Režie:
Jan HřebejkScénář:
Petr JarchovskýKamera:
Bartek CierlicaHudba:
Petr OstrouchovHrají:
Anna Fialová, Aňa Geislerová, Martin Finger, Ivan Lupták, Filip Březina, Gabriela Míčová, Klára Melíšková, Karel Dobrý, David Novotný, Lenka Krobotová (více)Obsahy(1)
Filmová trilogie Zahradnictví se skládá ze tří samostatných filmů odehrávajících se na pozadí nejdramatičtějších období minulého století a časově předchází oblíbenému snímku Pelíšky (1999). Vypráví o třech rodinách: rodině leteckého radiotelegrafisty, rodině majitele kadeřnického salonu a rodině majitele zahradnictví. Obsáhne 20 let života postav, které musely v těchto pohnutých časech prožít nejlepší léta svých životů. Nápadník se odehrává na konci 50. let a vypráví o rodinných vztazích poznamenaných válkou a komunistickým převratem. S tragikomickým nadhledem vykresluje generační střet mezi předválečnou a poválečnou generací. Nápadník je romantickou komedií o představách rodičů, jak by mělo vypadat štěstí jejich dětí. (Cinemart)
(více)Videa (1)
Recenze (130)
Kdyby si dal Hřebejk tu práci a udělal z trilogie televizní seriál, kdyby ho rozdělil minimálně na šest částí, kdyby si více pohrál s některými motivy a některé upozadil, možná to bude skutečně dobré. Takhle má trilogii rostoucí tendenci, co se kvality týká, ale ani poslední díl není skutečně skvělý a neohromí vás. ()
Posledný diel série "Zahradníctvi: Nápadník" je jednoznačne najvtipnejšou časťou z tejto trilógie. Sú tam dobré momentky, zasmial som sa skutočne asi najviac, ale súčasne čo tento film pre mňa asi najviac brzdí je fakt, že v rámci príbehu to na mňa neurobilo moc dojem. Pôsobí to veľmi klasicky, všedne a neprináša to nič reálne nové. Vieme kam to bude smerovať, vieme čo sa udeje a je to staré. Ku kreditu tohto filmu dokázal zboriť pár klišé, ktoré sa udiali počas minulých filmov a myslím tým aj jeho kultové pokračovanie. Nikto v tomto filme nezomrie, neskončí sa smutne a mám pocit, že sa snaží byť viac niečím samostatným. Myslím si, že človek si to môže pozrieť samostatne a môže sa v tom celkom orientovať. Musím ale priznať, že Jindřich je v tejto časti asi absolútne najviac nestráviteľný. Jeho monológy sú otrasné, jeho myšlienky ma neberú a niektoré scénky sú tu tak nasilu, že som si ich vôbec nevedel užiť. Som rád, že som film videl, no nemyslím si, že by som sa k nemu vrátil. Osobne si naozaj myslím, že najlepším dielom bol práve nedávno hodnotený "Dezertér". Tam som sa dokázal asi najviac zaujímať o osudy týchto hrdinov. Plus si stále hovorím, že mojou najobľúbenejšou postavou bol doktor Jiří Erben, ktorého hral Ondřej Sokol. V tomto filme nie je nič, čo by ma vyslovene štvalo (až na tie klišé), ale nie je to ani film, ktorý by som dokázal výrazne doporučiť. Najlepšie momentky si vychytá Jindřiška, je tu skvelá scénka s telefonátom a zase bude mať veľkú rolu aj Mariin luster po maminke. A humor je naozaj dobrý. Ostatné akosi pre mňa okey, no nič také, čo by som mohol výrazne odporúčať. Ak ste zvedaví, čeknite si film, no nemyslím si, že je to veľká sláva. Hodnotenie: C+ ()
Dílo zkázy dokonáno jest. Poslední díl opět o ničem. V centru dění nezáživná love story. Jako u ostatních dílů nulový zájem o osudy postav, je mi fakt jedno jestli je v příštím záběru sejme tramvaj, nebo třeba tyfus. Herecké výkony mdlé. Fingera je mi až líto, jak musel furt hrát psychopatického otce, postavu jen stěží uvěřitelnou, oproti krásné Kodetově cholerické roli. A furt ty vtíravé melodie... ()
Příjemná komedie, která i bez toho celého zahradnického kontextu má na to, aby zlidověla. Frky už teď jsou nesmrtelné. Však on ten spor mezi mládeží a rodiči nikdy nevyčichne. Zároveň je to vhodná odpověď pro škarohlídy, kteří čekaly, že se před Pelíšky zasmějí ještě jednou. A nyní mohou z plna hrdla. ()
