Reklama

Reklama

Letecký konstruktér Robert Cummings je svědkem nacistického atentátu na továrnu, ve které pracuje. Během výbuchu je zabit Robertův nejlepší přítel a on sám je obviněn ze sabotáže. Aby očistil své jméno, vydává se na neúprosný hon napříč celou zemí, který vyvrcholí v závěrečném souboji na vrcholku sochy Svobody. Hitchcockův první film pouze s americkým obsazením uhání dopředu závratnou rychlostí skrze atmosféru strachu, z níž jde mráz po zádech, a představuje tak hotové mistrovské dílo napětí. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (96)

MontyBrogan 

všechny recenze uživatele

Žiaľ som sa dočkal nepodarenej Hitchcockovky. Pre americkú propagandu, ktorá bije do očí, nie je ospravedlnenie, že Sabotér bol natočený počas druhej svetovej vojny, keďže v ostatných filmoch z tej doby som to tak nepociťoval. Zároveň je vtipné, že utečencovi v hlavnej úlohe takmer všetci cudzí ľudia pomáhajú, aj keď väčšinou nemajú odkiaľ vedieť, že je nevinný. S takou dávkou ľudskej prezieravosti by nemusela byť nielen vojna, ale ani vláda, čiže by tu nebolo čo propagovať. V opačnom prípade ešte horšie, pretože pomáhať utiecť vinnému, by bolo zlé alebo naivné. Teda nič viac ako šikovne natočená medvedia služba. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

První americké filmy Hitche jsou všechny realizované ve složité době. Bylo nutné se zavděčit novému chlebodárci a uspokojit nové publikum. Přesto Hitch jen dál rozvíjel to, co se už dávno naučil doma. Saboteur není vesměs ničím zvláštní (v porovnání s jinými tendenčními válečnými filmy), ale jsou tu minimálně dvě scény, které stojí za pozornost. První je setkání s freak show (viz. Freaks nebo Freak Show) a druhé je finále, které funguje stejně, jako finále v Blackmailu. Atraktivní prostředí, napětí do poslední chvíle, ale celé to samozřejmě zabije happy end. Navíc jsou to všechno pořád jen variace téhož, viz. The 39 Steps nebo North by Northwest. ()

Reklama

kinej 

všechny recenze uživatele

Ve stínu toho co dokázal vytvořit v USA během následujících let, se mi Sabotér jeví jako slabší kus. Jako by režisér sám měl pocit, že zůstal tématu něco dlužen a tak později natočil mnohem povedenější Na Sever severozápadní linkou. A v čem je horší? V Hitchcockových filmech jsou často momenty, kdy hrdina dojde k rozuzlení nějakou nepravděpodobnou náhodou či dost neuvěřitelným chováním jiných postav. Pokud film funguje, je to tak nějak v rámci hry, ale má-li film slabší momenty, může se stát, že některé tyto zvraty nechci respektovat, protože jsou jako pěst na oko. A to se děje právě zde, vše je za hranicí uvěřitelnosti. Filmu ani nepomáhá naivní herecký výkon Roberta Cummingse a už vůbec ne patetická hudba. Na druhou stranu, film má několik dobře natočených scén, jimž kraluje zejména ta finální na soše svobody. ()

jojinecko 

všechny recenze uživatele

Ja budem v oslavných ódach veľmi skromný a opatrný...Hitch síce je ťažký frajer, jeho trademarky sú v podstate zachované. Problém vidím v rozpačitom scenári, predovšetkým jeho rozháranosti, istej naivite- nielen čo sa týka príbehu, ale aj konania postáv (rok vzniku u Maestra neberiem ako poľahčujúcu okolnosť!). Práve miestami pochybná vierohodnosť a povrchnosť scenára jemne devalvuje Hitchockovo režijné majstrovstvo. Prejavuje sa to predovšetkým pri nefungujúcej romantickej línii a celej prvej polovici príbehu. Rovnako tak hlavný hrdina mi príde toporný, rovnako ako niektoré dosť zlé štúdiové dekorácie. Hitch si za tú kritiku môže sám, nemal si nastaviť laťku tak vysoko:) Btw, milovníkom čierno-bielej obrazovej kompozície vrele odporúčam "vyčistenú", novú HD verziu- pastva pre oči! ()

Cival 

všechny recenze uživatele

Na Hitchcocka prachsprostě průměrná záležitost. Lákavá premise je záhy pohřbena neskutečně naivním, někdy až přímo absurdním scénářem (postava moudrého starce a jeho neteře, která se chová přesně v duchu těch nejhorších klišé - "láska" a proměna názorů je spíš úsměvná), v němž navíc docela trapně rezonují vlastenecké nálady během druhé světové války. A proč Barryho sakra nezastřelí už v prvních pěti minutách? Sabotér je jedna velká nelogičnost, kterou zachraňují jen Hitchcockovsky klasické návaly napětí. Ale stále pro mě zatím nejhorší Alfie - navíc s naprosto nezajímavou ústřední dvojicí. ()

Galerie (73)

Zajímavosti (30)

  • Alfred Hitchcock použil evropské "Finis" namísto tradičního "The End". (Kulmon)
  • Jednou z nejznámějších scén ze všech Hitchcockových filmů je záběr na Frye (Norman Lloyd) visícího ze sochy Svobody. Lloyd to popisoval: "Hitch nechal v Universalu postavit ruku, pochodeň a balkón v životní velikosti. Vnitřek koruny rovněž velikostně odpovídal. Když jsem přepadl v panice přes zábradlí, byla tam matrace, která mě zachytila. Při natáčení celku mě a Boba zastoupili kaskadéři. Na další záběry, které byly natáčené v detailu, Hitch pochodeň rozebral. Palec a ukazováček na pochodni a místo mezi palcem a ukazováčkem byly aranžovány na podlaze. Kamera mě zabírala, jak ležím na břiše na podlaze a všechny detailní záběry jsem natočil v této poloze.“ [Zdroj: Vždyt je to jen film] (Pavlínka9)
  • Kritik Rob Nixon pre Turner Classic Movies poukázal na to, že snímka zdieľa niekoľko podstatných prvkov s Hitchcockovým neskorším filmom Na sever severozápadnou (1959). V oboch filmoch je protagonistom obyčajný človek, ktorý je obvinený zo zločinu a musí sa vyhýbať polícii. Vlastným umom sa snaží vyriešiť záhadu a očistiť svoje meno a vo vrcholnej scéne zachraňuje inú postavu pred pádom z obrovskej národnej pamiatky. (Biopler)

Související novinky

Zemřel herec Norman Lloyd

Zemřel herec Norman Lloyd

12.05.2021

Z kalifornského Los Angeles přišla smutná zpráva. V úterý zemřel americký herec, režisér a producent Norman Lloyd. Bylo mu neuvěřitelných 106 let. Zprávu o úmrtí médiím potvrdil Lloydův dlouholetý… (více)

Reklama

Reklama