Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Robert BurksHudba:
Dimitri TiomkinHrají:
Farley Granger, Ruth Roman, Robert Walker, Leo G. Carroll, Patricia Hitchcock, Kasey Rogers, Jonathan Hale, Robert Gist, Howard St. John, Alfred Hitchcock (více)Obsahy(2)
Na téhle cestě je něco podivného. Příliš mnoho věcí se tu vyskytuje ve dvojicích. Tenisová hvězda Guy (Farley Granger) nenávidí svou nevěrnou ženu. Tajemný Bruno (Robert Walker) nenávidí svého otce. Není to dokonalé východisko pro žertovný návrh: „Zabiji tu tvoji, když ty zabiješ toho mého?“. A teď se dívejte, jak Alfred Hitchcock posiluje dualitu lidské povahy. Čím déle se budete dívat, tím více uvidíte. „Není to fascinující?” ptával se často mistr napětí. Popravdě řečeno, je to dvojnásobně fascinující, protože Hitchcock natočil dvě verze Cizinců ve vlaku. Původní verze jje naprostá thrillerová klasika. Nedávno nalezená, delší pracovní britská kopie nabízí „překvapivé zdůraznění Brunovy okázalosti, způsobu, jakým je přitahován ke Guyovi i jeho psychotické osobnosti” (Bill Desowitz, Film Comment). Odhalování Brunovy skryté podstaty, skvělé scény (tenisový zápas, rozpadající se kolotoč) a napětí, které dokáže vytvořit jen Hitchcock, dělají z tohoto filmu prvotřídní jízdu. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (289)
Thriller par excellance. Už od počátečních záběrů nohou je snímek strhující, originální a poutavý. Pak jsem čekal, že nějak děj zabředne do steotypní detektivky, jak se to stalo v případě Hrůzy na jevišti. Ale není to v žádném případě pravda. Po vraždě na pouti (velice zajímavý záběr na vraha skrz brýle na zemi) se příběh naplno rozjede a do konce se nezastaví. Všechny dialogy jsou dokonalé a do sebe zapadající, žádný není zbytečný. Konečná akční scéna na kolotoči je neuvěřitelně napínavá. Alfred Hitchcock opět zazářil, Cizinci ve vlaku jsou právoplatně jednou z jeho největších legend. A za podpory skvělých hereckých výkonů nesmělého Farleyho Grangera, velmi krásné Ruth Roman a neodolatelně podlého Roberta Walkera (nevím , jaký má hlas v originále, ale v dabingu s úlisným hláskem Vladislava Beneše to byl taky zážitek) jede film na sto procent. ()
Myslím že Hitchcock umí pracovat s filmem ještě trochu lépe, mnoho věcí by mohlo být jinak, ano, scéna se spadlým zapalovačem do kanálu byla sice napínavá ale trochu předvídatelné bylo že ho stejně nakonec vytáhne stejně tak konec. To že Bruna usvědčí muž z "romantik isle" (nebo jak to bylo:) mi bylo jasné od začátku... Takže tentokrát milý Alfréde jen 3* ()
Nedosahuje to sice topových filmů Hitchcocka, ale má to skvěle vyšinutého magora Roberta Walkera, který trochu funguje jako mírná předloha daleko slavnějšího Normana Batese s "daddy issues". Prostřední část se sice vleče a má to pár děr, ale začátek s vraždou i závěrečný tenisový zápas s bitkou na kolotoči to skvěle vyvažuje. Škoda, že se z GENIÁLNÍHO nápadu a zápletky nepodařilo vykřesat ještě o něco víc. Jeden z filmů, který by byl po těch letech zralý na remake, protože už tehdy má určité blockbusterové proporce včetně příjemně ironického a cynického smyslu pro humor. ()
50. roky znamenali pre majstra napätia štart jeho najkreatívnejšieho obdobia, keď začal servírovať jednu klasiku za druhou. Tento thriller o dvoch mužoch, ktorí sa rozhodnú vymeniť si plánované vraždy, síce ešte nie je úplným majstrovským dielom, no vynikajúca a mnohokrát citovaná žánrovka s potenciálom nadchnúť, sa tu podarila vytvoriť.9/10 ()
Poněkud slabší Hitchcockův kus, kde se prakticky nic neděje. Hlavními taháky filmu jsou patrně jen dramatické scény, kdy někdo na někoho koulí očima a je děsně nervózní, popřípadě mu za chvíli jede vlak a on ještě nemá koupený lístek. No hrůzostrašné! Jako průměrná detektivní záležitost dobré, ale jinak suchopárné s takovým prapodivně hloupým a rychlým koncem. Myslím, že vracet se k tomuto dílku nebudu. 55% ()
Galerie (80)
Photo © Warner Bros. Pictures
![Cizinci ve vlaku - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/159/578/159578676_2ad35f.jpg)
Zajímavosti (37)
- Ruth Romanovou Hitchcock musel obsadit do role proto, protože jako jediná herečka měla podepsanou smlouvu se společností Warner. Při natáčení spolu pak neměli příliš dobrý vztah. (ČSFD)
- Miriamin (Kasey Rogers) svet je symbolicky vykreslený skrz lunapark. Je to svet zmätku, lacnej zábavy i okúzlenia, ktoré sa stali zmyslom jej života. Bezvýchodnosť reprezentuje kruhový pohyb kolotoča či ruského kola, na ktorého vizuálnom účinku si dal Hitchcock náramne záležať. Režisér v postave Miriam zobrazuje sociálne prostredie a evokuje malomestský život v jeho úbohej a obmedzenej nenápadnosti. (Biopler)
- Miriam (Kasey Rogers), Guyova (Farley Granger) manželka, predstavuje jednu z Hitchcockovských postáv, ktorých charakter dokáže vykresliť za zopár sekúnd. Stačia mu k tomu gestá rúk, pokleslé ústa, vypočítavý pohľad, no aj nemožné okuliare s niekoľkonásobnými dioptriami. Taktiež jej chúťky po rozmare deklarované proklamovaným stiahnutím žiadosti o rozvod. (Biopler)
Reklama