Režie:
Alfred HitchcockScénář:
John Michael HayesKamera:
Robert BurksHudba:
Franz WaxmanHrají:
James Stewart, Grace Kelly, Wendell Corey, Thelma Ritter, Raymond Burr, Judith Evelyn, Ross Bagdasarian, Georgine Darcy, Frank Cady, Jesslyn Fax, Rand Harper (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Fotograf J. B. Jeff Jeffries (James Stewart) je kvůli zlomené noze odkázán na kolečkové křeslo. Jeho společníkem se v dlouhých chvílích stane okno vedoucí přímo do dvora, odkud má Jeff výhled do bytů svých sousedů. Sledování osudů nájemníků z protějšího domu ho pohltí natolik, že začne podezřívat jednoho z nich z vraždy své manželky. Jeffries se spolu se svou elegantní přítelkyní (Grace Kelly) pustí do odhalování zapeklitě složitého řetězce událostí... Událostí vedoucích k senzačnímu a strhujícímu konci. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (691)
Kriminálno-mysteriózna delikatesa, ktorá ulahodí milovníkom Hitchovej svojskosti. Stále viac mi imponuje obrazová poetika jeho filmov, postupné odhaľovanie motívov bez samoúčelných orgií špecifických pre "dnešné filmy". Vynikajúci scenár + herci, pričom Grace Kelly je svetlým bodom v pochmúrnom deji. ()
║Rozpočet $1milión║Tržby USA $36,764,313║Tržby Celosvetovo $37,500,000║ Skvelo vystavaný príbeh, fajn herci, technická stránka na vysokej úrovni ale prezentované v tak pomalom tempe až som musel film dopozerať až na 3x, Grace Kelly očarila. /65%/ ()
Tvůrčí rozjezd Alfreda Hitchcocka byl pomalý a slavný režisér má na svém kontě řádku zapomenutelných titulů, Oknem do dvora se ale otevírá období, kdy v relativně rychlém sledu natočil své nejzásadnější filmy, aby v následujících letech opět upadl do průměru. Kriminální thriller s komediálními prvky o tom, že i pohled z jediného okna může přinést nespočet informací o svém okolí, je zároveň i důkazem, že k divácky atraktivnímu filmu nepotřebujete měnit lokace a kulisy. Celý film se omezuje na jediné místo děje, kamera prostě zachycuje výhled z okna hlavního hrdiny, nevšímá si toho, co je nahoře nebo dole, všechno je zkrátka naproti. Režisér dokonce volí takový formát, aby vyvolal dojem výhledu z okna. Pozornému oku nudícího se hrdiny neuniknou drobná dramata a postupně odhaluje, jak vypadají vzájemné vztahy obyvatel protějších partají. Ze střípků posbíraných informací nakonec odhalí skutečný zločin. Režisérovi nelze upřít výborné řemeslo a jako zvláštní bonus se může divák pokochat půvabem legendární Grace Kelly. Celkový dojem: 90 %. ()
Mistr napětí Alfred Hitchcock mě nechal opět na židli přikovaného (bez pohledu na hodinky ani minutu). Režie byla vynikající, kamera ZAOSTŘENÁ a scénář byl sofistikovaně promyšlený - jak jen to ten Hitchcock dělá? Obrovská poklona co dokázal stvořit v období 50. let. Po shlédnutí PSYCHO jsem narazil na opět prvotřídní filmařinu. James Stewart je perfektní a tohle zahrál na jedničku - Grace Kelly pasovala výborně a dodávala romantiku, co Alfred v thrillerovém žánru umí. ()
„Are you interested in solving this case or in making me look foolish?“ - „ Well, if possible, both...“ Nač šmírovat v protějším okně zcela nahou sousedku s pohupujícími se čtyřkami, jak smyslně lízá nanuk válcovitého tvaru, když mnohem vzrušující je jiná vyhlídka. Vyhlídka na vraždu.. Hitch se tentokrát rozjíždí z kopce pozvolněji, ovšem jakmile se zatěžká ironií, břitkým humorem a voyeurským napětím, letíc jako střela se zastaví až o druhou sádru dřímajícího Jamese Stewarta a jeho děvče Pátek se v "povinné četbě" může zase poklidně vrátit od Himalájí k Harper´s Bazaaru.. Ostatně, co se jí týká, slyšel jsem příběh a já tomu věřím, že na konci zimy roku 1929 se v jednom filadelfském baru potkali Šarm s Elegancí. Přeletěla jiskra, on ji pozval k sobě, vyspali se spolu a za devět měsíců přišla na svět Grace Kelly.. A kampak se nám poděl MacGuffin? Že by to bylo ono pejskovo tajemství v záhonku? V odborných kruzích se povídá, že tam byla zakopána hlava skladatele Franze Waxmana, jediného skřípajícího kolečka v tomhle jinak perfektně namazaném stroji.. ()
Galerie (135)
Zajímavosti (67)
- Když Lisa Carol Fremont (Grace Kelly) pronáší větu: "Z průšvihu je vždycky zachrání jejich ženský pomocník Pátek," odkazuje tím na detektivní komedii Jeho dívka pátek. (Hwaelos)
- Film byl částečně inspirován skutečnou událostí z roku 1924, která se odehrála v anglickém Sussexu. Patrick Mahon zavraždil svou těhotnou milenku Emily Kaye. Mahon vyhodil části jejího těla z jedoucího vlaku a hlavu spálil v krbu. Jiný zdroj uvádí, že Mahon některé její vnitřnosti snědl. (Kulmon)
- Jeffries (James Stewart) pozoruje nájomníkov z protiľahlých bytov, aby unikol vlastným problémom. Je tu paralela k divákovi v kine, ktorý si kúpi lístok do kina, aby aj on unikol svojim problémom. Jeffries pozoruje ľudí, ktorí určitým spôsobom odrážajú jeho problémy a tak ako sa sledovaním zaplieta do ich životov, rieši súčasne i svoje problémy. Jeffries vidí v Lise (Grace Kelly) bremeno v tom, že ohrozuje jeho slobodu a nezodpovednosť. Skrz špehovanie vidí muža, ktorého sužuje jeho nemohúca žena. Jeffries by sa tiež rád Lisy zbavil. Dochádza k záveru, ktorý vyskladal z dohadov, že daný muž svoju ženu zavraždil a snaží sa zbaviť jej tela. (Biopler)
Reklama