Režie:
Sofia CoppolaKamera:
Philippe Le SourdHrají:
Colin Farrell, Nicole Kidman, Kirsten Dunst, Elle Fanning, Oona Laurence, Angourie Rice, Addison Riecke, Emma Howard, Wayne PéreVOD (4)
Obsahy(2)
Dusno až k zalknutí. Tak lze nejlépe charakterizovat atmosféru v izolované dívčí internátní škole, kde se znenadání objeví muž. Jediný široko daleko. Za zdmi izolované dívčí školy zuří americká občanská válka, ale její studentky a učitelky probíhající konflikt neberou na vědomí. Dokud nezaklepe na jejich dveře. Těžce zraněného nepřátelského důstojníka Johna McBurneyho (Colin Farrell) se ujmou v aktu křesťanského milosrdenství, aby ho, hned jak se trochu postaví na nohy, vydaly „svým" vojákům jako válečného zajatce. Jenže John si postupně omotá kolem prstu nejen mladičké studentky v čele s krásnou Alicií (Elle Fanning), ale i jejich staropanenskou učitelku Edwinu (Kirsten Dunst) a především ředitelku školy (Nicole Kidman). Ve všech se díky němu probouzejí emoce, které ještě nebo už dlouho nezažily. O to jsou ničivější a nebezpečnější, protože John si neuvědomuje, že se ocitl uprostřed bitvy, která je strašlivější než všechny boje probíhající války. (Cinemart)
(více)Videa (9)
Recenze (210)
Taková delší etudka, která je vlastně nejzajímavější ve své první polovině, ve které se nic neděje a vy se můžete domýšlet, do jako moc zvrhlé roviny se nám to zvrtne. Příběhy odehrávající se v dívčích internátech totiž téměř vždy nesou určité společné rysy (zdravím Petera Weira a jeho božsky uhrančivý Piknik na Hanging Rock). Sofiin Oklamaný si však vypůjčuje pouze téma ženské sexuality a žádný větší mystery úlet se nekoná. Ve chvíli, kdy děj začne být dějem a nabere na zvratech totiž přestává být celý film zajímavým a celkem brzy poté i končí. A to i navzdory tomu, že záběry okolní krajiny a Elle Fanning vypadají fakt božsky. 6/10 ()
Na hodinu a pol dlhý celovečerák dejovo riedke. Dobre zahraná zdržanlivosť a nevinnosť (rozumej spiaca sexuálna túžba) viktoriánskej Kirsten Dunst; a ďalšia skvelá kreácia Kidmanky čoby hlavy domu sú tým jediným, čo ma tu zaujalo. Pri mnohých scenách sa polovica sálu (vrátane mňa) smiala. Sofia zabudla, že súčasný divák nie je jedným z protagonistov jej filmu, jeho doby. Keď už opodstatnený remake pre súčasné publikum, mal ho urobiť Guillermo del Toro. A s poriadnou dávkou kečupu. ()
Původní film z roku 1971 není žádný zázrak, ale zpracovaný je přesto o dost lépe. Je podstatně bohatší dějově, z hlediska vykreslení postav a obsahuje i mnohem více napětí, konfliktů mezi postavami a odvážnějšího sexuálního pnutí. I závěr měl lépe zpracovanou pointu. V nové verzi se režisérce především nepodařilo natočit film více z pohledu jeho ženských postav, což byl patrně záměr, a pak přenést do současné doby jeho atmosféru staropanensky prudérního dívčího internátu, v němž se najednou objevilo zakázané pokušení v podobě pohledného muže, kvůli čemuž si diváci snímek zřejmě mylně pletou s černou komedií a reagují na něj smíchem. Příběh je oproti původní filmové verzi plytký a řídký, motivace postav nejsou dostatečně zřetelné a ani to hvězdné obsazení ani zdaleka nekope první ligu. ()
Původní film z roku 1971 jsme neviděla, takže porovnávat nemůžu, z tohohle snímka mám trošku rozporuplné pocity. Je to zajímavá studie po psychologické stránce určitě, ale zároveň by se celý příběh dal určitě sestříhat do půl hodiny a divák by nepřišel o žádný smysluplný obsah. Takhle tam byl sice prostor pro velké množství poetických záběrů přírody a interiéru, které byly sice moc hezké, jen mi tam prostě chybělo trochu víc obsahu. Prostě mi ta poetičnost a rozvláčnost celého filmu zrovna tady nesedla, ale chápu, že jsou lidi, kterým se to bude moc líbit. Rozhodně to není špatný film, jen to chce do toho jít s tím, že spíš budete mít hezký audiovizuální zážitek, než že vás dostane silný příběh. ()
Som nadmierru spokojný. Elle tu opäť raz zahrala dobre. Všetky ženy hrali v rámci minima priestoru, čo im film poskytoval, excelentne. Colin mohol lepšie podať svoj hnev. Výborne tu boli vykreslené 2 konflikty - kresťanská láska vs. strach z nepriateľa a cudnosť vs. libido. Chtíč a strach sa dali krájať. Skvele boli komponované nielen zábery v exteriéri ale aj v interiéri (večerná modlitba). Dej mi tu paradoxne vôbec nechýbal, čo ma samého prekvapuje. ()
Galerie (91)
Photo © Ben Rothstein / Focus Features
Zajímavosti (14)
- Práce Thomase Cullinana nebyla nikdy česky přeložena, tedy ani jeho román The Beguiled z roku 1966. (NinadeL)
- Režisérka Sofia Coppola sa inšpirovala pri nakrúcaní portrétmi z doby občianskej vojny, a taktiež dievčenskými skupinovými fotografiami, ktoré v 70. rokoch priviedol na svet fotograf z Tennessee, William Eggleston. Inšpiráciu našla tiež v Polanského historickej dráme Tess (1979), horore Misery (1990) a Hitchcockových snímkach, kde sledovala prácu s napätím. Navyše sa nechala počuť, že pôvodný film z roku 1971 ani nevidela a k tomuto sa dostala cez svoju kamarátku a výtvarníčku Anne Ross. (classic)
- Počas nakrúcania mali tvorcovia k dispozícii lektora historickej rekonštrukcie občianskej vojny. Dohliadal na presnosť pri podávaní základnej zdravotnej pomoci tej doby. (classic)
Reklama