Režie:
James IvoryScénář:
Ruth Prawer JhabvalaKamera:
Tony Pierce-RobertsHudba:
Richard RobbinsHrají:
Anthony Hopkins, Emma Thompson, James Fox, Christopher Reeve, Peter Vaughan, Hugh Grant, Michael Lonsdale, Patrick Godfrey, Peter Cellier, Ben Chaplin (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Sloužili svým pánům lépe než sami sobě. Anthony Hopkins a Emma Thompsonová v hlavních rolích nenaplněného milostného příběhu... Celý svůj život zasvětil svému povolání. V něm, v jistotě a bezpečnosti tradice, nacházel smysl své existence. Svou malou armádu služebných dokázal ovládat stejně mistrně, jako své pocity a svou tvář. Vždy dokonalý, perfektní, bezchybný majordomus pan Stevens, nejtypičtější představitel typicky anglického fenoménu loajality a služebnosti, dokonale zvládnuté profese, které padá za oběť soukromí i individualita. A přece i v jeho životě nastaly chvíle, kdy se tento neměnný řád zdál být ohrožen. To bylo tehdy, když na Darlington Hall přišla jako nová hospodyně slečna Kentonová. I pro ni byla až dosud služba alfou a omegou její existence. Na rozdíl od pana Stevense jí však v hrudi tlouklo srdce, toužící po lásce... Snímek režiséra Ivoryho a jeho stálých spolupracovníků (scenáristka Ruth Prawer Jhabvalaová, producent Ismail Merchant, kameraman Tony Pierce-Roberts, skladatel Richard Robbins) je – podobně jako Pokoj s vyhlídkou či Howards End – opět dokonalou sociálně-psychologickou dobovou studií. Jeho předlohou se stal román Kazua Ishigura, Japonce žijícího od r. 1960 v Anglii, působivý obraz dnes již zaniklého světa anglických šlechtických sídel. Odehrává se ve dvou časových rovinách: jednak ve druhé polovině padesátých let, jednak – a zejména – před druhou světovou válkou, v rozsáhlých retrospektivách, mapujících kromě osobního života obou protagonistů i naivní snahy jejich pána, lorda Darlingtona, o politiku appeasementu. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (264)
V tomto filmu se dostáváme do anglického sídla poloviny 30. let, kde všemu vévodí komorník Stevens. Toho báječně ztvárňuje Anthony Hopkins a dokazuje tak, že není hercem jediné role (Hannibal Lecter). Jeho ženským protěškem, a neméně dobrým, je Emma Thompson. Je to film o hereckém mistrovství. Hopkins je až strojově přesný, geniální. Je to film o lásce a přesto se nedočkáme jediného polibku. Chybí jen nějaký silnější okamžik. Ale chybu bych nenašel. ()
Nemám slov. Na tenhle film se u mně doma dost dlouho prášilo, protože jsem se bál těch nekonečných dvou hodin nudy - a ze začátku nic nenasvědčovalo tomu, že mne čeká něco jiného, než Morfeovo obětí někde v prvním poločasu. Ach, jaké překvapení, přátelé moji! Zprvu netečný, postupně jsem se začal napřimovat a pozornět, až ke konci jsem už byl přilepen k obrazovce a hltal všechna ta smítka dějových a hereckých pochoutek, které mi tvůrci tohoto filmu tak hojně nadělili. Hopkins je prostě úžasný - a úžasná je je i jeho role, ideální plocha pro rozpohybování krasohledu mimických tiků a jemných nuancí. Miluju filmy, které místo hutných, drásajících scén pracují spíše s náznaky - a tohle je klasický příklad takového díla. S napětím jsem čekal na nějaký průšvih, snad v závěru, na konci režisér konečně uklouzne a dokonale zpacká celou atmosféru ... Kdepak. Kdo by kdy řekl, že mne takto uhrane pomalý příběh z Anglie 30tých let? Život je jedno velké překvapení. ()
Vynikající knižní předloha jde znát, ale samotná nestačí k tomu, aby i filmová adaptace dosahovala její geniality. Díky výborné režii a ještě lepšímu herectví ústřední dvojice se jí však tato adaptace málem vyrovná. Nebýt několika málo příběhových zkratek a především jednoznačnému odsouzení kontroverzní politiky lorda Darlingtona, která v knize měla poměrně důležitou roli a byla záměrně prezentována naivně racionálně a tak nějak sympaticky, mohly se alespoň pro mě stát The Remains of the Day stejně důležitým filmem, jako je předloha pro anglický kánon. Každopádně je zde Anthony Hopkins v životní roli, kterou doposud nepřekonal a i těch zbylých 7 Oscarových nominací svědčí o mnohém. ()
Excelentní Anthony Hopkins v roli muže, jenž se své schránky majordoma nedovede vymanit ani na okamžik. Vedle Hopkinse září i Emma Thompson, které tahle role sedla jako ulitá. V jedné z posledních "pohyblivých" rolí se zde objevuje i Christopher Reeve. Film je postaven hlavně na hereckém mistrovství hlavních postav, nezakládá si příliš na budování zápletky ani vykreslování atmosféry, ale prostě a přímo se snaží zobrazit charaktery zúčastněných a na jejich základě poté rozehrát děj, nijak zvlášť komplikovaný, ale s o to důraznějším dopadem. ()
Atmosféra a herecké výkony nesporne kvalitné. Ale vykreslenie charakterov ústrednej dvojice prišlo pomerne skoro a tak mohli ďalej už len stagnovať. Tým nechcem povedať, že som sa nudil, ale chýbala mi tam nejaká pridaná hodnota na tých päť hviezdičiek. Niečo korešpondujúce s tak naliehavou hudbou, ktorá dej sprevádzala. ()
Galerie (17)
Zajímavosti (14)
- Hugh Grant prohlásil, že je Soumrak dne nejlepším filmem celé jeho filmografie. (D3VIL)
- Navzdory tomu, že se jedná o romantický snímek, tak se ve filmu neobjeví jediná romantická scéna. První a poslední pokus slečny Kentonové (Emma Thompson) o sblížení byl majordomem (Anthony Hopkins) rázně odmítnut. (chelseaman22)
- Anthony Hopkins v show Inside the Actors Studio (od r. 1994) prohlásil, že rady pro roli majordoma dostal od bývalého sluhy Cyrila Dickmana, jež padesát let sloužil v Buckinghamském paláci. (chelseaman22)
Reklama