Režie:
Alfred HitchcockScénář:
Ernest LehmanKamera:
Robert BurksHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Cary Grant, Eva Marie Saint, James Mason, Jessie Royce Landis, Leo G. Carroll, Josephine Hutchinson, Philip Ober, Martin Landau, Adam Williams, Les Tremayne (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Americká kontrašpionáž si vymyslí neexistujícího agenta. Tajné služby si tohoto agenta ztotožní s reklamním odborníkem Rogerem Thornhillem (Cary Grant), který se tak jako volavka dostane do neproniknutelné hry agentů. Thornhill, pokoušející se celou věc objasnit, jen v poslední chvíli ujde jisté smrti při náletu letadla uprostřed pustiny, jehož iniciátorem byl nepřátelský agent Phillip Vandamm. Pouze krásná Eva (Eva Marie Saintová) mu nakonec podá pomocnou ruku, přestože ho zpočátku oklamala (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (568)
Mistrovo cameo na začátku filmu je více než paradoxní - ve skutečnosti totiž ujel autobus většině jeho tehdejších režisérských kolegů.. Pokud někdy zaslechnete přirovnání "thriller ala Hitchcock", tak sledováním North by Northwest se stáváte svědky jeho referenčního vzorku. Dialogy ostré jako břitva Harmona Rabba (proč už nikdo sakra takové nepíše?) slouží jako pohon neovladatelného kolotoče kolem tradiční záměny identity, navrch akademické hrátky s výpravou, režií i divákem a hlavně Pretty Face Grant - pravý muž na nepravém místě, co je nechtěně vtažen do vírů hrátek tajných služeb a přitom trousí jeden bonmot za druhým, nedbaje statusu hledaného zločince milerád stěhuje mozek do dolní poloviny těla a taky občas neví, kam s rukama při líbání. Krom celkové romantické naivity je jediné, co bych vytknul, ta stagnující gradace napětí v poslední půlhodině u Mt.Rushmore a tím nemyslím, že měl horolezec Cary zrovna vybírat drobky po snídani z bradky Abea Lincolna, ale zas na druhou stranu, úplně posledním záběrem s takřka pornografickým podtextem (vlak a tunel) vše Hitch zkušeně napravil.. ()
,,GEORGE KAPLAN NEEXISTUJE. VĚŘTE MI. A PROTO VÁS CHCI POŽÁDAT, ABYSTE JÍM ZŮSTAL JEŠTĚ 24 HODIN VY.“ … ,,POSLYŠTE. JÁ PRACUJI V REKLAMĚ, NE JAKO BÍLÝ KŮŇ! ZÁVISÍ NA MĚ MÁ PRÁCE, SEKRETÁŘKA, MATKA, DVĚ BÝVALÉ MANŽELKYA NĚKOLIK BARMANŮ... A JÁ JE NEHODLÁM ZKLAMAT TÍM, ŽE SE NECHÁM ZABÍT!“...... /// Nejdřív moc nechápu, proč má bejt zrovna tohle klasika, která nestárne. Ale pak se to tak parádně zamotá, Roger začne pronášet suchý sarkastický hlášky, a vůbec ty hlavní postavy jsou na špionážní romantickej thriller zbytečně vtipně ukecaný. Kdyby někdo natočil podobnou story dneska, do nebes by byl vynášenej jeho cit pro dvojí hru tajnejch služeb, či nepravou identitu. Serte na to, že hodně věcí může (co může, vono to tak je!) působit naivně. Tohle je fakt (i po těch letech) moc zajímavej filmovej zážitek! /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Chcu si připomenout nesmrtelný filmový akční scény. 2.) Když se řekne ,,Mount Rushmore“, tak si vzpomenu na … (na nic vole. ... No právě!). 3.) Zjistím, že Bond (James Bond) byl stejně druhej! 4.) Thx za titule ,,DuLLo.“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ** AKCE ** NAPĚTÍ * ()
Trošku jiný Hitchcock, než jak jsem ho zatím poznal. Tento film položil základy žánru akčního filmu a je to na něm vidět. Dialogy a humor jsou opět skvostné, stejně tak Cary Grant, Eva Marie Saint a hudba. Ale akční rovina již opravdu působí poněkud naivně ( i když se to snažíte brát s nadsázkou ) a humorně a není to tak napínavé ( ten závěr ). Úvodní titulky ve mně vyvolaly reminiscenci na úvodní titulky Fincherova Úkrytu a při scéně, kdy si Cary Grant v koupelně píská melodii Zpívání v dešti jsem si zase vzpomněl na Mechanický pomeranč - podobnost čistě náhodná, nebo přiznaná inspirace? To by mě zajímalo. ()
Do romantické scény v kupé vlaku se jedná o tak napínavý snímek, že jsem jej hltal s očima a pusou rozevřenýma dokořán, a děsil se každého reklamního bloku (shlédnuto v TV), který měl přijít. Prvních čtyřicet minut to má grády, vtip, a dokonce i art: za ten jistě "mohou" výborný Hitchcock na postu režiséra a neméně skvělý kameraman. Cary Grant roli milého zmatence zvládnul na výbornou, a jen se podivuji na tím, že opravdu nikdy neztvárnil Jamese Bonda. Jeho postava patří k těm nejsympatičtějším, jaké jsem kdy poznal a vyzařuje z něj něco, díky čemu jsem se s ním chtěl okamžitě skamarádit. Takže kde je to ale, ta jediná chybějící hvězda? Po nástupu hlavní ženské hrdinky ztrácí snímek něco ze svého švihu a tempa, a já se navzdory nepřestávajícím osobitým a kouzelným scénám (čekání u dálnice, číhaná u sídla zloduchů) poměrně nudil. Navíc jsem si čím dál více uvědomoval jistou naivitu, která se starším dobrodružným snímkům prostě nevyhne... Jinak paráda - 85%. ()
Hitchcock jako obvykle perfektně buduje atmosféru, ale přesto jsem jsem tentokrát zklamán. V úvodu sice Rogerova paranoia plní veškerá očekávání (a Fincher se s Hrou inspiroval opravdu dobře), ale předčasný vrchol přichází v kultovní scéně s práškovacím letadlem. Poté už se spíš jen naprázdno splétá a splétá, aby nakonec došlo k tradičně napínavému finále. To ale po dvou hodinách intrik nevyznívá dostatečně naléhavě. ()
Galerie (134)
Zajímavosti (70)
- Thornhillovu (Cary Grant) matku hrála Jessie Royce Landis, která byla ve skutečnosti starší jen o 7 let. (Kulmon)
- Natáčelo se na newyorském nádraží Grand Central Terminal. Mezi přihlížejícími byli i pozdější režiséři George A. Romero a Larry Cohen. (džanik)
- Alfred Hitchcock nedostal povolení filmovat na Mount Rushmore. Vše tak bylo natočeno na replice hory. (Kulmon)
Reklama