Režie:
Alfred HitchcockScénář:
Evan HunterKamera:
Robert BurksHrají:
Tippi Hedren, Rod Taylor, Jessica Tandy, Suzanne Pleshette, Veronica Cartwright, Charles McGraw, Lonny Chapman, Joe Mantell, Ruth McDevitt, Ethel Griffies (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Nezapomenutelné mistrovské dílo Ptáci jsou jedním z nejděsivějších filmů mistra napětí Alfreda Hitchcocka. Když přijíždí krásná blondýnka Melanie Danielsová (Tippi Hedren) do Bodega Bay za svým čerstvě vystudovaným přítelem Mitchem Brennerem (Rod Taylor), je nečekaně napadena rackem. Najednou do města vletí tisíce ptáků a místní obyvatelé se stanou terčem jejich šílených útoků. Brzy se ústřední postavy nejděsivějšího filmu o přírodní katastrofě, který kdy byl v Hollywoodu natočen, Melanie i Mitch, ocitnou uprostřed smrtelného souboje s nezastavitelnou a nevysvětlitelnou sílou. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (628)
Hróóózně dlooouuuhááá expozice v první půli. Hitch se v ní snaží postupně budovat napětí, ale výsledek je se všemi těmi zbytečně dlouhými dialogy, které děj nikam neposouvají, trošku nudný. Ovšem druhá půle, to je jiný kafe. Děsivá, všudypřítomná hrozba z nezvyklého nepřítele, skvěle natočená. Takže výsledný dojem velice dobrý.....Btw. Ale povídka je stejně lepší :o) ()
Dechberoucí, nervydrásající, trikově pokrokové a navzdory žánrovému posunu pořád stoprocentně hitchcockovské. Ptáci se mi neproklovali úplně na kost, ale tiché pokoře a pokleslé čelisti jsem se stejně neubránil. Výhodou Hitchových filmů navíc je, že stárnou pomaleji než plastový kelímek uprostřed lesní obory. Klidně se na ně můžete mrknout pětačtyřicet let po premiéře a přesto se nebudete chichotat. O jaké "ptákovině" z posledních let můžete něco takového říct? Moc jich nebude. ()
Pútavá štúdia charakterov, prekrásna kompozícia farebného obrazu, majstrovsky budovaná atmosféra, hypnoticky podmanivá plynulosť deja. Na prvý pohľad „iba“ nádherne vyzerajúci komerčný supernatural horor, na druhý pohľad umelecké dielo s dráždivým existenciálnym podtextom. Odstupom času filmový drahokam. ()
Další z filmů, které jsem viděla dávno tomu coby dítě... a nebála jsem se;-). Morbidní dětskou duši potěšila vyzobaná očička, ale jinak dítko čekalo o něco víc krve a napětí, dítko se totiž namlsalo výbornou povídkou Daphne du Maurier. Těžko říct, jak by na mě Hitchcockova klasika působila dnes - možná lépe, možná bych se nudila, připouštím však, nijak mě neláká si tuto podívanou zopakovat. To si radši znova přečtu onu parádně atmosférickou povídku. 65% ()
Velká většina lidí zná jen dva Hitchovy filmy: Psycho a Ptáci. A přitom Ptáci jsou jeho nejpřeceňovanějším snímkem, který je s každým dalším zhlédnutím méně a méně působivější. Jsou zde geniální scény, zejména ty hromadné se skutečnými sedícími ptáky (čekajícími na kořist), zato vadí ti animovaní a také přílišné množství opravdové nudy. ()
Galerie (156)
Zajímavosti (79)
- Atmosféru krehkosti a neistoty, ktorá je esenciou snímky, predznamenáva scéna, v ktorej vtáci narušia oslavu sledom útokov na torty či kartóny s džúsom. Zároveň útočia na deti, čo nie je výsledkom Hitchcockovej túžby po senzácii. Vtáci nemajú dôvod, aby napadli bezbranné deti. Základné emócie diela, zúfalstvo a strach, vzbudzuje teda predovšetkým tým, že obeťami sú deti. Bolo by mylné hľadať v útokoch formu božskej či ideálnej spravodlivosti. (Biopler)
- V závere snímky Mitch (Rod Taylor) znáša Melanie (Tippi Hedren), doráňanú po útoku vtákov, z poschodia dole a Lydia (Jessica Tandy) sa vzchopí, aby jej pomohla. Jej utrpenie v nej prvýkrát vyvolá súcit. Mitch dáva Melanii brandy a tá postupne prichádza k sebe. V prvej chvíli rukami máva do prázdna, akoby odháňala imaginárnych vtákov. Mitch jej stlačí ruky a snaží sa ju ukľudniť. Ich pohľady sa stretnú, obaja sa na seba dlho a významne pozrú. Melanie sa uvoľní na pohovke. Stále Mitcha pozoruje a na tvári má výraz hlbokej dôvery. V tomto okamihu sa skrýva posolstvo filmu. Život je neustále odháňanie vtákov a čiastočnú istotu môžeme nájsť len v nadviazaní hlbokého partnerského vzťahu. Záverečná sekvencia, v ktorej hrdinovia prechádzajú popred kŕdeľ vtákov pochmúrny dojem neurčitým a neistým vyznením ešte posilňuje. Neistota je totiž základný obsah snímky. Hitchcock neprichádza so žiadnou lacnou útechou. (Biopler)
- V scéne útočiacich vrabcov skrz komín sa nenaplnil režisérov zámer. Dvojexpozícia je príliš nápadná a útok operencov vôbec nevyzerá ako útok. Skôr sa jedná o množstvo vydesených vtákov, ktorí poletujú všade okolo. Protagonisti vyviaznu bez jediného škrabanca, čo nie je náhoda, keď väčšina vtákov je zreteľne zachytená na inom filmovom páse. (Biopler)
Reklama