Reklama

Reklama

John Forsythe hraje amerického agenta, který si pro špionážní operaci na Kubě najme francouzského spolupracovníka jménem Devereaux (Frederick Stafford). Právě na Kubě se měly údajně objevit ruské rakety a také špión NATO s krycím jménem Topaz. V Havaně se Devereauvovo pátrání stává nebezpečným a zanechává za sebou otřesy ve vládě, vraždu, zradu i sebevraždu. Po skončení své mise se Devereaux vrací zpět do Francie a chystá se odhalit totožnost dvojitého agenta. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (73)

argenson 

všechny recenze uživatele

Philippe Noiret se ve svých pamětech poměrně široce rozepsal o natáčení Topazu, přitom ale vůbec nezmínil představitele hlavní role Fredericka Stafforda. Už vím proč, ten pán byl celkem dost bezvýrazný dřevo a je dost s podivem, jak se dostal do čela mezinárodního obsazení ve filmu jednoho z nejslavnějších režisérů vůbec. Ovšem ani režisér se tady moc nevyznamenal, Topaz sice čerpá ze skutečných událostí kubánské krize, což se sice nabízelo, ale hodně se tu mluví, málo děje a nemá to šťávu. Příště si dám radši nějaký béčkový eurospy, který se netvářej tak vážně a jsou o dost zábavnější. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Přepsáno v srpnu 2018. Topaz je průměrné politické drama s propletencem špionážních a romantických vztahů. Schází zde obvyklý ironický nadhled filmového tvůrce a vše se sází na intimní pocity a pohnutky a vzájemné souvislosti usilovně povzbuzují zlenivělou jiskru napětí. Různě provázaná a mohutně spletitá sít má ohromit svou nadřazeností civilnímu životu, podařilo se zbudovat dojímavou sílu scénických orgií, ale z průměru ho nevytáhne ani antická tragédie romantiky. Hlavní postavou politického manifestu Hitchcocka je André Devereaux (Frederick Stafford), francouzský obchodní atašé ve Washingtonu a řídící agent francouzské výzvědné služby na západní polokouli. Nejpevnější vazby jsou ty nejosobnější, nervozita studené války mocní strach do paranoických rozměrů a za službu se dostane protislužba, či zasloužený trest. Hrdinu okamžiků táhne osobní čest a spalující vášeň, oběti jsou nutností vyhrocené hysterie. Nakonec se vše upře k důvěryhodnosti nejbližšího okolí. Nejvýraznější ženskou postavou je Juanita de Cordoba (šarmantní Karin Dor), prominentní kubánská osobnost s rozpolceností života. Vlastní zásluhy na přítomnosti nemusejí být stále věrny představitelům moci. Vznešeně tančí mezi dvěma světy, láska je odměnou i vykoupením. Významnou postavou je Rico Parra (John Vernon), přední představitel kubánské moci. Politický boj bez rukaviček s ševelením výzvědné činnosti se přesouvá i do niterné osobní roviny a žárlivost bolí a zalévá oči krví. Důležitou postavou je Henri Jarré (zajímavý Philippe Noiret), francouzský tajemník pro OSN. Osobní provinění se strachem viny hledá ze všech sil vlastní záchranu a bezradně zmatkuje. K výraznějším postavám patří také Jacques Granville (příjemný Michel Piccoli), důležitý politický hráč, Andrého nejbližší a dlouholetý kamarád se stíny na duši v rovině společenské i soukromé. A také Nicole Devereaux (Dany Robin), Andrého manželka. Její vzrůstající nespokojenost s manželovou profesí je ve znamení pocitu zrady a následného trestu. Spojitost se uzavírá v kruhu. Z dalších rolí: Andrého bezstarostná dcera Michèle Picard (Claude Jade), její ochotný manžel a malující novinář Francois Picard (Michel Subor), Andrého pružně přizpůsobivý newyorský pomocník Philippe Dubois (Roscoe Lee Browne), přeběhlý vysoký ruský zpravodajec Boris Kusenov (Per-Axel Arosenius), spolehlivý agent CIA a Andrého blízký kamarád Michael Nordstrom (John Forsythe), úplatný kubánský Ricův sekretář Luis Uribe (Donald Randolph), Ricův hlavní strážce Hernandez (Carlos Rivas), mučený pěšák špionážních hrátek Pablo Mendoza (Lewis Charles), jeho mučená manželka Carlotta (Anna Navarro), Juanitina vynalézavá pravá ruka Thomas (John Roper), či francouzský velvyslanec ve Spojených Státech René d'Arcy (George Skaff). Topaz je průměrné politické drama, je potvrzením filmařova politického postoje a USA je jediný spolehlivý ochránce světového míru. ()

Reklama

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Převelice sterilní záležitost, kterou na chvíli prosvětlí jen Ribanna a její rozprostírající se šaty a několik dalších pohledných scén, kterých je však až po hříchu málo. S tím realistickým lookem to asi Hitchcock přehnal, jinak si neumím vysvětlit tu absenci u něj jinak typického napětí. U Rodinného spiknutí to vyvážil alespoň lehkostí, tady zůstává jen rozvleklá vata. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Mistr těží z napětí konce roku 1962, kdy celý svět se strachem ani nedýchaje sledoval, co bude následovat. Hitchcock se chytře odvolává na všeobecné vlastnosti moderního člověka: strach z neviditelného nepřítele, všemožných konspiračních spiknutí, nekontrolovatelnosti vojenské moci i anonymity příčin nové, zničující války. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Hitchova kariéra vyvrcholila Ptáky (1963). Filmy, které následovaly, jsou už hodně jiné. Konkrétně Topaz je špionážní thriller situovaný do doby vrcholu Karibské krize. Stejnojmennou knižní předlohu napsal Leon Uris v roce 1967 (český překlad nevyšel, protože Uris jako autor začal vycházet až po revoluci a v jeho díle se našla jiná, mnohem důležitější témata). Obsazení je na svou dobu velkolepé: Karin Dor (Němka hrající Kubánku), Michel Piccoli a Philippe Noiret (Francouzi hrající záporáky) nebo mladý John Forsythe (fanoušci Dynasty vědí). Ale tempo a napětí bychom zde hledali marně. ()

Galerie (101)

Zajímavosti (9)

  • Snímek se natáčel v Kodani, Wiesbadenu, Paříži, Washingtonu, New Yorku a ve studiích Universalu v Hollywoodu. [Zdroj: Vždyť je to jen film] (Pavlínka9)
  • Film byl Hitchcockův největší komerční neúspěch. S počátečním rozpočtem $4,000,000 vydělal pouze $1,000,000. (ČSFD)
  • Film vychází ze stejnojmenného románu Leona Urise a Juanita de Cordoba byla skutečně žijící postavou. [Zdroj: Vždyť je to jen film] (Pavlínka9)

Reklama

Reklama