Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Robert BurksHudba:
Dimitri TiomkinHrají:
Farley Granger, Ruth Roman, Robert Walker, Leo G. Carroll, Patricia Hitchcock, Kasey Rogers, Jonathan Hale, Robert Gist, Howard St. John, Alfred Hitchcock (více)Obsahy(2)
Na téhle cestě je něco podivného. Příliš mnoho věcí se tu vyskytuje ve dvojicích. Tenisová hvězda Guy (Farley Granger) nenávidí svou nevěrnou ženu. Tajemný Bruno (Robert Walker) nenávidí svého otce. Není to dokonalé východisko pro žertovný návrh: „Zabiji tu tvoji, když ty zabiješ toho mého?“. A teď se dívejte, jak Alfred Hitchcock posiluje dualitu lidské povahy. Čím déle se budete dívat, tím více uvidíte. „Není to fascinující?” ptával se často mistr napětí. Popravdě řečeno, je to dvojnásobně fascinující, protože Hitchcock natočil dvě verze Cizinců ve vlaku. Původní verze jje naprostá thrillerová klasika. Nedávno nalezená, delší pracovní britská kopie nabízí „překvapivé zdůraznění Brunovy okázalosti, způsobu, jakým je přitahován ke Guyovi i jeho psychotické osobnosti” (Bill Desowitz, Film Comment). Odhalování Brunovy skryté podstaty, skvělé scény (tenisový zápas, rozpadající se kolotoč) a napětí, které dokáže vytvořit jen Hitchcock, dělají z tohoto filmu prvotřídní jízdu. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (290)
Tradičně skvělý Hitch. Morbidní a zapeklitý příběh dvou cizinců, kteří se zdánlivě náhodou potkají ve vlaku a vymění si vraždy. Ve filmu vyčnívá zejména Robert Walker v roli nevyzpytatelného psychouše Bruna. Jeho herecký výkon nemá chybu a svým znepokojivě fascinujícím šarmem a charismatem mi připomněl sériového vraha Teda Bundyho. Finále s kolotočem je neskutečně zábavně pojaté, a i když mi moc nekorespondovalo s dosavadním tónem filmu, hrozně jsem si ho užil. ()
Cudzinci vo vlaku sú 21. filmom, ktorý som od Hitchcocka videl. Ako občas zvyknem písať, nenadchol ma, ale ani nesklamal. Neviem, čím to je, ale väčšina jeho filmov mi pripadá predčasne zostarnutá a viacero postupov v nich prvoplánových. Nemožno však poprieť, že výstavbu deja ovláda majstrovsky. A postava Bruna bola až démonická. Tiež som bol spokojný, keď som ho videl teperiť sa s basou do vlaku. Chýbalo by mi to. ()
Můj nejoblíbenější Hitchcock, obsahující vše, co od něj očekávám. Cynicky nekompromisní jednání k hlavnímu hrdinovi, zrelativizování jeho hodnot, mnoho dilemat, úskoků, gradující tempo a vyložené perličky, co se v záběru jen mihnou, ale přesto je divák před očima drží ještě po mnoha letech. Cesta k úspěchu = Robert Walker. Vím, že kožený Joseph Cotten nebo vyšinutý Anthony Perkins by v diváckém hlasování o Hitchockova oblíbeného záporáka dostali hlasů více, ale to částečně pramení i z toho, vůči komu ve filmech stojí. Většinou kladných, byť arogantních osobách či rodinách. Nagelovaný tenista Farley Granger není kladný, prostě nemůže být. Ve skutečnosti se do svých problémů sám zamotává a něco v jeho jednání nehraje. Robert Walker odbourává masku svého soka a vyloženě si to užívá. Dělá věci přesně v rozporu s tím, jak by se dělat měly (jeho zírání při tenisovém utkání). Divák by mu asi fandit neměl, ale je možné odolat? Naprostá špička a neodpustitelně podceňované. ()
TV/// Obsazení 9/10 Děj 9/10 Hudba 9/10 Efekty 8/10/// +hustě stupňovaná atmosféra, perfektní záporák -snad jen škoda, že zde nejsou dějové zvraty, celkově je to trošku jednodušší a předvídatelné/// Skutečně parádní snímek, od kterého jsem nečeka, že mě do sebe tolik vcucne, silné 4*. Scéna kdy ukazuje na staré dámě jak rdousí svoji obět a přitom hledí do očí jedné dívce mě naprosto dostala./// Celkem 88%/// ()
Alfred mě zase dostal. Strangers on the Train začíná "neškodnou" konverzací, která postupem času přeroste v monolog "co takhle si prohodit vraždy". A od téhle chvíle se buduje napětí. Nejdřív pronásledování na pouti, pak výslech, pak večírek, pak… ale ne, nebudu spoilerovat. Podívejte se na film sami a možná pochopíte, proč je Hitchcock považován za mistra napětí (vždy jsem říkal, že to byl mistr hororů, ale tenhle přívlastek mi sedí mnohem lépe). Film zkrátka a dobře funguje i po těch letech (i když to finále dneska nepůsobí zas tak věrohodně, ale budiž) a já si film užil. 100 %. ()
Galerie (80)
Photo © Warner Bros. Pictures
Zajímavosti (38)
- Záběr, kdy se muž plazil pod kolotočem, nebyl udělán trikem fotografie. Hitchcock tvrdil, že to bylo nejnebezpečnější číslo, které kdy natočil a nikdy by to už nedovolil opakovat. (Kulmon)
- První z dvanácti filmů, které Hitchcock natočil s kameramanem Robertem Burksem. (ČSFD)
- Pri stretnutí s Brunom (Robert Walker) Miriam (Kasey Rogers) líže zmrzlinu a vyzerá pri tom zároveň detinsky i zmyselne, keď upiera naň svoj pohľad. Hitchcock takto vykresľuje postoj, ktorý je zbavený sentimentu. Miriam nie je smiešna sama o sebe, smiešnou je jej situácia, obmedzený rozhľad a nepochopenie súvislostí. Je to komické, no i zlovestné. Takto je predstavený svet, z ktorého sa Guy (Farley Granger) snaží ujsť. Je ním však dosť poznamenaný, skrz úmysly, ktoré odhalil Bruno, a tak on sám už nemôže vyviaznuť zo situácie bez poškvrny. (Biopler)
Reklama