Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Joseph A. ValentineHrají:
Teresa Wright, Joseph Cotten, Macdonald Carey, Henry Travers, Patricia Collinge, Hume Cronyn, Wallace Ford, Edna May Wonacott, Charles Bates, Clarence Muse (více)Obsahy(2)
Když přijede strýček Charlie na jednu ze svých obvyklých návštěv příbuzných do ospalého městečka Santa Rosa, začne jeho obyvatelům jedno z nejnapínavějších dobrodružství. Šarmantního strýčka Charlieho, nebezpečného zabijáka, který cestuje z Philadelphie do Californie a v patách má zákon, ztvárnil Joseph Cotten. Brzy ale jeho dříve nic netušící neteř a jmenovkyně Malá Charlie (Teresa Wright) pojme podezření, že její strýček je vrahem vdov, a smrtelná hra na kočku a na myš začíná. Jak se v průběhu tohoto skvělého psychologického thrilleru neteř postupně dobírá pravdy, nezbývá psychopatickému zabijákovi nic jiného, než svou nejmilejší příbuznou zavraždit. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (181)
Zaujimavy namet, avsak videl som uz aj omnoho lepsie Hitchcockove filmy. Mne ani tak nevadil, alebo mi nechybal ziadny prekvapivy zvrat, ako skor napätie, ktoreho tam bolo malo, alebo tam bolo iba poslednu tretinu filmu. Sice ma bavilo divat sa, ako pomaly zacne sympaticka menovkyna Charlie upodozrievat svojho stryka Charlieho, ze nieco taji, ale cakal som jednoducho trosku viac... 30.09.2010 _______ Teresa Wright - (Mladá Charlie Newton) +++ Joseph Cotten - (Strýko Charlie Oakley) +++ Macdonald Carey - (Jack Graham) +++ Henry Travers - (Joseph Newton) +++ Patricia Collinge - (Emma Spencer Oakley Newton) +++ Hume Cronyn - (Herbie Hawkins) +++ Wallace Ford - (Fred Saunders) +++ Hudba: Dimitri Tiomkin +++ Nemecka Cinema - 100% ()
Najlepší Hitchcockov film, ktorý on sám označil za svoj najobľúbenejší. Dialektika a princíp zrkadla rozvrstvený na nepríjemný portrét amerického malomeštiactva. Obludný objekt a temný tieň, ktorý vrhá, zrkadlo, postava a jej odraz v ňom. Pod zdravou kôrou prehnité jadro, za maskou nevinnosti hrozivý odkaz a za maskou zla len stvorenie prosté a obyčajné - človek. Krutý čierny humor a morbídna satira, ktorá rozprestiera svoje chápadlá po modelovej americkej rodine. Mesto, vidiek, telegram, vlak, dom. Valčík, láska a smrť. Radostné očakávanie príchodu, zúfalé dúfanie v odchod. Nikdy nie jeden, vždy v páre. Zrkadlo - dvojstranná minca, panna a orol, lož a pravda. Charlie... a Charlie. Príšera, ktorá ma budí zo spánku... Viac možno inokedy, slová mi teraz nevystačujú. ()
Alfred Hitchcock označil tento snímek za svůj nejoblíbenější. Víceméně s ním můžu souhlasit. Tedy není nejlepší, ale svou milou atmosférou ospalého městečka, lehkým humorem, zajímavým nápadem i precizním scénářem si mě získal. Někteří kritici ho označili za povrchní, ale s tím nemůžu souhlasit. Naopak mi přijde skvěle vystavěný, zvlášť vztah mezi Charliem a Charlie. Je to náhoda, že se jmenují stejně? A že si chtějí psát ve stejný okamžik, že na sebe myslí ve stejnou chvíli? Je náhoda, že Charlie (on) je padouch, zatímco Charlie (ona) je bezmála anděl? A jak to dopadne v samotném závěru? ()
(1001) Nevím, jestli je to ode mě úplně fér, ale velká část filmů z předšedesátkovské éry mě irituje svým orchestrálním hudebním doprovodem natolik, že prostě nejsem schopna registrovat žádné jiné další kvality. Což je případ i tohoto filmu, kde jsem nebyla schopna jít s postavami ani s ničím. Snad mě jenom trochu pobavila role matky a jak ji strýček Charlie pěkně vyhuboval za důvěřivost. ()
Já vím, že bych na ten film měl být hodný, protože je to už takový vetchý dědeček a měl bych mít úctu k jeho šedinám, ale když on je to thriller a tam bych se měl - aspoň pokud chci naplnit žánr - cítit napjatý, jenže strýček Charlie je průhledný jako okenní tabule a je na tom zkrátka a dobře znát doba vzniku. Z dnešního pohledu je to strašně předvídatelné, naivní a navíc zatížené balastem dobově vděčných prvků, jako je přemoudřelá dceruška - třetí hvězdičky bych byl ochoten dát, jedině kdyby strýček mordoval právě taková děťátka. Je úsměvné, že současné thrillery o několik tříd lepší mají leckdy menší procentuální podporu než tahle zestárlá klasika. Nebudu k Hitchcockovi servilní a nadělím mu pouhých 40 % celkového dojmu. ()
Galerie (59)
Photo © Universal Pictures
![Ani stín podezření - Z filmu - Macdonald Carey, Wallace Ford, Estelle Jewell, Edna May Wonacott, Teresa Wright](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/160/747/160747860_8177d4.jpg)
Reklama