hře na klavír a z Davida rostl slibný klavírista. Peter má zvláštní způsoby a rodině vládne silnou rukou. Když se mu na jedné soutěži zdá klavír rozladěný, udělá tam výstup a demonstrativně odvede Davida domů ještě před vyhlášením výsledků. Člen poroty Ben Rosen přinese Davidovi až domů Zvláštní cenu za odvahu, protože David hrál velice těžkou skladbu, což Peter přijímá rozladěně a odmítá Rosenovu nabídku, že bude Davida učit jako mimořádný talent zdarma. Nakonec však Davida k Rosenovi přece jen dovede. Zanedlouho David vyhraje celostátní soutěž a dostane nabídku studovat v Americe. Rodina nemá peníze ani na cestu, ale akce se ujme opět Rosen. David hraje na různých akcích a na jedné z nich se seznámí se známou starší spisovatelkou Katherine Susannah Prichardovou. S ní zůstává v kontaktu až do její smrti. David se těší na studium v Americe, ale Peter v poslední chvíli rozhodne, že nikam nepojede. David zatrpkne, ale dále se věnuje hudbě. Brzy je mu však jasné, že bez dalšího studia se nikam nedostane a bez vědomí otce se zkontaktuje s Královskou hudební školou. Získá stipendium a přes otcův odpor odjíždí studovat do Londýna. Na jeho dopisy otec neodpovídá a oba se tím trápí, ani jeden však nechce ustoupit (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (156)
Niekedy už mám pocit, že najistejšia cesta k hereckým oceneniam vedie cez roly šialených géniov, ale v tomto prípade ide naozaj o výborný biografický film - zagooglite si David Helfgott (ešte žije a na YouTube má pár milých videí). Armin Mueller-Stahl vystrihol overprotektívneho otca úplne dokonale. ()
Nádherný a dojemný film. Čistá radost a vůbec nevím co bych vytknul. Silný příběh, dokonalé herecké výkony (Rush v životní roli), překrásná hudba... Tak si představuji dokonalý film. Kdo má rád hudbu, určitě ho film nemůže minout. Škoda jen, že pán z Ugandy, který tu nemá ani fotografii, nemá na svém kontě už nic podobného. ()
Rozhodně nadprůměrná, sugestivní biografie, vypovídající příběh génia, spadajícího do náruče bláznovství pod živnou půdou otcova despotismu. Film "udělal" Geoffrey Rush - jeden z nejlepších hereckých výkonů, co jsem kdy shlédl. Snímek, který, nejspíš jednou pro vždy, vynesl Rushe na absolutní piedestal mých top. A hudba. Mozart, Liszt a pochopitelně především Rachmaninoff v tomto filmu zasáhli i mě... 4 ****. ()
Laska k muzice a hlavne pianu prostrednictvim Davidova (praven oceneny Geoffrey Rush) originalniho projevu dovadi dav k silenstvi, ale samotny autor techto libivych zvuku a melodii je od utlehlo mladi terorizovan otcovym neuveritelnym sobeckym vyderacstvim, ktere ma i fyzicke parametry, coz posleze nepomaha nasledkum, ktere se projevi horsici se psychickou kondici talentovaneho a jedinecneho Davida. 70% ()
Sergej Rachmaninoff vytvořil 3 klavírní koncerty. David nastudoval třetí, z kterého nejčastěji ve filmu zaznívá I.věta a po jeho koncertním provedení, které patří k vrcholům filmu, odpadne fyzicky i psychicky. Originální nahrávka je skvěle smíchaná s hudbou vytvořenou dodatečně k filmu. Vedle hereckých výkonů Rushe a Muellera-Stahla(Eastern Promises) je největším přínosem. Ještě mám hrozně rád scénu jak už dospělý David Helfgot, mírně pomatený, sedne za barové piano za posměchu kolemstojících, kterým pomalu tuhnou rysy , když spustí Let čmeláka...Kdysi mě tenhel film přivedl k Rachmaninovým koncertům, za co jsem mu vděčný, protože II.věta z 2. koncertu (který ve filmu nezazní ) je jeden z nejkrásnějších kusů klasické hudby a při opakovaných posleších zažijete něco , co se blíží orgasmu............... pokud ho ovšem nepřekoná... ()
Galerie (42)
Photo © New Line Cinema / Lisa Tomasetti
Zajímavosti (5)
- Rodina Davida Helfhotta film silně kritizovala, především poukazovala na vymyšlené vyobrazení otce jako diktátora. (deLaFere)
- Námět filmu byl založena životním příběhu klavíristy Davida Helfgotta. (dauni1)
- Geoffrey Rush se na klavír učil hrát do svých 14 let, kdy toho zanechal. Na lekce začal opět chodit až právě kvůli tomuto filmu, kde pak nebyl pro blízké záběry rukou při hře na klavír potřeba dvojník. (Chevees)
Reklama