Režie:
Alfred HitchcockScénář:
Joseph StefanoKamera:
John L. RussellHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Anthony Perkins, Vera Miles, John Gavin, Janet Leigh, Martin Balsam, John McIntire, Simon Oakland, Frank Albertson, Patricia Hitchcock, Vaughn Taylor (více)VOD (4)
Obsahy(3)
Půvabná úřednice z malé realitní kanceláře Marion Craneová (Janet Leighová) jednoho dne podlehne pokušení, ukradne svému šéfovi čtyřicet tisíc dolarů za poslední prodej a odjede z města, aby mohla být se svým milencem Samem (John Gavin). Ubytuje se v zapadlém Batesově motelu, který najde na málo používané vedlejší silnici. Jenže než se Marion stačí vypořádat se svými pocity viny, události naberou zcela nečekaný spád. Majitelem motelu je totiž nesmělý mladík Norman Bates (Anthony Perkins), a ten skrývá veliká tajemství jak v přilehlém rodinném domě, tak především ve své duši. Marion, Sam, soukromý detektiv Arbogast (Martin Balsam) i Marionina sestra Lila (Vera Milesová) mají před sebou dobrodružství, o jaké nikdy nestáli… Dnes již klasický hororový thriller mistra napětí Alfreda Hitchcocka patří mezi nejlepší díla tohoto tvůrce. Zejména proslulá děsivá scéna v motelové sprše se zapsala do dějin kinematografie, především díky rafinované střihové skladbě a díky vynikajícímu hudebnímu doprovodu Bernarda Herrmanna. Film, natočený s relativně nízkým rozpočtem necelého milionu dolarů, byl nominován na čtyři Oscary (nejlepší režie, nejlepší herečka ve vedlejší roli – J. Leighová, nejlepší černobílá kamera a nejlepší výprava v čb. filmu). Dočkal se tří filmových i jednoho televizního pokračování, téměř doslovného stejnojmenného remaku (1998, r. Gus Van Sant) a v nedávné době i úspěšného televizního seriálu Batesův motel, jehož děj v pěti sériích líčí události před samotným Hitchcockovým filmem... Psycho vzniklo podle knihy Roberta Blocha, avšak jeho příběh je inspirován skutečnými událostmi spojenými se schizofrenickým vrahem Edem Geinem (1906–1984), jenž páchal své činy ve Wisconsinu v padesátých letech minulého století. Geinovým případem se inspirovali též tvůrci filmů Deranged (1974), Texaský masakr motorovou pilou (1974) nebo Mlčení jehňátek (1991). (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (1 166)
Scénář: Joseph Stefano .. Psycho je opravdu PSYCHO! Představoval jsem si tento snímek dosti jinak, o to větší byla moje spokojenost!! Mistr Hitchcock byl opravdu génius stylu. V podstatě souhlasím s komentářem POMO, lepe bych to nevystihl!.. A pověstná třešnička na závěr, jedinečná a asi milionkrát kopírovaná koupelnová scéna, která jako jedna z mála je opravdu kultovní! 100% a i to je málo. ()
Tak tohle byl ten filmovej skvost? Tohle byl ten slavnej "horor" od Hitchcocka, kterej má právě teď (11.3. 2007) na čsfd 92% a je to 16. nejlíp hodnocenej film? - HA HA HA HA HA - No čekal jsem, že skoro 50 let starej horor už nebude mít takovej efekt, ale po přečtení všech hodnocení, který vypadaj, že hodnotící během sledování Psycha nejspíš prožívali orgasmus, jsem si řikal, že na tom filmu přecejenom asi "něco" bude a rozhodnul jsem se ho zhlédnout na vlastní bulvy. Bohužel, musim konstatovat, že na Psychu neni vůbec nic. Je to jenom 2-hodinová nuda k posrání. Kromě oný slavný scény ve sprše, která je podle mě spíš k smíchu, je celej film akorát plnej nudnejch rozhovorů o hovně a pokud to člověk vydrží a nevypne televizi, tak se tou nudou prokouše až k naivnímu a křečovitýmu