VOD (1)
Série(6) / Epizody(60)
Obsahy(2)
Seriál sleduje politické soupeření a osobní životy za vlády královny Alžběty II. a události, které určovaly dějiny druhé poloviny 20. století. (Netflix)
Videa (12)
Recenze (264)
"There came a moment around the time I turned 70, when it dawned on me that I was no longer a participant, rather a spectator." Notně prodloužená verze a (c)hutnou omáčkou opatřená Audience. Vpravdě opulentní (obrazem, výpravou, kostýmy, hudbou), což však nic nemění na faktu, že nejlepší a nejsilnější to nesporně i tak je v komorních "divadelních" momentech dialogů dvou až třech postav. Ostatně ono je to koncipováno tak, že mnohé epizody jsou samostatná jednoaktová dramata díky čemuž je to spíše o jednotlivých scénách či epizodách než celku. Seriál je to každopádně v nejlepším slova smyslu distingovaný (nezaměňovat s emočně chladným), navzdory tématu nikdy černobíle (anti)monarchistický, oplývající skvostnými dialogy, kterému dodává šťávu to, že Morgana stejnou měrou jako status a dynamika královské rodiny zajímají premiéři, kabinet, sekretariát, služebnictvo a v neposlední řadě dobová politická i společenská situace (ne)urozených všech vrstev. Prostě lidé. Ti především a "až" v první řadě a po celou dobu. | S1: 4/5 | S2: 5/5 | S3: 3/5 | S4: 4/5 | S5: 3/5 | ()
Historické filmy a seriály musejí, aby vypovídaly o něčem (a nikoli o všem a tak o ničem), zjednodušovat narativ na jedno-dvě klíčová témata. Proto je např. látka o Jindřichu VIII. zpravidla podkladem příběhu o chronickém zhýralci a děvkaři. The Crown je z tohoto úhlu pohledu především svědectvím o přežitosti (a vlastně faktickém zániku) britského impéria po druhé světové válce. O opotřebovanosti konceptu monarchie svědčí jak dějinné události (zachycované ale spíše letmo, v náznacích) jako je vztah ke koloniím a marná snaha udřžet dominanci GB ve světovém měřítku, tak (především) pokusy nové královny o drobnější, v zásadě formální reformy, které by jí usnadnily život. Alžběta se v těchto - ve všech případech marných a ostatně poměrně krátkých - bojích s vlastním kabinetem a ostatně i s chronickou nedůvěrou sama v sebe stává symbolem nemožnosti tranformace impéria v něco životaschopného a odpovídajícího potřebám moderní doby. Potud je seriál úspěšný. Líbí se mi i struktura epizod, které vyprávějí vždy poměrně uzavřený příběh a formálně ho ozvláštňují (viz např. díl, který začíná a končí přepojováním telefonní linky po telefonních ústřednách). Problém ale je, že není, co vyprávět. Život mladé panovnice se sestává vlastně jen ze spousty stále se opakujících ústupků a zájem diváka je udržován maximálně historickými pikantériemi o charakteru abdikovaného exkrále Eduarda, snaze Alžbětiny sestry udržet si chlapa a o zhoršujícím se zdraví Churchilla. Claire Fox je ve své roli přesná, tj. ve shodě se svým charakterem absolutně nevýrazná, čímž sice chválím její výkon, ale její Alžběta je ve výsledku nejméně zajímavou a sympatickou postavou příběhu. Situaci alespoň trochu zachraňuje alespoň sympaťák Matt Smith, který svoje kvality prokázal už v Dr. Who. Závěrem: smysl a směřování seriálu asi nejlépe - v nezáměrné sarkastické zkratce - vystihuje poslední věta anotace. První řada je skutečně o "rozhodnutích, jež dopomohla Velké Británii být tím, čím je dnes". Otázkou jenom zůstává, zda je to dobře. Ať už pro seriál nebo pro monarchii. ()
netuším do jaké míry je historicky správně,ale i přes pár hluchých míst to Netflix zase dokázal.Má sice v mých očích i lepší kousky,ale tahle ve finále hodně smutná,výpravná a historická podívaná opravdu stojí za to.Claire Foy Alžbětu ve svojí prvotní rozpolcenosti a konečně totální svázanosti dala s přehledem,stejně jako Lightgow dal Churchila...a v mnoha ohledech všechny zastínil...80% ()
Na The Crown jsem čekala od jeho oznámení a musím říct, že nejsem zklamaná. Ač jsem Claire Foy předtím neznala, jako královna si mě získala. Matta Smithe jsem měla ráda už předtím a myslím, že jako princ Phillip je výborný, třebaže jeho postava mě občas vytáčí. Je mi jasné, že i když je to založené na skutečnosti, není to dokument, takže historické momenty musí člověk brát s rezervou, ale o tom to není. Je to o osobě královny Alžběty a o jejím životě, její rodině, jejích radostech a strastech. Proto mě moc nebavily pasáže věnované Churchillovi, což o to, John Lithgow se role zhostil dobře, ale stárnoucí prime minister už mi přišel nudný. Naopak mě bavilo sledovat romanci mezi Margaret a jejím milým, ačkoliv jsem věděla, že šťastného konce se nedočkám. Opravdu se těším na pokračování. ()
Galerie (789)
Photo © Alex Bailey/Netflix
Zajímavosti (29)
- Alex Jennings, jenž v seriálu ztvárnil postavu vévody z Windsoru (bývalého krále Edwarda VIII., který abdikoval), si předtím ve snímku Královna (2006) zahrál prince Charlese, tedy prasynovce své postavy ze seriálu. (ČSFD)
