Reklama

Reklama

Černá napínavá komedie Alfreda Hitchcocka o tom, co všechno se může stát, když se bohatá žena rozhodne najmout podvodníčka a falešnou spiritualistku, aby našli jejího nezvěstného synovce. Bruce Dern a Barbara Harris se zde představí jako mazaný pár švindlířů snažící se obrat starou lady o pěknou hromádku peněz tím, že najdou jejího ztraceného dědice (William Devane). Mezitím zlodějský klenotník (Devane) a jeho krásná přítelkyně (Karen Black) unesou řeckého rejdařského magnáta kvůli výkupnému. Všichni se tak ocitají v nezastavitelném kolotoči záhad, vražd a chaosu, ve kterém se střídá napětí s báječnou zábavou. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (82)

Matty 

všechny recenze uživatele

Režisérovo cameo tentokrát dokonale vystihlo kvality filmu, který vážně obsahuje jenom stín Hitchcockovy geniality. Výplň mistrova posledního snímku příznačně představují – krom tradiční sexuality (s náznaky masochismu) a jídla – záležitosti související se smrtí a posmrtným životem. Hitchcock dává zároveň jasně najevo, že spiritualismus považuje za snůšku nesmyslů k tahání peněz z důvěřivců. Ani poslední scéna, kdy to konečně vypadá na ukázku nadpřirozených schopností, nemůže skončit jinak, než jejich zpochybněním, a jelikož není po ruce jiná postava, spiklenecké mrknutí patří divákům. Zřejmě neplánové, ale velmi stylové rozloučení. Kvalitou Rodinné spiknutí tolik nezaostává za jinými pozdními Hitchcockovými filmy: dvě tři scény, jež si budete přát vidět znovu, herci bez charismatu (kteří navíc ztvárňují samé nedůvěryhodné postavy) a nadbytek slov, která často sdělují to, co nepotřebujeme vědět. Jako nepotěšující přidaná hodnota je nám nabídnuta uspávací expozice a zvláštní tušení, že Hitchcock by všechny ty otravné uhádané lidi také rád co nejrychleji opustil. 60% Zajímavý komentář: keoma26 ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Přepsáno v srpnu 2018. Rodinné spiknutí je osobitou kriminální komedií. Hitchcockův cynismus zde má hravější podobu černého humoru. Hledání dědice paranormální aktivitou skrze lidské médium obnáší klasickou detektivní dřinu vyptávání a zatajování. Nadšené amatérské pátrání přivádí protagonisty do života nebezpečných okamžiků, ale slíbená odměna je příliš lákavou motivací, a hrozba smrti je nezastaví. Herecké výkony a kultivovanější stopa rozhovorů úspěšně podporují zvolený formát nadhledu, zápletka je krutě škodolibá a vyústění pointy pro všechny osvobozující. Hlavní postavou zábavné krimikomedie je George Lumley (dobrý Bruce Dern), taxikář s hereckou průpravou a dokonalým převtělením do detektivní práce. Nezbytným doplňkem je holmesovská lulka a netrpělivost s partnerčinou dětinskostí. Hlavní ženskou postavou je Blanche Tyler (příjemná Barbara Harris), Georgeova přítelkyně a přesvědčivě vystupující vědma. Hlasy ze záhrobí hledají cestu do živého světa a do svého alba sbírají skrytá lidská tajemství. A s vidinou odměny se v nasazení neustává. Důležitou postavou je Arthur Adamson alisas Edward Shoebridge (velmi zajímavý William Devane), nejhledanější osoba z vícero pohnutek. Životní tragédie bigotní elity byla na počátku všeho. Pak je stín, který zahlazuje vrásky minulosti a drzou troufalost přítomnosti. A hledaný muž se nechce za žádnou cenu nechat nalézt. Významnou postavou je Fran (příjemná Karen Black), Arthurova přítelkyně a kumpán jeho velkolepě smělých plánů éterického bytí života člověka. V extrémech se morální dilema překonává snáze. Z dalších rolí: příliš osamělá bohatá dáma Julia Rainbird (Cathleen Nesbitt), všehoschopný pumpař a Arthurův kamarád z dětství Joseph P. Maloney (Ed Lauter), jeho k smrti vyděšená manželka (Katherine Helmond), unesený rejdař Constantine (Nicholas Colasanto), či unesený katolický biskup Wood (William Prince). Rodinné spiknutí je příjemným rozloučením oslavovaného Alfreda Hitchcocka se světem filmu. Jeho cynismus má hravé tvary rozvernosti a nenuceně, snad i překvapivě, pobaví. ()

