Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Robert BurksHudba:
Dimitri TiomkinHrají:
Farley Granger, Ruth Roman, Robert Walker, Leo G. Carroll, Patricia Hitchcock, Kasey Rogers, Jonathan Hale, Robert Gist, Howard St. John, Alfred Hitchcock (více)Obsahy(2)
Na téhle cestě je něco podivného. Příliš mnoho věcí se tu vyskytuje ve dvojicích. Tenisová hvězda Guy (Farley Granger) nenávidí svou nevěrnou ženu. Tajemný Bruno (Robert Walker) nenávidí svého otce. Není to dokonalé východisko pro žertovný návrh: „Zabiji tu tvoji, když ty zabiješ toho mého?“. A teď se dívejte, jak Alfred Hitchcock posiluje dualitu lidské povahy. Čím déle se budete dívat, tím více uvidíte. „Není to fascinující?” ptával se často mistr napětí. Popravdě řečeno, je to dvojnásobně fascinující, protože Hitchcock natočil dvě verze Cizinců ve vlaku. Původní verze jje naprostá thrillerová klasika. Nedávno nalezená, delší pracovní britská kopie nabízí „překvapivé zdůraznění Brunovy okázalosti, způsobu, jakým je přitahován ke Guyovi i jeho psychotické osobnosti” (Bill Desowitz, Film Comment). Odhalování Brunovy skryté podstaty, skvělé scény (tenisový zápas, rozpadající se kolotoč) a napětí, které dokáže vytvořit jen Hitchcock, dělají z tohoto filmu prvotřídní jízdu. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (290)
Nedosahuje to sice topových filmů Hitchcocka, ale má to skvěle vyšinutého magora Roberta Walkera, který trochu funguje jako mírná předloha daleko slavnějšího Normana Batese s "daddy issues". Prostřední část se sice vleče a má to pár děr, ale začátek s vraždou i závěrečný tenisový zápas s bitkou na kolotoči to skvěle vyvažuje. Škoda, že se z GENIÁLNÍHO nápadu a zápletky nepodařilo vykřesat ještě o něco víc. Jeden z filmů, který by byl po těch letech zralý na remake, protože už tehdy má určité blockbusterové proporce včetně příjemně ironického a cynického smyslu pro humor. ()
Skvělý námět, několik dobrých momentů, zároveň se nemůžu zbavit dojmu, že Hitchcock téma zdaleka nerozvinul do míry zajímavosti, jaká se v něm skrývá. A to opomíjím dosti nesmyslné jednání většiny postav a logické lapsy či nesmyslné psychologické zkratky, které už by si dnes dovolil používat takto lehkovážně asi málokdo. Ve výsledku mi to přijde spíše jako lehce nadprůměrný žánrový film. Dvě silné scény: samotná vražda a antagonistův pohled z divácké tribuny tenisového turnaje, jehož nehybná hlava mezi synchonně kývavými pohyby ostatních diváků sledujících pohyb míčku je úchvatný. Rozhodně jsem ovšem zjistil, že kromě Bergmana a AMERICKÉ TRAGÉDIE byl pravděpodobnou inspirací pro Allenův MATCH POINT i právě této snímek (btw, scéna na kolotoči v poslední epizodě THE PUNISHER je jím inspirovaná zřejmě jakbysmet). ()
Vrah za zvuků zlověstné hudby krade se s úšklebkem nebo ledovou tváří k vyhlédnuté oběti, kterou brutálně škrtí... Takhle to Hitchcock nedělá... Vrah za zvuků pouťové hudby s úsměvem přistoupí k oběti, které se galantně zeptá: "Jmenujete se Miriam?" a přesně umístí své ruce na krk. Hitchcock se nesnaží šokovat lacině. Proto se mu nedá vysmát. I přes to, že mi jednání hrdiny přijde nelogické, neboť mohl a měl uplést na záporáka nějakou boudu s policií, musím pořád hodnotit kladně. Slabé ****. ()
Ako jediný problém Cudzincov vo vlaku vidím nie úplne vierohodný scenár. Samému mi to u Hitchcocka znie ako rúhanie, ale už len fakt, že policajti sledujú jedného podozrivého a nevšimnú si, že za ním permanentne dolieza... druhý podozrivý, vyznačujúci sa dokonca kontroverzným správaním (večierok), mi nedovolí túto pripomienku nenapísať. Navyše ten zapaľovač, o ktorom predtým vedeli len "páchatelia", bol aj pre policajtov zrazu kľúčový, lebo sa spoľahli na dobré slovo podozrivého. Scéna s kolotočom však vykompenzovala všetko, pretože tá berie dych ešte aj dnes! Určite nie som prvý, kto ju spomína, no neodpustím si to, nakoľko dokonalejšia od nej tu bola už len tvár Ruth Roman. Videné v rámci Season Challenge Tour (týždeň s Alfredom Hitchcockom). ()
Další výborný Hitchcock. Je pravda, že tento film nijak zvlášť nepřekvapuje a plyne po jasně nastíněné linii, ale přesto má skvělou atmosféru a působivě graduje. Za zmínku stojí především vynikající lehce vyšinutý záporák, který mistrně zatlačuje svého protivníka do kouta a některé nepřehlédnutelné režijní inovace a nápady. ()
Galerie (80)
Zajímavosti (37)
- Miriamin (Kasey Rogers) svet je symbolicky vykreslený skrz lunapark. Je to svet zmätku, lacnej zábavy i okúzlenia, ktoré sa stali zmyslom jej života. Bezvýchodnosť reprezentuje kruhový pohyb kolotoča či ruského kola, na ktorého vizuálnom účinku si dal Hitchcock náramne záležať. Režisér v postave Miriam zobrazuje sociálne prostredie a evokuje malomestský život v jeho úbohej a obmedzenej nenápadnosti. (Biopler)
- Kasey Rogersová musela při natáčení nosit silné brýle, protože si to Hitchcock přál. Ve skutečnosti ale s brýlemi téměř vůbec neviděla, což ji dělalo značné problémy. (ČSFD)
- Počas nakrúcania filmu posadil Alfred Hitchcock svoju dcéru Patríciu na ruské kolo, nechal ju vyviesť úplne hore a odišiel natáčať do inej časti Hollywoodu. Nechal ju tam pol dňa, až začala prepadať panike. (shimik77)
Reklama