Reklama

Reklama

Půvabná úřednice z malé realitní kanceláře Marion Craneová (Janet Leighová) jednoho dne podlehne pokušení, ukradne svému šéfovi čtyřicet tisíc dolarů za poslední prodej a odjede z města, aby mohla být se svým milencem Samem (John Gavin). Ubytuje se v zapadlém Batesově motelu, který najde na málo používané vedlejší silnici. Jenže než se Marion stačí vypořádat se svými pocity viny, události naberou zcela nečekaný spád. Majitelem motelu je totiž nesmělý mladík Norman Bates (Anthony Perkins), a ten skrývá veliká tajemství jak v přilehlém rodinném domě, tak především ve své duši. Marion, Sam, soukromý detektiv Arbogast (Martin Balsam) i Marionina sestra Lila (Vera Milesová) mají před sebou dobrodružství, o jaké nikdy nestáli… Dnes již klasický hororový thriller mistra napětí Alfreda Hitchcocka patří mezi nejlepší díla tohoto tvůrce. Zejména proslulá děsivá scéna v motelové sprše se zapsala do dějin kinematografie, především díky rafinované střihové skladbě a díky vynikajícímu hudebnímu doprovodu Bernarda Herrmanna. Film, natočený s relativně nízkým rozpočtem necelého milionu dolarů, byl nominován na čtyři Oscary (nejlepší režie, nejlepší herečka ve vedlejší roli – J. Leighová, nejlepší černobílá kamera a nejlepší výprava v čb. filmu). Dočkal se tří filmových i jednoho televizního pokračování, téměř doslovného stejnojmenného remaku (1998, r. Gus Van Sant) a v nedávné době i úspěšného televizního seriálu Batesův motel, jehož děj v pěti sériích líčí události před samotným Hitchcockovým filmem... Psycho vzniklo podle knihy Roberta Blocha, avšak jeho příběh je inspirován skutečnými událostmi spojenými se schizofrenickým vrahem Edem Geinem (1906–1984), jenž páchal své činy ve Wisconsinu v padesátých letech minulého století. Geinovým případem se inspirovali též tvůrci filmů Deranged (1974), Texaský masakr motorovou pilou (1974) nebo Mlčení jehňátek (1991). (Česká televize)

(více)

Videa (3)

Trailer 3

Recenze (1 166)

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Rovnou se přiznám, že ve mě Psycho nezanechalo očekávaný dojem. Pár působivých scén (samozřejmě ona profláklá sprcha se mezi ně počítá), černobílý materiál, "kvílivě drásající" Herrmannova hudba a přímočarost (žádné velké chození kolem horké kaše, jde nám o vraždy, tak se jimi hezky budeme zabývat) nestačí k tomu, aby ve mě tohle dílo vyvolalo mražení a strach jako celek a obdiv k autorovi. Ano, je to dobře zrežírované a ve své době si zřejmě diváci v kinech zakrývali oči, ale pro mě čas velkou část působivosti požral čas a také "vysvětlující" scéna s psychiatrem na konci filmu dost srazila výsledný dojem. Je to možná můj problém, ale Psycho mě nenadchlo tak, jako většinu diváků, rozhodně od něj ale nikoho neodrazuji. Je to dobrá lekce z dějin filmu a vlastně i povinnost každého filmofila, tohohle se lidé v šedesátých letech báli, i když popravdě - pořád mi nějak nedochází, proč (mimochodem, nečekejte horor, Psycho jím není ani náhodou). ()

emma53 

všechny recenze uživatele

Tak to je od taťky hororů můj druhý kousek a jak to tak vidím, komentářů je tady už hafo, tak co dodat?. Já jsem si Psycho rozdělila na dvě části a to ke sprše a pak od sprchy, která mně sedla daleko víc a přiznávám, že ke konci jsem měla už zpocené ruce i když jsem měla tušení jak to asi je. Na tehdejší dobu rozhodně mistrovské dílo pana Alfreda. Viděno v rámci Season Challenge Tour ()

Reklama

berg.12 

všechny recenze uživatele

Z dnešního pohledu by spíš film dostal nálepku thriller, možná psychologický, ale určitě ne horor. Dříve, než se většina lidí k Psychu dostane, zhlédne nespočet variací na podobné téma, a tak mu může snadno uniknout genialita originálu. Film už tolik neděsí, nepřekvapuje, nešokuje a očekávání nějaké filmové bomby zůstávají nenaplněna. Kdo však tenhle nános dokáže odstranit, nebude litovat a já sám byl překvapen, jak přes i znalost děje a pointy na mě tohle dílo zapůsobilo. ()