Reklama

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Voľnomyšlienkárska príbehová pohoda na poobedňajšie strávenie. To by nebol Hitchcock, keby kriminálne pozadie neobsahovalo záhady a prvky čierneho humoru naviac. Ale už v tom nie je ten skutočný motor ani záujmové zanietenie, počas deja som viacmenej rezignoval a dopozeral, ako trhal a mädlil. Možno už si Hitch nebol taký istý a asi už netrebalo takto experimentovať s dejovými zvratmi a so sériou nepravdepodobností v tak kvázi odľahčenej veci. Ja mám majstra pochopiteľne radšej v klasických psychologických trileroch, Family plot ale i tak obstojný priemer. Za napínavý záver. ()

Maq 

všechny recenze uživatele

Klasická detektivka je vážná, napínavá, zločinec vždy rafinovaný a detektiv geniální. Postupně se však, myslím tak od šedesátých let, začaly v literatuře prosazovat detektivky nového typu. Zápletka je často postavená na náhodě, omylu, nedorozumění. Vzniká prostor i pro humor. --- Takovou detektivku natočil v roce 1976 Hitchcock. Je to vzhledem k době i režisérovu zavedenému renomé docela odvážný počin. Ale zdá se mi, že už tehdy byly k dispozici i originálnější předlohy. ()

MM11 

všechny recenze uživatele

Poslední Hitchcock je po všech směrech určen hlavně skalním. I těm ale asi nebude takhle skoro dvouhodinová šaráda čtyř lehce neduchaplných postav zcela po chuti. Výchozí a nepřehlédnutelné je od počátku to srovnání z poručíkem Columbem. Je po všech stránkách, typická hudba, typické prostředí, dokonce i způsob snímání. Není to vyloženě špatně, minimálně důkaz toho, že Hitchcock dovedl i po padesáti letech aktivní kariéry, kdy se nesčetněkrát měnilo vnímání toho, jak dělat film, stále ovládal a měl v ruce televizní standart. Prohánět mladé dravce už prostě nestačil. U Rodinného spiknutí mě asi nejvíc otrávil začátkem, nepřehledná a otravná nuda, kterou korunuje hrozná Barbara Harris (zabít málo). Téma není špatné a postupně dobře vrcholí, zamlouval se mi Bruce Dern, měl vizáž Pierra Richarda a stejně tak se i choval. Je to mimochodem příjemné, že se tu nedělá přehnaná věda, některé vtípky jsou fajn. Jen kvalitní scény k pamatování hodně schází, ten efekt "jedu v autě a brzdy v tahu" byl spíš roztomile Fantomasovský než napínavý. A nakonec proč ne, možná to tak Hitchcock skutečně chtěl, stydět se určitě nemá za co. P.S. - Vždycky mě fascinuje, jak se dokáže mistr zábavně vklínit do svých filmů, v tomhle opravdu neměl sobě rovného. ()

Galerie (61)

Zajímavosti (11)

  • O roli Julie Rainbird se ucházela Lillian Gish. Úloha však byla přislíbena Cathleen Nesbitt. [Zdroj: Vždyť je to jen film] (Pavlínka9)
  • Během natáčení svého posledního filmu byl již Alfred Hitchcock poměrně vážně nemocen. Musel proto režírovat ze sedadla speciálně upraveného auta. (ČSFD)

Reklama

Reklama