Reklama

Reklama

V Londýně řádí sériový vrah žen, jehož poznávacím znamením je pánská kravata, kterou zanechává pevně utaženou kolem hrdla svých uškrcených obětí. Policie je samozřejmě v pohotovosti, všechny stopy však naneštěstí vedou k nevinnému muži. Ten bude svou nevinu muset dokázat, nejlépe tak, že skutečného vraha vypátrá sám... Zběsilost je předposledním filmem mistra filmové hrůzy Alfreda Hitchcocka. Při jeho natáčení se po více než dvaceti letech, strávených v Hollywoodu, vrátil do Londýna, v němž prožil dětství a mládí a kde vznikla díla, jež ho proslavila. Scénář příběhu o londýnském škrtiči napsal Anthony Shaffer podle knižní předlohy Arthura La Berna. Před natáčením Hitchcock strávil více než šest týdnů vyhledáváním zajímavých a působivých londýnských lokalit, z nichž ve filmu uvidíme například Covent Garden či Newgateské vězení. Hlavní roli bývalého letce, obviněného ze série vražd, ztvárnil Jon Finch, který začínal jako divadelní herec a v době natáčení Zběsilosti měl za sebou již první výrazný filmový úspěch v Polanského Macbethovi. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (190)

nascendi 

všechny recenze uživatele

Tešil som sa na Hitchcocka, hľadal som Hitchcocka a nenašiel. Našiel som iba štandardnú kriminálku s nevýraznými hercami, neprekvapujúcimim dejom a motívmi. Nepopieram, že sa našlo zopár scén, ktoré ma zaujali a vďaka ktorým nie je hodnotenie poctou slávnemu, ale vyjadrením celkového dojmu z filmu. Chýbalo mi už iba zaškrtenie poručíkovej manželky za jedlá, ktoré mu pripravovala. ()

Cimr 

všechny recenze uživatele

Ach ty ironické Alfredovy kriminálky, ve kterých je jednodušší zabít ženu, než sníst francouzskou večeři! Hned na začátku, když jakýsi politik demagogicky slibuje čistou Temži a právě po ní připlave mrtvé tělo, jsem měl radost, že Hitchcock i na konci své kariéry dělal filmy, jaké mám rád - politicky nekorektní, napínavé, originální, technicky brilantní a plné černého humoru. Dalším milým překvapením bylo, že Hitch zůstal i až do konce pokrokovým režisérem, nezamrzl někde v 50. letech; zobrazuje tu vraždy neobvykle naturalisticky, včetně odhalených poprsí. A hlavně - záporák v podání Barryho Fostera rozhodně není nějaké laciné strašidýlko, kterému by se dnešní divák smál, ale opravdu nechutně slizký psychopat. Takže já volám sláva - Alfred zůstal svůj, ale zároveň se mu i v pokročilém věku povedlo překvapovat. ()

Reklama

sud 

všechny recenze uživatele

Byl jsem zvědav, jak se mistr napětí vyrovnal se sedmdesátými léty. A jak? S grácií. Přitvrdil co se týče naturalistických scén (na scény znásilnění či ve voze s bramborama by měl odvahu málokterý tvůrce i dnes) i černého humoru (opět scéna s pytlem brambor). Klasický příběh a zápletka nevadí a herci jsou výteční, z nichž mi byl nejvíce sympatický Alec McCowen coby detektiv - podpantoflák. 85%. ()

Legas 

všechny recenze uživatele

Krapánek drsnější, dějově poutavá detektivka. Scéna s mrtvolou v bramborách je neskutečně brrr a vůbec všechny uškrcené dívky jsou aranžovány až překvapivě odpudivě. O to více překvapí romanticky laděné úvodní titulky s průletem pod Tower Bridge. Velice se mi líbila manželka šéfa Scotland Yardu, tvrdohlavě vařící svému manželovi francouzské speciality. Frenzy je velmi kvalitní film Hitchcockova režijního podzimu. 4 a 1/2 ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Na sklonku kariéry sa Hitchcock vracia do rodnej Británie a natáča ďalší, tradične skvelý thriller. A zároveň jeden zo svojich najodvážnejších filmov. Priame, brutálne a nemilosrdné zábery vrážd, ale i iných bez-servítkových scén, niektorých jemne nihilistických, do toho čiernočierny anglický humor v pasážach, kde sa by sa vám pri pokuse krájania napätej atmosféry zlomil nôž. Takmer dokonalý film, miestami by som možno trošku opovrhol niektorými hercami, ale hlavne, že tí ústrední to zvládli skvele. 90%. ()

Galerie (110)

Zajímavosti (12)

  • Anthony Shaffer obdržel od Hitchcocka nabídku psát scénář po telefonu během silvestrovského večera. Nejprve se domníval, že se jedná o vtip, později ale zjistil, že mu skutečně volá Alfred Hitchcock. (ČSFD)
  • Scéna, v ktorej je Richard (Jon Finch) na večeri s manželkou (Barbara Leigh-Hunt), je podfarbená skladbou "Poem" od Zdeňka Fibicha. (ČSFD)
  • Scéna, kdy kamera projíždí pod Tower Bridgem, musela být přesně načasována, neboť most se zvedá pouze dvakrát denně. K vytvoření této iluze bylo zapotřebí mnohonásobného zoomu, jelikož letadla mají přísně zakázáno pod mosty létat. ((mOnkey))

Reklama

Reklama