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden ze 100 filmů, které musíte vidět, než umřete. Jeden ze 100 největších filmů všech dob časopisu Entertainment Weekly. Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Celosvětově divácky úspěšný film. Určitě to byl snímek, který posunul historii filmu o kus dál, jistě se o tomto filmu učí a bude učit v historii filmového umění... Jmenovitě vynikající je kamera, střih, hudba a režie, některé scény jsou úžasné a s opakovanými shlédnutími se mi film líbí stále více. Trailer: http://www.csfd.cz/film/4385-psycho/videa/ ()

Dan9K 

všechny recenze uživatele

Psycho si u mě prodělalo svůj složitý vývoj. Viděl jsem ho prvně ani ne náctiletý v úzkém sledu s barevným remakem. A jako malému prckovi se mi pochopitelně novější verze líbila více, ale vlastně oba filmy jsem považoval za obyčejnou nudu. Dokonce jsem to tu i měl chvíli neuváženě hodnocené s nějakým trapným komentářem. Léta plynula a já jsem se k Psychu dostával hlavně skrze hudbu. Ta je totiž dost možná tím nejlepším, na co bílé plátno do té doby kdy narazilo a v mém hodnocení klidně může znamenat i dvě hvězdičky. Úvodní téma i skladba Murder jsou totiž v rámci filmové hudby v pravdě revolucí. Žádná rozmáchlá romantická témata, žádná vlezlá melodie, ale výrazná ostrá rytmizace, velmi expresivní projev, dokonalé zvládnutá řemeslná stránka, na tu dobu nevšední nástrojové obsazení, to vše způsobuje, že soundtrack k Psychu je plně uznáván i v hudebně akademických kruzích. Nejsou to však jen tyto dvě skladby, ale i zbytek hudby má dokonalou funkci, když už ne na samostatný poslech, tak v rámci filmu, u něhož naprosto ukázkovým způsobem podporuje napětí a budovanou atmosféru. Jak Hitchcock chtěl původně Psycho úplně bez hudby, tak si myslím, že bez Bernarda Herrmanna by Psycho nebylo vůbec ničím. Je to totiž vlastně jen relativně normální krimi thriller (byť s velmi sugestivní kamerou), který má několik nezapomenutelných styčných bodů, které skvěle fungují i dnes. Ale až hudba z něho dělá něco výjimečného. Samotný začátek mě příliš nepřesvědčil, ale zhruba od scény výměny auta, se tempo filmu nezastaví a i když se byť zdánlivě nic zásadního neděje, filmu se daří držet diváka v napjatém očekávání věcí budoucích. A přesto mám trochu problém brát Psycho jako nějakou bombu. On je to film vlastně strašně komorní a až na pár scén ne příliš výrazný. I z pohledu dnešního diváka je sice například fakt zabití hlavní postavy v půlce filmu nevídaný. Přesto člověk, který nešel v roce 1960 na premiéru a vidí Psycho až dnes, nemá úplně šanci plného docenění, neboť viděl již stovky plagiátů. Ale tak už to holt bývá u podobně vlivných filmů. ()

Galerie (235)

Zajímavosti (201)

  • Alfred Hitchcock šel v dezorientační kampani tak daleko, že do tisku pouštěl zaručené informace o tom, že pro roli paní Batesové uvažuje o herečkách Helen Hayes a Judith Anderson. Tato role pochopitelně zůstala neobsazena. (dopita)
  • Pracovní název filmu byl „Wimpy“. (Fenk)
  • Obraz zakrývající škvíru, kterou se dívá Norman (Anthony Perkins), je reprodukce Willema van Mierise – "Zuzana a starci". (M.B)

Související novinky

Zemřela herečka Patricia Hitchcock

Zemřela herečka Patricia Hitchcock

11.08.2021

Ve věku 93 let v pondělí v kalifornském Thousand Oaks zemřela herečka, producentka a spisovatelka Patricia Hitchcock, jediná přímá potomkyně legendárního režiséra a mistra napětí, Alfreda Hitchcocka.… (více)

Soudce Downey Jr. a jeho lotrovský fotr

Soudce Downey Jr. a jeho lotrovský fotr

24.03.2013

„Komediální drama" The Judge, kterým se vrací na scénu režisér Nesvatbových a Rytířů ze Šanghaje David Dobkin, už loni v dubnu získalo do hlavní role Roberta Downeye Jr. Téměř po roce začíná projekt… (více)

Karlík a továrna na mrtvoly

Karlík a továrna na mrtvoly

17.09.2012

Rozhodnutí čím dál úspěšnější kabelové stanice A&E (letos masivně zabodovala westernovou detektivkou Longmire) natočit seriálový prequel k slavnému Hitchcockovu Psychu zpočátku neznělo jako… (více)

Psycho v televizi

Psycho v televizi

05.07.2012

Mohl by to být povzdech nad programovou náplní českých a slovenských komerčních stanic. Jenže tentokrát jde o Psycho s velkým „P“. Americká kabelovka A&E se původně zaměřovala hlavně na dokumenty… (více)

Reklama

Reklama