Reklama

Reklama

Ingrid Bergmanová a Cary Grant v americkém špionážním filmu. Brzy po skončení druhé světové války je známý nacistický špion Huberman odsouzen americkým soudem. Jeho dcera Alicia se nemůže zbavit zklamání a pocitu viny z činnosti otce, o níž neměla vůbec tušení. S touhou na vše zapomenout se vrhá do víru života plného divokých večírků a alkoholu. Na jednom z nich se setkává s přitažlivým mužem, který jí není lhostejný. Později zjistí, že T. R. Devlin je americký agent. Alice chce vykoupit provinění svého otce a nabídne Devlinovi, že mu pomůže proniknout do centra německých špionů ukrývajících se v Brazílii. Proto se nakonec provdá za Alexandera Sebastiana, který žije v Rio de Janeiru, a získává díky němu přístup do tajné organizace...
Thriller režiséra Alfreda Hitchcocka zaujme působivým a vynalézavým zpracováním, skvělým scénářem a úžasným vedením kamery (Ted Tetzlaff). Vynikající jsou i herecké výkony Ingrid Bergmanové (Alicia), Caryho Granta (Devlin) a Clauda Rainse (Alexander Sebastian).
Film byl dříve uveden pod názvem Pověstný muž. Nepřesný překlad u nás před lety zavedli filmoví historici Jaroslav Brož a Myrtil Frída ve své knize 666 profilů zahraničních režisérů (A-Z). Ten byl pak postupně přejímán dalšími publicisty a historiky. Česká televize se rozhodla nyní snímek uvést pod názvem, který přesněji odpovídá ději příběhu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (208)

curunir 

všechny recenze uživatele

Už v nespočte amerických filmov som videl šoférovať naliatych ľudí ako by sa nechumelilo, avšak až tu som konečne badal, že aj ,,u nich" je to zákonom postihnuteľný čin. Škoda len, že nakoniec do toho zasiahol, predtým tiež neabstinujúci Grant, aspoň by som sa dozvedel, ako to ,,reálne" v takýchto prípadoch chodí. Celkovo sa mi zdá, že buď sú to neskutoční pijani, alebo ten ich chlast za nič nestojí. Inak je to film s takým pochybným názvom, kde aj tiež tiež všeličo pochybne funguje. Ústredné duo funguje rozhodne viac, než keď sú obaja predstavitelia oddelení (zvlášť si myslím, že obsadenie Granta nebola najšťastnejšia voľba) a taký strih ponúkne buď zopár zbytočných niekoľko sekundových záberov, alebo scény usekne veľmi neprirodzeno, poprípade v nevhodnej chvíli. Ozdobou snímky je však (ako tu už bolo veľmi trefne povedané) neskutočne vynaliezavá KAMERA bravúrne narábajúca s rôznymi detailami či pohybom a záverečná tretina značne vyzdvihuje inak skôr sterilný zvyšok. Nápis ,,The End" nemohol byť naozaj načasovaný lepšie. Pôvodne som uvažoval o 3*. (724. hodnotenie, 73. komentár k filmu) ()

TedGeorge 

všechny recenze uživatele

There's one more drink left apiece. It's a shame about the ice. What is? Gone. Who's gone? The ice. Začínám být Hitchcock pozitivní. A Cary Grant s Ingrid Bergman mě zase jednou dali pořádnou facku za to, že tyhle černobílý klenoty nenakoukávám tak, jak by si zasloužily. Bylo to hrozně silný. A ten závěr ()

Reklama

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

Nezakrývám jisté rozpaky. Od pověstného Pověstného muže jsem očekával víc v mnoha ohledech. Zápletka je pro Hitchcocka netypická, ale když jsem si přečetl anotaci, říkal jsem si, tomuhle dá Alfred koule! A ono nic. Aby bylo jasno, v principu MacGuffinů jsem s Hitchcockem za jedno. Tajemství nemusí být odhaleno a rozřešeno, hlavně, že je zajímavý příběh. A tady je to velký JENŽE! Špionáže se Notorious jenom zlehka dotýká a je tu jaksi navíc, aby si měl Grant s Bergmanovou o čem povídat, když spolu zrovna nelaškují. Což samo o sobě tak zábavné není. Obvyklých chytrých kameramanských kousků je tu poskrovnu a obávám se, že z celého filmu si budu pamatovat jen dva momenty - párty, kde musí zákonitě dojít šampaňské a pak finále, kdy schází Grant s Bergmanovou ze schodů a divák čeká, jestli je nácci zastaví nebo ne. Že to není film-noir asi ani nemusím zmiňovat, ostatně natočení tak striktně vymezeného žánrového filmu by šlo proti režisérovým zásadám. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Spojenie Cary Grant, Ingrid Bergman a samotný Hitch je niečo, čo musí dopadnúť lahôdkovo. Nenapadá ma žiadna kombinácia z dnešných čias, ktorá by sa jej vyrovnala. Režisér sa tu vyrovnáva s témou druhej svetovej vojny oveľa lepšie, ako v prípade Lifeboat. Žánrový film (nielen špionážny, ale aj romantický) ponúka omnoho viac, ak sa do neho ponoríme a zamyslíme sa nad ním. Triler, ktorý je napínavý v každom svojom momente. ()

viperblade 

všechny recenze uživatele

Z toho všeho, co jsem zatím od Hitchcocka viděl, mi tohle přijde nejslabší. Prakticky celý snímek mi vadilo, že film nemá jedinou zapamatovatelnou scénu, něco zásadnějšího, ale pak, těsně před koncem, to přišlo a mně nezbylo než znovu obdivovat toho génia, který i ze scházení schodů udělá zážitek, který se nepovede mnohým novějším thrillerům. Už vím, kde se Polanski inspiroval pro svou scénu "podávání lístku" ve filmu The Ghost Writer (to jen tak na okraj). Upřímně, nebýt té scény na schodech, dlouho bych uvažoval, co dám tomuto filmu, takhle mě těch pár minut přesvědčilo, že bych Alfredovi křivdil… 80 %. ()

Galerie (59)

Zajímavosti (25)

  • Na konci filmu si povšimněte režisérovy obchodní značky – zakončující scéna odehrávající se na schodech. (Trainspotter)
  • Claude Rains stál v několika scénách s Bergmanovou na krabicích, aby se zdálo, že jak Rains, tak Grant jsou oba mírně vyšší než Bergmanová. Ve skutečnosti byl Grant o 18 centimetrů vyšší než Rains. (Kulmon)
  • Alfred Hitchcock a Ben Hecht se radil s nositelem Nobelovy ceny Dr. Robertem Millikanem jak udělat atomovou bombu. On však odmítal odpoveď, nicméně oba utvrdil, že hlavní přísada, tedy uran, se může hodit do lahve s vínem. (Kulmon)

Reklama

Reklama