Režie:
James IvoryScénář:
Ruth Prawer JhabvalaKamera:
Tony Pierce-RobertsHudba:
Richard RobbinsHrají:
Anthony Hopkins, Emma Thompson, James Fox, Christopher Reeve, Peter Vaughan, Hugh Grant, Michael Lonsdale, Patrick Godfrey, Peter Cellier, Ben Chaplin (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Sloužili svým pánům lépe než sami sobě. Anthony Hopkins a Emma Thompsonová v hlavních rolích nenaplněného milostného příběhu... Celý svůj život zasvětil svému povolání. V něm, v jistotě a bezpečnosti tradice, nacházel smysl své existence. Svou malou armádu služebných dokázal ovládat stejně mistrně, jako své pocity a svou tvář. Vždy dokonalý, perfektní, bezchybný majordomus pan Stevens, nejtypičtější představitel typicky anglického fenoménu loajality a služebnosti, dokonale zvládnuté profese, které padá za oběť soukromí i individualita. A přece i v jeho životě nastaly chvíle, kdy se tento neměnný řád zdál být ohrožen. To bylo tehdy, když na Darlington Hall přišla jako nová hospodyně slečna Kentonová. I pro ni byla až dosud služba alfou a omegou její existence. Na rozdíl od pana Stevense jí však v hrudi tlouklo srdce, toužící po lásce... Snímek režiséra Ivoryho a jeho stálých spolupracovníků (scenáristka Ruth Prawer Jhabvalaová, producent Ismail Merchant, kameraman Tony Pierce-Roberts, skladatel Richard Robbins) je – podobně jako Pokoj s vyhlídkou či Howards End – opět dokonalou sociálně-psychologickou dobovou studií. Jeho předlohou se stal román Kazua Ishigura, Japonce žijícího od r. 1960 v Anglii, působivý obraz dnes již zaniklého světa anglických šlechtických sídel. Odehrává se ve dvou časových rovinách: jednak ve druhé polovině padesátých let, jednak – a zejména – před druhou světovou válkou, v rozsáhlých retrospektivách, mapujících kromě osobního života obou protagonistů i naivní snahy jejich pána, lorda Darlingtona, o politiku appeasementu. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (264)
Vynikající knižní předloha jde znát, ale samotná nestačí k tomu, aby i filmová adaptace dosahovala její geniality. Díky výborné režii a ještě lepšímu herectví ústřední dvojice se jí však tato adaptace málem vyrovná. Nebýt několika málo příběhových zkratek a především jednoznačnému odsouzení kontroverzní politiky lorda Darlingtona, která v knize měla poměrně důležitou roli a byla záměrně prezentována naivně racionálně a tak nějak sympaticky, mohly se alespoň pro mě stát The Remains of the Day stejně důležitým filmem, jako je předloha pro anglický kánon. Každopádně je zde Anthony Hopkins v životní roli, kterou doposud nepřekonal a i těch zbylých 7 Oscarových nominací svědčí o mnohém. ()
Je to dávno, co jsem tenhle film viděla - dávala jsem tehdy přednost akčním filmům, přesto mě "Soumrak dne" navzdory pomalému tempu oslovil: pamatuji si pořád tu zvláštní melancholickou atmosféru, fenomenální výkon Anthony Hopkinse (kdyby nebyl geniální herec, byl by z něj skvělý komorník:-)) i sympaticky sekundující Emmu Thompson. Někdy to budu muset zkouknout znova z perspektivy dospělé ženy a nejspíš hvězdičku přihodím;-). Momentálně paměť tvrdí, že to byla trošku nuda, takže 75%. ()
U dve a štvrťhodinového filmu zobrazujúceho pomerne stereotypný život panského sluhu na šľachtickom sídle v prvej polovici minulého storočia by som mohol oprávnene očakávať, že sa pri jeho sledovaní budem nudiť. Ten dej bol skutočne jednoduchý a neviem pochopiť, ako to James Ivory dokázal, že o nude nemohlo byť ani reči. Najväčšiu zásluhu na tom má samozrejme Anthony Hopkins, ktorého majordómus patrí medzi najlepšie zahrané postavy v jeho plodnej hereckej kariére. Postavu sluhu, ktorému povolanie vošlo až do DNA a znemožnilo mu vnímať seba i okolitý svet inak, ako cez prizmu svojho celoživotného povolania. Nijako zreteľne za ním nezaostáva Emma Thompson a ani herci v ďalších úlohách sa nespreneverili svojej povesti. Výsledkom bol mimoriadny zážitok z filmu, pri ktorom som okrem Anthonyho Hopkinsa nemal žiadne pozitívne očakávania. ()
Chvilku jsem si zvykal na pomalejší tempo vyprávění, abych se posléze do příběhu totálně ponořil a to především díky výborně zachycené atmosféře, EXCELENTNÍMU Anthony Hopkinsovi ( tady se již stírá hranice mezi hraním a skutečností), člověku se nechce věřit, že Anthony " pouze hraje roli " . Jeho mistrné herectví člověku bere dech. Důstojnou hereckou patnerkou mu je zde vynikající Emma Thompson, to vše za citlivé režie Jamese Ivoryho. V závěru jsem nechtěl uvěřit, že těch 134 minut uběhlo tak rychle. Hodně silné 4*! ()
Film, který pomalým tempem nabízí pohled do "zákulisí" nějakého sídla v Anglii, zabývá se víc nevyslovenými pocity a který navíc trvá víc jak dvě hodiny by měl zaručeně nudit ! Tenhle film Jamese Ivoryho má ovšem do nudy velmi daleko ! Jak to udělal nevím, ale po (v amerických filmech nečekaném) zakončení jsem zůstal jako opařený a ještě dost dlouho to celé ve mně doznívalo a doznívalo..... Vynikající výkon jednoho z nejlepších herců současnosti a u mě podobně ceněné Emmy Thompson dodávají příběhu zdánlivě "o ničem" takovou hloubku, že se na něj nedá zapomenout..... Skvělé dílo ! ()
Galerie (17)
Zajímavosti (14)
- Anthony Hopkins v show Inside the Actors Studio (od r. 1994) prohlásil, že rady pro roli majordoma dostal od bývalého sluhy Cyrila Dickmana, jež padesát let sloužil v Buckinghamském paláci. (chelseaman22)
- Snímek je natočen dle knižní předlohy „Soumrak dne“ od Kazua Ishigura, za kterou dostal autor prestižní Bookerovu cenu. (chelseaman22)
- Alan Rickman si k filmu 29. ledna 1994 poznamenal: „Pak se díváme na Soumrak dne – nádherně udělaný film s báječným Anthony Hopkinsem. Poučení. Emma Thompson potřebuje pracovat s někým, kdo ji přinutí jít do hloubky, nezůstat jen na povrchu.“ (Nach)
Reklama