Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Wilkie CooperHrají:
Jane Wyman, Marlene Dietrich, Michael Wilding, Richard Todd, Alastair Sim, Joyce Grenfell, André Morell, Patricia Hitchcock, Alfred Hitchcock, Kay Walsh (více)Obsahy(2)
Ve světě Alfreda Hitchcocka je divadlo místem, kde se v kulisách skrývá nebezpečí, postavy nejsou tím, čím se zdají být a v každém okamžiku může spadnout "závěrečná opona”. Z této zábavní tradice vychází i burleska Hrůza na jevišti. Jane Wyman tu hraje studentku herectví Eve Gillovou, která se snaží očistit svého přítele (Richard Todd), obviněného z vraždy, a stane se proto služkou extravagantní divadelní hvězdy Charlotte Inwoodové (Marlene Dietrich). Film, který Hitchcock natáčel ve své rodné Anglii, si obratně pohrává s prvky humoru a detektivky a dává prostor všem hráčům této hry (Alastair Sim, Sybil Thorndike, Joyce Grenfell, Kay Walsh a režisérova dcera Patricia Hitchcock). Nikdo nedokáže proměnit divadlo v zámek hrůzy tak účinně jako Hitchcock a Hrůza na jevišti je toho přesvědčivým důkazem. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (98)
Škoda tej prestrelenej stopáže. Ak by mal Stage fright o dvadsať minút menej, bol by omnoho svižnejší a divák by nemal pocit, že niektoré pasáže sú tak trochu hluché. Potom by aj lepšie vynikla výborná ústredná myšlienka príbehu, v ktorom každý "hrá" niekoho iného, kým v skutočnosti je. Film je to stále inteligentný, občas vtipný, hlavná ženská postava veľmi príjemná a pointa vydarená, v tóne tej ústrednej myšlienky o ľudskom divadle plného pretvárky s názvom život. Bohužiaľ však nie je Stage fright strhujúci a mám pocit, že tento scenár tak do audiovizuálnej podoby pretransformovaný byť mohol. Po druhom pozretí zvyšujem hodnotenie na základe použitia jeho motívov. ()
Hrůza na jevišti sice nepatří k mým nejoblíbenějším Hitchcockovým filmům, ale rozhodně to není žádný nudný kus, který bych přešel jen tak bez zájmu. Víc než cokoliv detektivního, nebo napětí se týkajícího, mě na tomto filmu zaujaly drobné a přesto velmi zábavné černé vtípky. Jinak mi svým projevem neskutečně lezla na nervy Marlene Dietrich, kterou bych s chutí obsadil do role oběti vraždy, aby od ní byl pokoj. ()
Je to docela zajímavé, ale tento film je jedinou spoluprácí Mistra s Marlene Dietrich, které si tak vážil a která byla snad jedinou herečkou, jíž trpěl odmluvy a vlastní hlavu. Naproti tomu se Hitchcock ne a ne dohodnout s Jane Wyman, které nebylo zrovna po chuti dělat Marlene křoví. No a minimálně podle POMA to dopadlo tak, že Wyman je tou hlavní. Já si to tedy nemyslím, ale názory mohou být různé. Film potěší především tím, jak Hitchock znevážil pravidlo o pravdivých pohledech do minulosti, na což mu skočili snad všichni. ()
Průměrná detektivka? Slabší Hitchcock? Ale kdeže. No jistě, pokud Hrůzu na jevišti srovnáte s Psychem či Vertigem, tak lehce pokulhává, což nic nemění na tom, že detektivka je to napínavá a zajímavá. Navíc je to okořeněno hezkým žertem s retrospektivou, srovnatelným s Vraždou Rogera Ackroyda Agathy Christie. To odhalení a hra se stíny na konci jsou zkrátka cool. ()
Alfréd Hitchcock je mistr, a s hrůzou to umí, v tomhle filmu ovšem ne na výbornou. Možná to jsou ta okázalá gesta Marlene Dietrich, nedostatek napětí, přílišná zapletenost příběhu, nebo slunce za oknem, když jsem se dívala, ale film mne nenadchnul, tak abych si na něj uchovala vzpomínky na delší dobu než po dnešní den. Dobrá vizitka rešiséra - klasika, ne tak dobrá vizitka Alfréda. ()
Galerie (40)
Zajímavosti (10)
- Miles Malleson zároveň točil Golden Salamder. (Kulmon)
- Film je adaptací románu Selwyna Jepsona Man Running, který poprvé vyšel na pokračování v magazínu Collier's. V roce 1948 vyšel knižně v USA a v ÚK, v ÚK pod názvem Outrun the Constable. V roce 1950 vyšel ještě paperback pod názvem Killer by Proxy. Český překlad nebyl pořízen z žádného vydání. (NinadeL)
- POZOR SPOILER!!! Tento film poprvé naboural zavedenou konvenci, že záběry do minulosti popisují vždy události tak, jak se skutečně staly. Návštěvníci kina se cítili ošizeni. (Kulmon)
Reklama