Režie:
Jordan PeeleScénář:
Jordan PeeleKamera:
Toby OliverHudba:
Michael AbelsHrají:
Daniel Kaluuya, Allison Williams, Bradley Whitford, Catherine Keener, Caleb Landry Jones, Stephen Root, Lil Rel Howery, Lakeith Stanfield, Betty Gabriel (více)VOD (5)
Obsahy(3)
Co na tom, že Rose (Allison Williams) je bílá jako stěna a Chris (Daniel Kaluuya) černý jako noc? Žijeme přece v jednadvacátém století, kdy je boj proti rasové nesnášenlivosti přece už dávno dobojovaný a na smíšené páry se skrz prsty nedíváme. Minimálně Roseini rodiče Missy a Dean jsou na Chrise od prvního momentu nesmírně milí. Vadí jim snad jen to, že si přítel jejich dcery tu a tam zapálí, ale to s barvou kůže přece nesouvisí. Psycholožka Missy dokonce Chrisovi nabídne, že ho jeho zlozvyku zbaví pomocí hypnózy. Byl by to ráj na Zemi, kdyby se dva zdejší černošští zaměstnanci nechovali tak podivně. A kdyby se zvláštně neprojevoval i další muž černé pleti, který během víkendu dorazí na návštěvu. Náznaků, že všechno není v úplném pořádku, postupně přibývá, a Chris se rozhodne vzít nohy na ramena. To, co následuje, překoná jeho nejčernější noční můry a všem divákům v kinosále připraví naprosto nečekaný a nezapomenutelný zážitek. (Cinemart)
(více)Videa (18)
Recenze (935)
║Rozpočet $4,5milióna║Tržby USA $172,687,155║Tržby Celosvetovo $193,840,384▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA ║ Tržby za predaj DVD v USA ║ Slušná práca, ktorá z jednoduchého námetu dokáže ťažiť ovocie. Aj keď prvú polovicu filmu sa skoro nič zásadné nedeje a človek ostáva v pomykove, že ako takto nie moc záživný film vôbec v amerike tak dobre uspel. Tak nakoniec to skoro nič druhá polovica vynahrádza a stavia na určitých nenápadných drobnostiach, čo nám ponúkol ten menej záživný úsek filmu a celkom pekne so to rozvinie. Dokonca to má aj dobrú gradáciu. Finále je trošku taká otrepaná klasika ale v rámci žánru újde. Prekvapia aj odľahčené scény, ktoré nejak zbytočne netrčia s príbehu a celkom tam pasujú a aj pobavia. Hlavne strážca letiska boduje. Také celkom milé prekvapenie na thrilleroví a hororoví kentus, čo sa nám v posledných rokoch ponúka hlavne od toho Blumhouse production. Teraz konečne trafil klinec po hlavičke. /80%/ ()
Na úvod zde máme rychlé uvedení do děje a seznámení se sympatickými postavami, které si ihned zamilujete. Herecké výkony jsou totiž fantastické a komediální vložky nenarušují hladký průběh filmu. Nejedná se tak úplně o strašidelný druh hororu, ale pokud takový preferujete, stejně nebudete zklamáni. Nelze totiž neocenit pečlivě budovanou temnou atmosféru, která diváka sebevědomě dílem provede až k dokonale promyšlené pointě celého filmu. A pokud ani to nestačí, je zde i několik strašidelných scén za zvuku klasické hudby a mnoho znepokojivých černošských úsměvů. Dle mého jde zcela určitě o jedenu z nejlepších žánrovek všech dob, což mohu ostatně konstatovat i po opětovném shlédnutí. 93% ()
Viděl jsem v poslední době celou řadu chabých hororů, kterým americká kritika masírovala vemínko jen proto, že byly genderově progresivní nebo vznikly v exotické zemi a temazitovaly nějakou formu oprese. Uteč sice na první pohled vypadá jako přesně ten případ "máme výbušné rasové téma, které někdo pojednal ve vší explicitnosti", ale od úvodní scény dává Peele na vědomí, že je a) výtečný scenárista, který společenskou metaforu klidně obrátí v groteskní slasher, aniž by došlo k rozpadu struktury b) režisér schopný pracovat s podprahovým napětím, které sice zaručeně uniká zdejším hororovým expertům, ale divákům s určitou mírou vypěstovaného citu k detailu určitě ne. První třetina je společensky relevantní metaforou černých masek, prostřední graduje napětí, závěrečná nabídne peprnou katarzi. A dohromady to dává film, který je pro mě inteligentnější a závažnější reflexi rasové identity než celý Moonlight. Vadí mi jen trochu nadbytečně éterická hudba a pár míst, kde je Uteč vidět do vnitřností víc, než by člověk chtěl. Jinak lahůdka. ()
Milé hororové překvapení. Co chvíli mi Get Out svou nervózní a tajemnou atmosférou připomínal Rituál (1973) či dokonce Osvícení (1980), což je, myslím si, dobrá vizitka, stejně jako některá ocenění (především Oscar za nejlepší scénář, budiž důkazem). Zajímavě vybraní herci, bizarní postavy, opravdu hutná ATMOSFÉRA (!!) a povedené rozuzlení příběhu. Maximální spokojenost. P.S. Napodruhé ještě lepší! ()
Kdyby tady nešlo o život, balancovalo by to po celou dobu na hraně hodně slušné komedie. Ty rasistické dialogy zkrátka nemají chybu. Od poloviny filmy, kdy divák už pomalu začíná tušit, která bije mě bylo hlavního hrdiny i trošku líto. Protože mezi takové psychouše spadnout prostě nemůže dopadnout dobře. Budování atmosféry parádní. PS: Druhá projekce dopadla ještě lépe. 75% ()
Galerie (45)
Zajímavosti (72)
- Scéna, v ktorej Chris (Daniel Kaluuya) vychádza z dverí a návštevníci naňho vyvalia oči, bola inšpirovaná nočnou morou režiséra Jordana Peeleho. Ten sa ako veľký milovník hororov nechal inšpirovať aj Polanského hororom Rosemaryino dieťa (1968), nakoľko žil v detstve len pár blokov od budovy, v ktorom sa dnes už kultové dielo natáčalo. (Marceloo)
- Rod (Lil Rel Howery) a Andre Logan (LaKeith Stanfield) sú jediné postavy, ktoré povedia názov filmu. A obe postavy to hovoria Chrisovi (Daniel Kaluuya). (Pat.Ko)
- Jordan Peele povedal, že film stavia divákov do kože hlavnej postavy Chrisa Washingtona (Daniel Kaluuya). Povedal: "Keď pozeráš tento film, ty si Chris. Sila príbehu povzbudzuje empatiu. Umožňuje nám vidieť cez životy iných ľudí." (Pat.Ko)
Reklama