Režie:
Jan HřebejkScénář:
Petr JarchovskýKamera:
Jan MalířHudba:
Ivan HlasHrají:
Martin Dejdar, Jakub Špalek, Josef Abrhám, Sylva Tománková, Jan Semotán, Jitka Asterová, Jiří Ornest, Jan Kačani, Pavel Janoušek, Saša Rašilov nejml. (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Námětem pro celovečerní filmový debut šestadvacetiletého režiséra Jana Hřebejka se stala stejnojmenná „pamětnická“ povídka Petra Šabacha z knihy "Jak potopit Austrálii". Originální muzikálová komedie je situována do Dejvic konce 50. let, žijících poklidně svým „maloměstským“ způsobem ve stínu rudé hvězdy na špici hotelu Internacional. Do světa rodičů, náruživě žijících všedními starostmi, aby zaplašili tíži doby, a jejich ratolestí, jejichž tušení „světa venku“ podporuje exotický obsah popelnic zmíněného hotelu, vtrhne jednoho dne mladík Bejby. Nevinný pra-chuligán svým výstředním oblečením a vášní pro nezvyklé rokenrolové rytmy způsobí pozdvižení – mládež je nadšena a rodiče si zoufají. I když svérázný prorok je nakonec zničen (podobně jako mnoho jiných, kteří ukázali cestu), pro generaci kluků znamená jeho zjevení klíčový obrat v jejich životě... Jan Hřebejk, inspirován Vlasy M. Formana, svou výpověď o 50. letech spojuje s výraznou videoklipovou stylizací. Základní dějová linie se zcela přirozeně rozvíjí i v písních a suverénně realizovaných tanečních číslech. Zásluhu na zdařilém výsledku má spolupráce kameramana Jana Malíře, choreografa Josefa Prouzy a autora písní Ivana Hlase. Vesměs přesně obsazeným hereckým představitelům dominují Jakub Špalek, Martin Dejdar a Josef Abrhám. Zdařilý muzikál příjemně překvapil a nadchl řady příznivců. Získal Českého lva za nejlepší film roku 1993. (Česká televize)
(více)Recenze (364)
Šakalím letám som dlho odolával. Jednak v čase uvedenia do kín som bol znechutený otravnou reklamou. Titulná pieseň sa mi nepáčila a hrali ju pomaly aj na pohreboch.Ale tento film som od Honzu Hřebejka ešte nevidel tak som sa rozhodol že si ho pozriem. S odstupom času vidím, že som o nič neprišiel keď som ho nevidel v čase uvedenia do kín a o nič by som neprišiel keby ho nevidím vôbec.Prehrávajúci Dejdar, zlé ale skutočne zlé " Bejbiny" spevácke výkony.Zhrnuté do troch slov "Zvláštny kŕčovitý gýč".Som rád, že Hřebejk našiel rýchlo správnu cestu. ()
Omylem jsem si místo pouhé změny hodnocení (z pěti na čtyři) hodnocení kompletně smazal. Tak tedy alespoň k doslova novému hodnocení nakonec přidám i neplánovaný nový stručný komentář. Hřebejk se v Šakalích letách určitě dobře rozehřál na pozdější slavné filmy a dobová atmosféra křížená s Šabachovskou poetikou se mi podařila zdatně vytvořit již zde. Šakalí léta navíc dýchají Rock´n´rollovým stylem a takovým porevolučním etosem. Vysmívat se bývalému režimu mladístvým a trochu alternativním způsobem. Některé písníčky (Na Kolena, Jednou mi fotr povída) se stály po právu legendárním. Martin Dejdar se zase stejně jako v Učiteli tance blýsl jako tehdy ještě docela zajímavý stylový mladík. Ale i tak je bezesporu nejlepší samozřejmě Josef Abrhám jako neurotický policajt a fotřík bez chuti. Hlavně na začátku jsou scény s ním a v domácnosti skvělé a ani by nepotřebovaly to křížení s muzikálem. Musím říct, že jsem měl film zafixovaný jako báječnou srandu od začátku do konce. Zatímco dneska jsem zjistil, že když ve druhé polovině ubyde Abrháma a více prostoru dostanou ti mladí herci v čele s prkenným Špalkem přibyde zároveň hlušiny i trochu zmatených momentů a už to není úplně ono. Ale své kouzlo tento film bezpochyby pořád má. ()