- Helena Bonham Carter v seriálu ztvárnila princeznu Margaret, zatímco ve snímku Králova řeč (2010) hrála její matku, královnu Alžbětu. (D.Moore)
- Ve scéně, kdy Tony (Matthew Goode) veze Margaret (Vanessa Kirby) na motorce, hraje Vivaldiho skladba „Jaro“, upravená skladatelem Maxem Richterem. (Anife)
1. série A je to tady, letos podruhé se pustíme do britské historie. Tentokrát se o to však nepokusí britská televize jako v případě Victorie, ale jeden z největších hráčů na trhu – Netflix. A pokud Netflix prohlásí, že jde o jeden z nejambicióznějších projektů, na kterém pracuje, tak snad ani nejde netěšit. Samozřejmě to hodně svádí ke srovnání právě s Victorií, která se podařila na výbornou, ale právě tyto ambice by měly seriál přeci jen posouvat o krůček výš. A po dokoukání první série musí říct, že přeci jen posunuly. Co se povedlo na výbornou je obsazení. Podařilo se ulovit žádaného „Doctora“ Smithe, který si roli sarkastického Philipa vysloveně užívá. Pak tady máme ostřílené a kvalitní herce jako Lithgow (Churchill) nebo Harris (král Jiří VI.), kteří splnili svou část v první sérii a odehráli své postavy na výbornou. A na závěr ta hlavní, tvář Alžběty si nyní budeme spojovat s Claire Foy. Ta možná zpočátku byla nenápadnou postavou ve stínu ostatních, ale postupem času si své místo na slunci našla. Navíc se zdá, že všem role sedí a dávají na své předchozí počiny snadno zapomenout, čehož jsem se trochu bál hlavně u Smithe. Kromě obsazení se mi samozřejmě líbí téma, které je ze zajímavé části historie a ze země, kde mě to zajímá. A nejde nepochválit také zpracování, tady se nešetřilo, což je hned vidět na úvodních scénách jako je královská svatba. Ale nejen tam jsou vidět kostýmy jedna radost. Celkově to šlape a jen těžko se hledají mínusy. Pokud bych však měl přeci jen nějaký mínus najít, tak to bude gradace v závěru série. Devátý díl s odchodem Churchilla z vlády byl mnohem silnější a dramatičtější než ten poslední. Bavilo mě to hodně a příjemným bonusem je, že se okamžitě můžete pustit do celé série. Teď je čekat na ty další... 2. série A ani druhá série nezklamala, i když pro mě osobně neměla takový drive jako řada první, kde se toho přeci jen dělo víc. Možná chyběla tak výrazná osobnost jako Churchill, i když místo něho se dostalo víc prostoru pro vývoj Philipa či Margaret. Ale herecké obsazení opět bezchybné a jsem docela zvědav na to, jak si to celé sedne až se po téhle sérii vymění všichni hlavní herci. Bude to jako sledovat úplně jiný seriál. 3. série Třetí řada jen utvrdila v tom, o jak velký hit se pro Netflix jedná. Nejenže se muselo čekat dva roky na novou řadu, ale diváci se museli připravit i na kompletní výměnu hereckého obsazení. Jak jsem se této změny obával, tak jsem si ji v podstatě ani nevšiml. Olivia Colman je velké herecké jméno, které na sebe strhává většinu pozornosti, ale i ostatní bez problémů své předchůdce nahrazují a ujímají se královských rolí bez jakýchkoliv komplikací. V této sérii mi asi nejvíce rozšířily obzory welšské epizody a už se těším na řadu čtvrtou. 4. série Čtvrtá řada už se událostmi a časem dostává blíže k místům, které jsou většině diváků známé. Na což jsem se i já těšil. Kromě samotné královny jsou na scéně hlavně dvě výrazné postavy, Margaret Thatcherová a Lady Diana. Obzvláště pak vztah Diany a Charlese je nosným prvkem této řady, což mě jako diváka bavilo, jen si nejsem jistej tím, že všechno skutečně bylo tak, jak se tady ukazuje. Ani to mi však nebrání v tom, aby byl zvědav na další hereckou výměny v příští sérii a jsem vážně mě zajímá, kam až Crown časově dojde. 5. série Pátá série opět přichází s výměnami hlavních představitelů. A zatímco u těch hlavních to není problém a jasně je rozeznáte, tak u těch vedlejších už je to horší. Vždy, když se objeví někdo, kdo už v příbehu byl předtím s jinou tváří, tak se ho/ji snažím zařadit a trochu mě to ruší od sledování. V této sérii není ve středu dění až tak moc samotná královna, která je tam víceméně od toho, aby přijímala špatné zprávy. Více se příběh soustředí na kolaps manželství Charlese a Diany a jeho následky. Je škoda, že závěr série působil tak nějak nijak, protože mu chyběla větší gradace. I tak předpokládám, že nás čeká zajímavá závěrečná řada. 6. série Závěrečná šestá série byla rozdělená na dvě části, ta první byla o princezně Dianě a její smrti, ta druhá pak o Williamovi a jeho dospívání a také o tom, jak se královna vyrovnává se zvyšujícím se věkem a nástrahami, které to přináší. Zakončení bylo pěkně udělané a příběh je pěkně uzavřený. The Crown se jako celek povedl a určitě patří mezi to nejlepší, co během poslední dekády na Netflixu vyprodukovali. () (méně) (více)