Režie:
Alfred HitchcockHudba:
David ButtolphHrají:
James Stewart, John Dall, Farley Granger, Edith Evanson, Douglas Dick, Joan Chandler, Cedric Hardwicke, Constance Collier, Dick Hogan, Alfred HitchcockVOD (2)
Obsahy(2)
James Stewart, Farley Granger a John Dall vytvořili ústřední postavy v akcí nabitém thrilleru inspirovaném skutečnou událostí: případem Leopold a Loeb. Granger a Dall hrají dva kamarády, kteří uškrtí svého spolužáka jen tak, pro pocit vzrušení. Poté uspořádají honosnou párty pro rodinu a přátele oběti, při níž je tělo mrtvého nacpáno do kmene stromu sloužícího jako švédský stůl. Když vrazi stočí konverzaci na téma dokonalé vraždy, jejich bývalý učitel (Stewart) pojme podezření. V této Hitchcockově fascinující exkurzi do smrti zjistí profesor během jedné noci, jak brutálním způsobem přeměnili jeho studenti své akademické teorie v hrůzostrašnou realitu. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (313)
Ani si nevzpomínám, kdy mě film naposledy držel tak napjatého. Několik slabších momentů sice snaha o natočení na jeden dlouhý záběr (dělený po cca 10ti minutách) přináší, ovšem logické odhalování zločinu skvělým Jamesem Stewartem a to napětí (to napětí!) vše schová. Není to vůbec důležité, když i u tak prostého záběru jako je sklízení stolu služkou nebudete dýchat. ___ Jeden z nejlepších Hitchcocků. ()
Hitchcock viac ako inokedy sa zameriava na filmovú reč prostredníctvom dlhých záberov a umiestnením deja v jednom byte. Príbeh nezaprie divadelný pôvod, zaujímavé na ňom je, že tá bola založená na skutočnom kriminálnom prípade. Napätie a psychológia postáv na malom priestore perfektne funguje, rovnako prepojenie filmového a divadelného média. Jeden z ďalších Hitchových obĺúbených kopírovaných námetov (napr. Vzorec pre vraždu so Sandrou Bullock). ()
Pro Hitchcocka dost stěžejní záležitost. A to hned ze tří důvodů: první Hitchcockova vlastní produkce po jeho trhnutí se od filmového magnáta Davida Selznicka, první Alfrédův barevný film a pak především první Hitchova spolupráce s jeho pozdějším dvorním hercem Jamesem Stewartem. Co se týče toho tolik připomínaného (ne)střihu, jednotlivé záběry mají většinou přibližně desetiminutovou délku - tedy akoráť tak na jeden filmový svitek. ()
"Morální koncepce dobra a zla neplatí pro intelektuálně nadřazené." Je skvělé, když studenti řádně poslouchají svého učitele, převedou teorii v praxi, skromě se zařadí mezi nadřazené a uměleckou vraždou odstraní jednoho méněcenného kolegu. Je mi sympatické, že jsou to chlapci hraví, takže neopomenou dokázat nic netušícímu světu svou intelektuální převahu a tím dávají od začátku vědoucímu divákovi šanci na velmi zajímavou podívanou. A já, inspirován tímto dílem, se jdu s provazem v ruce mrknout po někom méněcenném. ()
Nesmírně zajímavý film nejen svou zápletkou konstantně stupňující napětí, ale také formou, tedy desetiminutovými záběry. Aristoteles by byl nadšen touto jednotou místa, času a děje a i divák může být nadšen, když vidí, že z dobrého scénáře jde vytvořit v jednom jediném bytě během pár minut amosféra, která by se dala krájet nožem. Skvělý důkaz Hitchcocka mistrovství, které dokládá, jak vynalézaví byli režiséři v minulosti. ()
Galerie (51)
Zajímavosti (34)
- Trailer k filmu obsahuje záběry natočené speciálně pro něj. David (Dick Hogan) sedí na lavičce v parku a povídá si s Janet (Joan Chandler) předtím, než odejde za Brandonem (John Dall) a Phillipem (Farley Granger). Scénu komentuje James Stewart (Rupert Cadell), který poznamenává, že je to naposledy, co Janet a diváci vidí Davida živého. (Vampireman)
- První Hitchcockův barevný film. (Vampireman)
- Divadelní hra Patricka Hamiltona, podle níž byl film natočen, vyobrazuje postavy Brandona (John Dall) a Phillipa (Farley Granger) jako homosexuály. Ve filmu je to pouze naznačeno. Ve své době šlo o velmi kontroverzní téma. Představitelé obou rolí a scenárista Arthur Laurents byly podle všeho gayové. (ČSFD)
Reklama