České písničky podle mě nemají jednoduše na to, aby dokázaly utáhnout nebo dokonce ,,vyrobily'' úspěšný film. Pár zajímavých písní i choreografií se samozřejmě objeví, ale většina je jen obyčejná výplň tuctového příběhu bez jakýkoliv zvratů. Děkuji aspoň za postavy Martina Dejdara a Josefa Abrháma, které skutečně dokázali snímek okořenit... ()
Zatímco v současnosti očividně prožíváme počátek úpadku Hřebejkovy invence, Šakalí léta jsou naopak plodem jeho filmařské adolescence – tenká dějová linie, průměrné songy, ucházející taneční čísla, strašlivý střih. Během sledování se mi bezděčně vybavil text písničky, kterou Hugh Laurie procítěně pěje v jednom z dílů A Bit of Fry & Laurie. Snad že texty v Šakalích letech jsou na této úrovni: A i když lidi říkaj ti, že tahle země má na mále, / všechno se dá vyřešit dobrým kopancem do p*dele. / V sametové botě noha železná / a když snad dojde k tomu, že kolem nikdo nestojí, / jen stoupněte si před zrcadlo a kopněte se do svojí. / Nakopali jsme p*del Grenadě, a Iráku jakbysmet, / nakopali jsme ozónové díře, ta nám to teď vrací zpět. / Nakopali jsme p*del rakovině, a AIDS bude další, věřte mi, / a globálnímu oteplení nakopeme s brýlemi. Potíž je v tom, že Fry & Laurie byli vtipní. Šakalové jenom vyjou. ()
Šakalí léta sú dôvodom, prečo Hřebejkove filmy (až na výnimky) nemám rád. Ono sa udalosti nejako udejú. A po x rokoch príde ambiciózny scenárista a režisér a vytvoria obraz tej doby. Obraz tak falošný, až hrôza. Ako človek, ktorého história zaujíma iba okrajovo a účelovo som ochotný prijať najrôznejšie príbehy z dôb dávno minulých. Ale nie som ochotný prijímať sfalšované verzie života v rokoch, ktoré si pamätám. To je prípad Šakalích let a čiastočne aj Pelíškov. ()
Galerie (9)
Zajímavosti (41)
- Autori už v roku 1991 požiadali Ivana Hlasa, aby im zložil k filmu pesničky. Natočenie demosnímku pesničky "Na kolená" uhradil spolužiak Jarchovského a Hřebejka z katedry produkcie Jakub Mejdřický. Keď si skladbu vypočul Jiří Ježek zo spoločnosti Space Films, hoci mal na stole takmer tridsať iných scenárov, okamžite sa rozhodol pre Šakalí leta. (Zdroj: instinkt.tyden.cz) (Raccoon.city)
- Sylva Tománková (Bejbina) sa zúčastnila konkurzu iba tak, z túžby skúsiť si zas niečo ďalšie a nové, získať potrebné ďalšie vedomosti alebo skúsenosti. Až počas nakrúcania sa dozvedela, že ešte v druhom kole konkurzu bola favoritkou na rolu iného dievčaťa. Svoju rolu zvládla dobre aj preto, že účinkovala v tanečnej skupine Crazy Dance. (Zdroj: instinkt.tyden.cz) (Raccoon.city)
- V jedné scéně Prokop (Josef Abrhám) jako policista řídí na křižovatce dopravu. Ve skutečnosti se nejedná o skutečnou křižovatku, ale o výjezd z kasáren v ulici Čínská v pražských Dejvicích, kde se natáčela také většina exteriérů. (BrianStorker)
Reklama