Snaha Jarchovského+Hřebejka o velkolepý prequel k Pelíškum v podobě kritikou nepříliš dobře přijaté trilogie Zahradnictví se už zda po pěti letech pomalu zapomenuta... Já si vzpomínám, že se mi velmi líbil první díl (nemám ale úplně zatím odvahu podívat se po letech znovu), pak mě zklamal druhý a ten třetí to završil... vzhledem k nadšenosti z prvního jsem své dojmy celé rozebral v komentáři, který byl asi nejdelší, co jsem kdy napsal a film jsem v něm dost sepsul (:D). Zpětně, mi to je trochu líto. Musím říct, že zpětné vzpomínám na tento díl nejraději a s chutí jsem si ho tento měsíc podruhé zopakoval, i když od letního románku brzy přejdeme k melancholičtějšímu pojetí s temnými barvení, které sedí spíše k podzimu, kdy byl film ve skutečnosti premiérově uveden Jako bych už tak neměl celkem slabost pro tyhlety české filmařské návraty do dějin 20.let. U Jana Palacha jsem rovněž letos změnil názor, ale ten alespoň dostal cenu českých filmových kritiků, zatímco Zahradnictví bylo jako celek spíše zatracovano. Tak já tady (stejně jako kdysi u prvního dílů) půjdu proti davu a řeknu, že se mi to líbí a stejně jako u Palacha bych změnu hodnocení na čtyři hvězdy považoval spíše jen za konečně upřímné hodnocení, se zpožděním. Zajímavá atmosféra doznívajícíh 50.let, nostalgický prvorepublikový odkaz v podobě krásného noblesního bálu, písniček Ježka...a mně tento film (stejně jako Jan Palach) dává i k nostalgii k době premiéry., kdy by navíc symbolický uveden před 17.listopadem. To je symbolické načasování! Ten scénář sice není úplně dotažený, asi už třeba nikdo nikdy nepochopí, co měl znamenat závěrečný Pilulín (:D). přesto jsem si kdysi našel svoje kouzlo v prvním díle a docenil jsem i tento třetí. Asi byla hlavně chyba debilní propagace tvrdit, že nás zde čeká už vyloženě Pelíškovská komedie. Navíc kdybych měl měl brát Zahradnictví jako nedej bože jakousi čtyřku Pelíšků (:D), tak se samozřejmě z poetického cholerika Jindřicha udělal zamindrákovaný otec psychopat, který sice svůj skrytý charakter občas ukáže (třeba když nezavrhne přítele udavače), ale vlastní dceru a rodinnu nesmířlivě terorizuje takovým způsobem, že to je spíš odpudivé než vtipné...a od úvodního peskování to přejde až k drsné výměně názorů v rodinné (Já už lituju. Lituju, že ses k nám vrátil.) Pokud Jarchovský s Hřebejskem zamýšleli Nápadníkovského Jindřicha jako humornou postavu, tak se s nimi vtom po většinu filmu spíše rozchazím. Těžko říct, jestli ,,Jindřich kreatura´´ vychází už ze scénáře nebo je to práce Martina Fingera, který se pravda ve své postavě celkem vyžívá. Celkově to komedie moc není, ale to už po těch pěti letech hold víme. Ale úvod s jízdou na kole je ještě takový poetický bezstarostný, fakt moc hezky a těch pár vtipných odlehčeních (byť hodně ponecháno z předchozích dílů - strejda zahradník, drbna Marčí v geniálním podání Sabiny Remundové.) se i v pruběhu určitě najde (novinkou jsou vtipné komentáře bratrance Charlieho) je a nejsou na škodu v tomto příběhu, kde se na pozadí pochmurné doby odehrává i příběh obyčejné mladičké lásky, ale hlavně střetu dvou generací a právě ten můj jistý odpor k chování Jindřicha (a podobných Jindřichů i dnes, i když se sám jmenuju JIndra) zatrpklosti a zklamání v dějinách v porovnání s rozvernější mladší generací zde tvoří kontflikt, který je pro mě nosný. Ano, jako odlehčeněji podané rodinné-vztahové drama o mezigeneračním střetu mně Nápadník baví. V celé sérii je navíc mimořádně skvělá melancholická hudba. A Anna Fialová má zase mimořádně roztomilý hlas. Takže smůla, tentokrát se k oblíbenému hejtovani Hřebejka určitě nepřidám. () (méně) (více)
Galerie (36)
Zajímavosti (5)
- Sabina Remundová (vdova Marie zvaná Mařči) se ve filmu poprvé objevuje až ve 49. minutě a zesnulý rodinný přítel MUDr. Jiří Erben (Ondřej Sokol) se ke konci filmu mihne jen na pár vteřin. (noelcoward73)
- Scenárista Petr Jarchovský a režisér Jan Hřebejk film věnovali Petru Šabachovi, autorovi sbírky humorných povídek „Hovno hoří“ (na motivy knihy byly natočeny Pelíšky, 1999), který zemřel v roce 2017. (noelcoward73)
- Název Zahradnictví měl být původně pracovní název a ten nakonec zůstal. (Duoscop)
Reklama