Obsahy(1)
Prakticky jediný celovečerní dokument o formuli 1 není typickým příkladem tohoto žánru. Průvodce mu tvoří Niki Lauda a italská novinářka Sydne Rome. Přestože nejvíc záběrů je použito ze sezóny 1977, uvidíme zde i některé tragické nehody, jako byla havárie Rogera Williamsona v Zandvoortu (1973), Jochena Rindta na Monze (1970) či Niki Laudy na Nürburgringu. Snímek ale není monotematicky zaměřen pouze na F1, zachycuje i závody stock cars, formuli INDY a soutěže dragsterů. Zpestřením je určitě přítomnost hereckých hvězd, které se svěřují se svým vztahem k motoristickému sportu. Velice zdařilou ústřední píseň GoodBye napsali bratři Guido a Maurizio de Angelisové, tradiční tvůrci hudby v italských filmech. (Robbi)
(více)Recenze (42)
ROJTEMANE, PROČ SE NIKDY NESMĚJEŠ? - NEMÁM NA TO ČAS. STAČÍ VTEŘINA A JSEM MRTVÝ. _____ Na rozdíl od některých zde komentujících nepovažuji tehdejší piloty za až takové mučedníky (vybrali si, co si vybrali...), vedle nichž se současné máničky vyjímají asi jako Trabant vedle Ferrari, ačkoliv je objektivní pravdou, že sedmdesátkové pretěky byly mnohem více přirozené, dynamické a živelné (přestože je přímo zde Stirling Moss znevažuje pro změnu vzhledem k "jeho" časům - typické). Na druhou stranu je pravděpodobné, že zajíce typu Algersuari (kterého jsem snad ještě neviděl dojet do cíle) nebo Sutil (kolegům na trati je nebezpečnější než svého času tři Gillesové Villeneuveové) by pečlivě sbírali po kouskách zhruba ve druhé zatáčce: dnes ty monoposty řídí machři, ale vedle nich i děti. A propo, fatální nehody Pryceho nebo Williamsona byly neuvěřitelně hloupé, zbytečné, smolné, a v kombinaci s bubny, které tam ti Taliáni mrskli, na hranici mé osobní únosnosti. Nemluvě o tom - a to už v záběrech neuvidíte - že se popálenou mrtvolu do konce nepřerušeného (!!!) závodu neobtěžovali ani uklidit. Dneska přitom vyjíždí na trať Safety Car i když na ní leží byť jen blbej připínáček. ()
Nestává se mi často, že by mě dokázal dokument dojmout, ale Formuli 1 se to povedlo. Naprosto skvěle vystavěný dokument o tom, že automobilové závody jsou nejen atraktivní podívaná a pro piloty královsky zaplacená práce, ale že je to hlavně (respetive v sedmdesátých letech bylo) velice riskantní povolání. Autentické zaběry smrtelných nehod, ze kterých až chodí mráz po zádech, jsou pak navíc dokreslené naprosto geniální hudbou. ()
"Pryceův vůz s mrtvolou za volantem jede ještě po závodní dráze půl kilometru, pak naráží do svodidel, kříží ještě cestu Laffitovu vozu a je konec." Nikdy jsem se na F1 nedíval kvůli úmrtím pilotů, ale tenkrát to byl prostě pořádný adrenalin. Žádné bezpečné zóny, žádný odborný personál a žádné přerušování závodu kvůli nějakým mrtvým. Tohle prostě bývali gladiátoři s hasičáky, kteří za své platy skutečně riskovali, měli touhu vyhrávat a já jsem si to užíval. Dneska je to samá elektronika, dokonalé zázemí, hvězdy zajímající se jen o svá konta, nápověda z vysílaček, safety car při každém prdu a nuda. Pro mě bylo zkrátka hodně zajímavé si tu dobu připomenout, i když mě trošku mrzelo to množství úniků k ostatním motoristickým sportům. ()
Pohled do duše závodníka, který denně riskuje svůj život. Jen chvilka ho dělí od smrti a jedno zaváhání nezabije pouze jeho, ale může zabít i diváky v hledišti. Záběry smrtelných nehod a lidská těla lítající vzduchem jako hadroví panáčci. Ohořelé zbytky závodníka bezmocně hasí záchranáři. Pocit nadřazenosti a božského pocitu při každém vítězství. Legendy automobilových závodů z celého světa ukazují svoje povolání v pozitivním světle, ale daň za chybu je příliš vysoká. Byl jsem zděšen, co si dovolili dát za smrtelné záběry do televizního dokumentu. Nepříjemná podívaná, ale plná adrenalinu a odhodlání ! ()
Tohle přiblížení světa závodních aut, jezdců F1 a v podstatě i jiných sportů mi ohromně sedlo, ty archivní záběry jsou dnes úsměvné, přesto působí moc příjemně.. Průvodci jsou báječní, Sydne Romeová je půvabná žena s pěknou vyřídilkou a Niki Lauda se v mých očích nesmírně polidštil, nahlédnutí do jeho soukromého života bylo decentní a milé.. Při záběrech na nehody jsem přivírala oči, na to se koukat prostě nedá, jinak je to moc pěkná cesta do minulosti.. ()
Zajímavosti (3)
- Vedle S. Rome představoval ústřední postavu, kterou Rome zasvěcuje do světa formule 1, v té době dvojnásobný mistr světa Niki Lauda. (Gray)
- Hudební duo Maurizio De Angelis zde vystupuje pod pseudonymem Oliver Onions. (Terva)
- Nejvíce záběru divák uvidí ze sezony 1977. Filmaři si vybrali jako stěžejní Grand Prix USA na "dlouhé pláži" v Long Beach a kouzlem rychlosti a nehodami opředenou "vražednou" Monzu. (Epistemolog)
Reklama