Režie:
Jordan PeeleScénář:
Jordan PeeleKamera:
Toby OliverHudba:
Michael AbelsHrají:
Daniel Kaluuya, Allison Williams, Bradley Whitford, Catherine Keener, Caleb Landry Jones, Stephen Root, Lil Rel Howery, Lakeith Stanfield, Betty Gabriel (více)VOD (6)
Obsahy(3)
Co na tom, že Rose (Allison Williams) je bílá jako stěna a Chris (Daniel Kaluuya) černý jako noc? Žijeme přece v jednadvacátém století, kdy je boj proti rasové nesnášenlivosti přece už dávno dobojovaný a na smíšené páry se skrz prsty nedíváme. Minimálně Roseini rodiče Missy a Dean jsou na Chrise od prvního momentu nesmírně milí. Vadí jim snad jen to, že si přítel jejich dcery tu a tam zapálí, ale to s barvou kůže přece nesouvisí. Psycholožka Missy dokonce Chrisovi nabídne, že ho jeho zlozvyku zbaví pomocí hypnózy. Byl by to ráj na Zemi, kdyby se dva zdejší černošští zaměstnanci nechovali tak podivně. A kdyby se zvláštně neprojevoval i další muž černé pleti, který během víkendu dorazí na návštěvu. Náznaků, že všechno není v úplném pořádku, postupně přibývá, a Chris se rozhodne vzít nohy na ramena. To, co následuje, překoná jeho nejčernější noční můry a všem divákům v kinosále připraví naprosto nečekaný a nezapomenutelný zážitek. (Cinemart)
(více)Videa (18)
Recenze (931)
Peeleho „Hádej, kdo přijde na transplantaci“ lze vnímat ze dvou úhlů. Jako lehce psychologický horor o člověku hozeném do podivně se chovajícího společenství. I přes rušivou přítomnost černého Setha Rogena z letištní ochranky jsou první dvě třetiny svou nejistotou ohledně dalšího dění docela znepokojivé. Škoda, že se na konci zamíchalo horké černé kafe plastovou lžičkou soudruhů z NDR.. Mnohem zajímavější je však druhý úhel, který se na mezirasové tenze v USA dívá satirickou optikou. Do děje je jednak zakomponována spousta drobných narážek (mj. stříbrná „ovládací“ lžička jako symbol privilegia, záchrana života „sběrem bavlny“ z křesla, bingo jako otrokářská aukce). Nosná myšlenka stojí na tom, že rasističtí zloduši nemusí být jen neo-nacisté či rudokrcí Jižané, nýbrž i liberálně smýšlející střední vrstva, která svým ignorantstvím a samolibostí dovede černé bratry taky pěkně pohoršit. Nechybí i ukazováček směrem k nezájmu úřadů a médií o pohřešované Afroameričany, kteří kvůli barvě pleti a sociálně-ekonomickému statusu dostávají oproti bílým nálepku méněcenných. Citlivá, současnou Amerikou silně pulzující témata, pro autora evidentně velmi osobní. Klidně mohl být odvážnější a vše ukončit zatčením či ještě lépe zastřelením obvyklého podezřelého.. ()
Hororoví nadšenci si vďaka Get Out rozšíria obzory a spoznajú ďalšiu tvár strachu. Na svoje si ale pravdepodobne prídu aj tí, ktorých tento žáner doposiaľ príliš neoslovil. Jordan Peele kombinuje des, psychológiu, spoločenské tabu a humor, to všetko ide v snímke ruka v ruke, úplne vyvážene a nenásilne. Oproti svojej predošlej tvorbe urobil režisér krok tým správnym smerom. Podivnú, skoro až ku-Klux-klanovskú atmosféru vo filme vykresľuje ako kamera, ktorá sa nebojí pracovať s neobvyklými uhlami, tak perfektný hudobný sprievod. Veľmi sviežo pôsobí aj herecké obsadenie, tváre nie sú okukané, výkony sú naopak celkom profesionálne. Keby bolo možné charakterizovať snímku jedným slovom, bola by to zrejme originalita. Tá sa na plátne odrazí hneď niekoľkokrát. Film desí a zároveň baví, takáto kombinácia sa len tak nevidí. A pochválim sa že som hrdým majiteľom Steelbooku. ()
