Režie:
Alfred HitchcockScénář:
John Michael HayesKamera:
Robert BurksHudba:
Franz WaxmanHrají:
James Stewart, Grace Kelly, Wendell Corey, Thelma Ritter, Raymond Burr, Judith Evelyn, Ross Bagdasarian, Georgine Darcy, Frank Cady, Jesslyn Fax, Rand Harper (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Fotograf J. B. Jeff Jeffries (James Stewart) je kvůli zlomené noze odkázán na kolečkové křeslo. Jeho společníkem se v dlouhých chvílích stane okno vedoucí přímo do dvora, odkud má Jeff výhled do bytů svých sousedů. Sledování osudů nájemníků z protějšího domu ho pohltí natolik, že začne podezřívat jednoho z nich z vraždy své manželky. Jeffries se spolu se svou elegantní přítelkyní (Grace Kelly) pustí do odhalování zapeklitě složitého řetězce událostí... Událostí vedoucích k senzačnímu a strhujícímu konci. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (689)
Mistr napětí Alfred Hitchcock mě nechal opět na židli přikovaného (bez pohledu na hodinky ani minutu). Režie byla vynikající, kamera ZAOSTŘENÁ a scénář byl sofistikovaně promyšlený - jak jen to ten Hitchcock dělá? Obrovská poklona co dokázal stvořit v období 50. let. Po shlédnutí PSYCHO jsem narazil na opět prvotřídní filmařinu. James Stewart je perfektní a tohle zahrál na jedničku - Grace Kelly pasovala výborně a dodávala romantiku, co Alfred v thrillerovém žánru umí. ()
Já nevím proč, ale za poslední dobu jsem od Hitchcocka viděl Psycho a Závrať a ani jeden film se nevyrovná tomuhle oknu do dvora. Film se odehrává v jedný místnosti, která má výhled na dvůr, kde se dějou zajímavý věci. A kdo by byl řekl, že to bude až tak moc poutavé. Fakt mě to bavilo a v poslední půlhodině jsem se přistihl, jak jsem se potil u každý nervy drásající scény s hercem a holou hlavou režiséra obzvlášť. Veliké překvapení a pro mě nejlepší režisérův film, který jsem zatím viděl. Génius se stejnak pozná. Tím způsobem, že se jeho nápady točí stále dokola a dokola. A ani Okno do dvora není jediný. Holt Hitchcock si dokázal vybudovat solidní napětí v každým filmu, a když se k tomu přičetl takový příběh, tak to byla pastva pro oči a hlavně potní žlázy, které nervama vypustili hektolitry potu z kůže. ()
OKNO DO DVORA je dokonalý film, všechno (každá věta dialogu, každý stylistický prostředek, každý prvek narativní struktury) v něm má svůj význam, odkazuje k záměru celku, přesto jsem s ním měl opět drobnou potíž, zejména po dramatické stránce (hrdina a padouch oddělení po většinu filmu zdánlivě nepřekonatelnou propastí mezi voyerem a jeho objektem); ani tolik zmiňovaná Hitchcockova mravní přísnost mi nepřipadá zvlášť zajímavá, pokud není bezprostředně zabudována do zápletky jako dynamický dějový prvek (koho v dnešní době zajímá etika šmíráka?). Troufám si ale říct, že na potřetí bude zase o kus líp, Hitchcock byl neskutečně hluboký filmař, i když by to jeden na základě žánrů a zápletek jeho filmů neřekl... ()
"I'm not much on rear window ethics." Moc bych si přál napsat k "Oknu do dvora" nějaký moudrý a zároveň krásný komentář, protože jenom takový a žádný jiný, by si tenhle mistrovský thriller zasloužil. Obávám se ale, že vzhledem k mým omezeným spisovatelským schopnostem, bych ho nedokázal stvořit k mé úplné spokojenosti. Spokojím se tedy pouze s konstatováním, že jde o jeden z mých nejoblíbenějších Hitchcockových filmů; že J. Stewart je jako příležitostný šmírák neodolatelný; a že G. Kelly je tak nadpozemsky nádherná, že jsem to nevydýchal dodnes :-). Právě kvůli ní, a jí podobným kráskám z let dávno minulých, tak moc miluju staré filmy. ()
„Když musí ředitel General Motors desetkrát denně na záchod, tak to jde s celou zemí z kopce." I taková myšlenka se dá vyprodukovat při nedobrovolným čumění z okna. A já mám rád, když se podobnými postřehy dokáže odlehčit detektivka plná nejistoty, úvah, vyvratitelnejch faktů a nenápadně se stupňujícího napětí. ()
Galerie (132)
Zajímavosti (67)
- Alfred Hitchcock kontroloval i ty nejmenší detaily. Když zabíral Lisu Carol Fremont (Grace Kelly) v průsvitné košilce, sjel ji pohledem a řekl: "Ta podprsenka nevypadá moc dobře, budeme tam muset něco přidat." Herečka nakonec odmítla vycpávky, jen s kostymérkou provedla menší úpravy. Když poté vkročila na scénu, Hitchcock spokojeně prohodil: "No vidíte, jaký je to rozdíl!" (Epistemolog)
- Postavu Lisy Carol Fremont (Grace Kelly) zformoval scenárista John Michael Hayes podle své manželky, profesionální modelky. (HellFire)
Reklama