finále. Herecký výkony (kromě Perkinse) ubohý, děj nudnej a napětí absolutně žádný, což je u hororu docela problém. Rozmejšlel jsem se mezi odpadem a 1 hvězdičkou, ale odpad by mi už připadal, jako kopání do mrtvol a vlastně se mi na filmu aspoň trochu líbila ta hudba. Jestli se u Psycha někdo skutečně bál, tak dost vážně pochybuju o jeho duševnim zdraví. Já teď akorát můžu litovat, že jsem se radši nedíval na Sexbombu od vedle, která běžela ve stejnej čas na jinym kanále. Moh jsem se aspoň podívat na Elishu a takhle jsem si akorát zkurvil večer. Ještě takovej dodatek... Že se někdo ohání tim, že je potřeba brát v úvahu dobu, kdy to vzniklo? Tak tomu se můžu akorát vysmát. Když vám někdo dá Trabanta, ať se v něm trochu projedete, taky ho pak budete hodnotit s ohledem na dobu vzniku, vy pokrytci??? Ano, ten Trabant = Psycho. Stejně tak, jako Trabant v dnešní době nemůže konkurovat modernim strojům, tak Psycho nemůže konkurovat současnym filmům a co se týče napětí, tak jakýkoliv sebeblbější teen-vyvražďovačce nesahá ani po kotníky. Spíš mam pocit, že v tomto případě uživatelé rozdávaj bezhlavě 5 hvězdiček jen proto, že je to ta slavná sračka od "mistra hororu" Hitchcocka. Jinak to označení "mistr hororu" je akorát k smíchu. ()
Majster napätia sa po nie príliš dobrom diváckom a (nepochopiteľne aj) kritickom prijatí Vertiga rozhodol trochu šokovať. A čo z toho vzniklo, je história. Brilantný thriller s množstvom zvratov a ikonických scén patrí medzi nesmrteľné legendy. Scéna v sprche je stále mrazivá, hudba Bernarda Herrmanna dokonalá a herecký výkon Anthonyho Perkinsa strhujúci. Doteraz jeden z najlepších filmov, aké boli nakrútené. ()
Dle mého soudu nejde o nejlepší Hitchcokův film, víc se mi líbilo Okno do dvora nebo Vertigo. Problém filmů, co se stanou legendou, ale člověk se k nim dostane nikoliv v době vzniku, leč až po mnoha letech. Asi nejsem ten správný hororový divák nebo bylo mé očekávání příliš vysoké. Moje hodnocení odráží pouze můj dojem z filmu, věřím, že nikoho neodradí. Alfreda Hitchcocka nelze na cestě za dobrými filmy minout a Psycho prostě k filmovým legendám patří. ()
Mohl bych uvést mnoho důvodu, ale nechce se mi, zvlášť, když to tady tak pěkně napsali ostatní (POMO). Zkrátka a dobře, Psycho je film, který je hoden kultovního statusu. Mrazivá atmosféra, skvělá hudba a Anthony Perkins. A navíc mi zážitek nezkazil ani dabing. Věřím, že z mé strany u jedné projekce nezůstane, ovšem příště si to pustím v originále. A až teď jsem si uvědomil, jak spoileroidní jsou hlášky z Červeného trpaslíka, konkrétně "Vypadá jako máma Normana Batese." a "Naše první setkání s inteligentním životem za tři miliony let a jde o androidovou verzi Normana Batese." :-) ()
Galerie (235)
Zajímavosti (201)
- Na konci slávnej sprchovej scény, v prvých pár sekundách kamera ako keby "zamrzne" na tvári Janet Leigh (Marion Crane). Alfred Hitchcock tak urobil preto, lebo jeho žena si všimla, že v zábere, kde je aj krk, je jasne vidieť ako pulzuje. (Germanotta)
- Filosof Slavoj Žižek tvrdí, že postava Normana (Anthony Perkins) zachycuje všechny tři složky osobnosti, a to právě jako patra domu. V prvním patře, kde žije jeho matka, je jeho superego, v přízemí jeho ego a ve sklepě jeho id. (Daewiik)
- Anthony Perkins byl v osobním životě velmi podobný jeho postavě Normana Batese. Měl tak silný vztah s jeho matkou, že si přál smrt svého otce, stejně jako Norman. (ČSFD)
Reklama