Bylo to zvláštní, docela dlouho sem si nebyl jistej, jestli koukám na nějakou komedii, satiru nebo horor. Třeba scéna, jak si šel hlavní hrdina večer zakouřit před barák a najednou k němu začal zběsile běžet s urputnym ksichtem ten jejich černej sluha a záhy tam chodila ta jejich komorná jako nějaká stepfordská panička. Asi to mělo bejt napínavý nebo strašidelný, ale mně to přišlo jak z nějaký parodie a spíš sem se pousmál, co to je za debilní scénu. Jinak to ale bylo docela napínavý a chvílema mě zajímalo, jak se ten příběh vyvine a zvrat v poslední třetině mě celkem překvapil, jenže záhy se z toho stala už jen tupá béčková vyvražďovačka, čekal jsem něco důmyslnějšího. Jo a bavil mě ten jeho kámoš, co mu dával rady po telefonu a na konci docela hodně vtipně zaglosoval. 60% ()
Na úvod zde máme rychlé uvedení do děje a seznámení se sympatickými postavami, které si ihned zamilujete. Herecké výkony jsou totiž fantastické a komediální vložky nenarušují hladký průběh filmu. Nejedná se tak úplně o strašidelný druh hororu, ale pokud takový preferujete, stejně nebudete zklamáni. Nelze totiž neocenit pečlivě budovanou temnou atmosféru, která diváka sebevědomě dílem provede až k dokonale promyšlené pointě celého filmu. A pokud ani to nestačí, je zde i několik strašidelných scén za zvuku klasické hudby a mnoho znepokojivých černošských úsměvů. Dle mého jde zcela určitě o jedenu z nejlepších žánrovek všech dob, což mohu ostatně konstatovat i po opětovném shlédnutí. 93% ()
GET OUT se může hrdě hlásit do škatulky moderního originálního horroru, kde by mu měl být vystaven pomník hned po boku filmů jako BABADOOK, HOUSEBOUND anebo THE DEVILS HOUSE. S nimi jej pojí nejen fakt, že tu je za málo peněz hodně muziky, ale i bojiště, kterým je staroanglický dům a jeho poněkud podivní obyvatelé. GET OUT drží všechny svoje esa v rukávu až téměř do první hodiny, ale do té doby nepřestává bavit a velmi obratně balancuje na hraně creepy horroru a komedie (v těhle ohledech má skutečně hodně společného s HOUSEBOUND), která z velké části staví na stereotypním chování bělochů a afroameričanů. Proto pak může překvapit až téměř jateční a vpravdě hodně "suché" finalé (nemyšleno kriticky). Daniel Kaluuya je tru borec a Jason Blum si zaslouží chválu za podporu mladých talentů. Těším se na další Peelův film. ()
Galerie (45)
Zajímavosti (72)
- Režisér Jordan Peele použil svoj hlas, aby povedal vetu: "A mind is a terrible thing to waste." (Pat.Ko)
- Scenárista, koproducent a režisér Jordan Peele bol inšpirovaný k napísaniu tohto filmu stand-up filmom Eddieho Murphyho Eddie Murphy: Delirious (1983). Murphy žartoval o hororoch, vrátane Poltergeist (1982) a Horor v Amityville (1979) a pýtal sa, prečo bieli neodchádzajú, keď je v dome duch. Murphy žartoval, že ak černoch, ktorého predvádzajú po krásnom dome, začuje šepot ducha „vypadni“, okamžite by svojej žene povedal: „Škoda, že nemôžeme zostať, zlatko!“ Peele zopakoval Murphyho vtip na DVD komentári k tomuto filmu. (Pat.Ko)
- V traileri bola krátka scéna, v ktorom bola kostra jeleňa, nakoniec sa ale nedostala do konečného zostrihu filmu. (Pat.Ko)
Reklama