Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dozvědět se pravdu znamená navždy ztratit iluze. Mladá novinářka Marta najde na Nový rok v předzahrádce hlavu svého bratra, zabalenou v igelitové tašce. Strašlivý nález ji vtáhne do příběhu, ve kterém se mocní představitelé státu neštítí žádného zločinu, jen aby si upevnili pozici neomezených vládců. První rok mladé slovenské republiky je důvodem oslavy pro řadu lidí – například krále podsvětí Efendiho nebo pro Prezidenta. Jen Předseda nemá důvod se radovat. Kdysi pomohl do funkce Prezidentovi, jenže ten teď odmítne jmenovat ministrem Předsedova syna. Jak tedy hlavu státu přinutit, aby poslouchala? O několik měsíců později Prezidentova syna za bílého dne zmlátí organizovaná skupina útočníků a odvleče jej do zahraničí… Slovenský film režisérky Mariany Čengel-Solčanské je politickým thrillerem, natočeným podle skutečných událostí, jež v polovině 90. let otřásly republikou a jež mají dodnes neblahý vliv na slovenskou společnost i tamní politickou scénu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (263)

Marze 

všechny recenze uživatele

Ponurá detektivka z dob, kdy do boje o moc zatáhla politická reprezentace tajné služby, státní správu i zločinecké podsvětí. Vychází se ze skutečného, nikdy nedořešeného případu, ale aby obešel riziko, že bude nařčen z jednostranné interpretace, vynechá konkrétní jména a připíše ženskou hrdinku. Samozřejmě tu nejobehranější, statečnou mladou novinářku, která nejprve hledá vraha svého bratra a posléze oživí hříchy vlastního dospívání mezi kolotoči. Propojení její postavy s politickou aférou je značně kostrbaté a zejména v melodramatickém závěru – či přesněji v jednom z mnoha konců – ubírá filmu dosud nastřádané body. Ale to u nás také dobře známe: slabá dramaturgie podléhající úsloví „proč to dělat jednoduše, když to jde složitě“. Realizačně se Únos dá přijmout i na velkém plátně, třebaže typem vyprávění má blíže k televizi a titulní akci vlastně odbude. Co se týče mafiánských praktik od vražd po mučení psa i hrdinky, tuzemská Expozitura, ba i brutální italská Gomora představují vedle slovenského příběhu neškodný bylinkový odvar. Svébytně slovenský je náboženský motiv a vůbec sklon k symbolice velkých gest ve finále, naopak světácké vzory se najdou v protivném hudebním podkresu i v pohádkově krystalickém zlu, které se buďto okázale prohýbá pod náklady zlatých řetězů, nebo rafinovaněji trousí úvahy typu „příliš mnoho svobody může být na škodu“. Slušné obrázky, přepjatá osudovost a jako jediná divácká emoce neodbytný dojem z přehlídky babralů na obou stranách barikády, to je Únos v kostce. Kdyby se nedržel odkazů k reálným událostem, řeklo by se prostě krimithriller. Ale lze chápat, že Bratislava v něm má svou obdobu Gangstera Ka. ()

sulimo 

všechny recenze uživatele

Zajímavé a silné téma o divokém evropském východě v devadesátkách. Sice filmu hodně ubírá na kvalitě mizerný zpracování a dementní obsazení, ale i tak to stojí za ten čas, už jenom pro zjištění, že na Slovensku v 90. letech by chtěl žít leda ten, kdo ví, že tam žít nikdy nemusí. Jako bonus je pak skvělý pozorovat, jak se tvůrci snaží obsazovat hlavnim aktérům fyzicky podobný herce, ale do role Mečiara obsadí Maroše Kramára, sice jsou oba podobně prkenný, ale jinak z toho byl maximálně facepalm, až to plesklo. ()

Reklama

troufalka 

všechny recenze uživatele

Už jsem věděla, co mě čeká, tak jsem se s mírným odstupem podívala znovu a nezaujatě. Jde o velice dobré zpracování, správně bych měla hodnocení navýšit, ale neudělám to. Tím, co na filmech hodnotím nejvíc, je osobní přínos. Jakýkoliv film s velkou mírou násilí mám problém dokoukat do konce. A je celkem jedno, jestli to natočil Kubrick nebo Tarantino. Je to můj osobní postoj, který nikomu nevnucuji. ()

eLeR 

všechny recenze uživatele

Je naozaj dobre, že tento film vôbec vznikol. Len mne to celé prišlo, akoby mi pani Mariana prerozprávala príbeh, ktorý som si deň predtým prečítala na nete. Žiadna pridaná hodnota ... ak teda nerátam dobrý hudobný podmaz a presvedčivé výkony niektorých hercov. Neznalému veci by to mohlo pripadať veľmi chaotické a skratkovité. Slabší priemer, ale kino bolo plné a to sa ráta. ()

greath 

všechny recenze uživatele

Jeden z mála slovenských filmov, ktorý ma naozaj zaujal. Neprehnané, nenútené, dobre natočené. Krutý presne ako bola tá doba. Milan Ondrík podal skvelý herecký výkon, ironicky sa vysmieval celej tej absurdnej dobe a stáva sa tak jeden z najlepšie zahraných ''padouchov'' v slovenskej kinematografií. Heriban vo svojom živle. Veľmi rád si pozriem ďalší film od tejto režisérky. Žeby svitalo slovenskej kinematografií konečne na lepšie časy? ()

Galerie (20)

Zajímavosti (19)

  • Titulnú pieseň k filmu "Pravda je len jedna" naspieval slovenský raper Kali. (Patrik200s)
  • Vo filme sa dá zachytiť hneď niekoľko dobových nezrovnalostí. Bratislavský hrad bol v dobách, kedy sa film odohráva hnedý, nie biely ako je tomu v súčasnosti. Na automobiloch môžeme pri únose vidieť na prednom skle nálepky z emisnej a technickej kontroly, pričom sa v deväťdesiatych rokoch lepili tieto nálepky na ŠPZ. V jednej scéne sa tento nedostatok snažili zakryť čiernou páskou. Policajné vozidlá mali vtedy  modré osvetlenie výstražných majákov. Vo filme sa objavujú vozidlá s červeno-modrými, ktoré boli zavedené neskôr. V scéne, kde je hlavná hrdinka Marta (Rebeka Poláková) na policajnom riaditeľstve, je v pozadí vidieť prechádzajúcu električku, ktorá bola zavedená do prevádzky v našom hlavnom meste až v roku 2015. Na bankovkách hodnoty 5000,- Sk bol pridaný ochranný irizujúci povlak až v roku 1999. Nitrianske pivo Corgoň malo v tých rokoch iný druh etikety. (Lukoh)
  • Podstatnou chybou vo filme boli mobilné telefóny. Prvý hovor v celom Československu síce uskutočnili vtedajší predsedovia Českej a Slovenskej národnej rady Dagmar Burešová a František Mikloško - 21.9.1991, ale spoločnosť Eurotel, ako prvá na Slovensku zaviedla komerčnú prevádzku mobilných sietí GSM (dovtedy bola iba analógová sieť NMT, ktorá mala v roku 1992 iba necelých 150 zákazníkov) až 1.2.1997, teda až po všetkých udalostiach vo filme. (De Large)

Reklama

Reklama