Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Robert BurksHudba:
Dimitri TiomkinHrají:
Farley Granger, Ruth Roman, Robert Walker, Leo G. Carroll, Patricia Hitchcock, Kasey Rogers, Jonathan Hale, Robert Gist, Howard St. John, Alfred Hitchcock (více)Obsahy(2)
Na téhle cestě je něco podivného. Příliš mnoho věcí se tu vyskytuje ve dvojicích. Tenisová hvězda Guy (Farley Granger) nenávidí svou nevěrnou ženu. Tajemný Bruno (Robert Walker) nenávidí svého otce. Není to dokonalé východisko pro žertovný návrh: „Zabiji tu tvoji, když ty zabiješ toho mého?“. A teď se dívejte, jak Alfred Hitchcock posiluje dualitu lidské povahy. Čím déle se budete dívat, tím více uvidíte. „Není to fascinující?” ptával se často mistr napětí. Popravdě řečeno, je to dvojnásobně fascinující, protože Hitchcock natočil dvě verze Cizinců ve vlaku. Původní verze jje naprostá thrillerová klasika. Nedávno nalezená, delší pracovní britská kopie nabízí „překvapivé zdůraznění Brunovy okázalosti, způsobu, jakým je přitahován ke Guyovi i jeho psychotické osobnosti” (Bill Desowitz, Film Comment). Odhalování Brunovy skryté podstaty, skvělé scény (tenisový zápas, rozpadající se kolotoč) a napětí, které dokáže vytvořit jen Hitchcock, dělají z tohoto filmu prvotřídní jízdu. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (290)
Vrah za zvuků zlověstné hudby krade se s úšklebkem nebo ledovou tváří k vyhlédnuté oběti, kterou brutálně škrtí... Takhle to Hitchcock nedělá... Vrah za zvuků pouťové hudby s úsměvem přistoupí k oběti, které se galantně zeptá: "Jmenujete se Miriam?" a přesně umístí své ruce na krk. Hitchcock se nesnaží šokovat lacině. Proto se mu nedá vysmát. I přes to, že mi jednání hrdiny přijde nelogické, neboť mohl a měl uplést na záporáka nějakou boudu s policií, musím pořád hodnotit kladně. Slabé ****. ()
Alfred mě zase dostal. Strangers on the Train začíná "neškodnou" konverzací, která postupem času přeroste v monolog "co takhle si prohodit vraždy". A od téhle chvíle se buduje napětí. Nejdřív pronásledování na pouti, pak výslech, pak večírek, pak… ale ne, nebudu spoilerovat. Podívejte se na film sami a možná pochopíte, proč je Hitchcock považován za mistra napětí (vždy jsem říkal, že to byl mistr hororů, ale tenhle přívlastek mi sedí mnohem lépe). Film zkrátka a dobře funguje i po těch letech (i když to finále dneska nepůsobí zas tak věrohodně, ale budiž) a já si film užil. 100 %. ()
Opět technicky perfektně natočený a zrežírovaný film. Myšlenka je poměrně jednoduchá, její rozepsání do scénáře by samo o sobě také ještě nemuselo posadit na zadek, ovšem když se otěží chopí pološílený sociopat Bruno, herecky znepokojivě a mrazivě ztvárněný Robertem Walkerem, jde rázem o vyšší ligu. Chudák Guy ani neví do čeho se zapletl a Brunův fanatický úsměv je mu už v patách. Cizinci ve vlaku museli působit ve své době poměrně kontroverzně, ovšem to Provaz taky. Hitchcock tedy přináší další drsný film-noir, jenž je koukatelný i po mnoha dekádách... 8/10 ()
Poněkud slabší Hitchcockův kus, kde se prakticky nic neděje. Hlavními taháky filmu jsou patrně jen dramatické scény, kdy někdo na někoho koulí očima a je děsně nervózní, popřípadě mu za chvíli jede vlak a on ještě nemá koupený lístek. No hrůzostrašné! Jako průměrná detektivní záležitost dobré, ale jinak suchopárné s takovým prapodivně hloupým a rychlým koncem. Myslím, že vracet se k tomuto dílku nebudu. 55% ()
Scénář: Raymond Chandler, Czenzi Ormonde .. Criss-Cross. Další „domnělá“ klasika od mistra Hitche odškrtnuta. Nic víc, nic míň. Řemeslně je snímek pilovaný zručně, perfektní je kamera i režisérův cit pro detaily a atmosféru. Horší je to se scénářem, který slibnou zápletku odříká, bez nějakých pozdějších zvratů, dosti přímočaře. Robert Walker, na sklonku svého krátkého života, odvádí perfektní výkon. 70% ()
Galerie (80)
Zajímavosti (37)
- Do jedné z rolí Hitchcock obsadil i svojí dceru Patricii. (ČSFD)
- V postave Bruna sa podarilo Hitchcockovi stvoriť presvedčivý typ vtieravej osoby, ktorej sa ťažko zbaviť. Použil ho ako zosobnenie deštruktívnych pudov, ktoré hoci sú potlačené, existujú v každom človeku. Tým, že Guy mlčky schvaľuje vraždu manželky, Bruno je stelesnenie túžby, ktorá v ňom doteraz driemala. (Biopler)
- Ve filmu debutovala Marion Lorne. (Kulmon)
Reklama