Režie:
James IvoryScénář:
Ruth Prawer JhabvalaKamera:
Tony Pierce-RobertsHudba:
Richard RobbinsHrají:
Anthony Hopkins, Emma Thompson, James Fox, Christopher Reeve, Peter Vaughan, Hugh Grant, Michael Lonsdale, Patrick Godfrey, Peter Cellier, Ben Chaplin (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Sloužili svým pánům lépe než sami sobě. Anthony Hopkins a Emma Thompsonová v hlavních rolích nenaplněného milostného příběhu... Celý svůj život zasvětil svému povolání. V něm, v jistotě a bezpečnosti tradice, nacházel smysl své existence. Svou malou armádu služebných dokázal ovládat stejně mistrně, jako své pocity a svou tvář. Vždy dokonalý, perfektní, bezchybný majordomus pan Stevens, nejtypičtější představitel typicky anglického fenoménu loajality a služebnosti, dokonale zvládnuté profese, které padá za oběť soukromí i individualita. A přece i v jeho životě nastaly chvíle, kdy se tento neměnný řád zdál být ohrožen. To bylo tehdy, když na Darlington Hall přišla jako nová hospodyně slečna Kentonová. I pro ni byla až dosud služba alfou a omegou její existence. Na rozdíl od pana Stevense jí však v hrudi tlouklo srdce, toužící po lásce... Snímek režiséra Ivoryho a jeho stálých spolupracovníků (scenáristka Ruth Prawer Jhabvalaová, producent Ismail Merchant, kameraman Tony Pierce-Roberts, skladatel Richard Robbins) je – podobně jako Pokoj s vyhlídkou či Howards End – opět dokonalou sociálně-psychologickou dobovou studií. Jeho předlohou se stal román Kazua Ishigura, Japonce žijícího od r. 1960 v Anglii, působivý obraz dnes již zaniklého světa anglických šlechtických sídel. Odehrává se ve dvou časových rovinách: jednak ve druhé polovině padesátých let, jednak – a zejména – před druhou světovou válkou, v rozsáhlých retrospektivách, mapujících kromě osobního života obou protagonistů i naivní snahy jejich pána, lorda Darlingtona, o politiku appeasementu. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (264)
Soumrak přichází pomalu a nepozorovaně, aby se pak ujal vlády s mocí absolutistického tyrana. Soumrak přichází do starobylého sídla, aby rozmetal všechny dosud bezpečně působící hodnoty. A soumrak se vkradl do duše těm, kdo celý život zapírali vlastní city. Kdyby se mě někdo ptal na děj a zápletku, shrnula bych je ve dvou větách nebo ani nedokázala odpovědět. Stejně tak nedokážu odpovědět na to, proč mi Soumrak dne vzal slova z úst. Ale stalo se. Soumrak přijde, ať chcete nebo ne, a vysvětlování je k ničemu. ()
Dovolím si tvrdit, že majordomus Stevens je Anthonyho životní rolí. Hannibal vzniknul jako vedlejší figurka a postupně dostával ve filmech větší a větší prostor, ale je to milimetrově přesný, pečlivý ryzí profesionál Stevens, kterému budete zobat z ruky. Co by tak člověk dal za to, kdyby mu to se slečnou Kentovou někdy vyšlo. 85% ()
Nemám slov. Na tenhle film se u mně doma dost dlouho prášilo, protože jsem se bál těch nekonečných dvou hodin nudy - a ze začátku nic nenasvědčovalo tomu, že mne čeká něco jiného, než Morfeovo obětí někde v prvním poločasu. Ach, jaké překvapení, přátelé moji! Zprvu netečný, postupně jsem se začal napřimovat a pozornět, až ke konci jsem už byl přilepen k obrazovce a hltal všechna ta smítka dějových a hereckých pochoutek, které mi tvůrci tohoto filmu tak hojně nadělili. Hopkins je prostě úžasný - a úžasná je je i jeho role, ideální plocha pro rozpohybování krasohledu mimických tiků a jemných nuancí. Miluju filmy, které místo hutných, drásajících scén pracují spíše s náznaky - a tohle je klasický příklad takového díla. S napětím jsem čekal na nějaký průšvih, snad v závěru, na konci režisér konečně uklouzne a dokonale zpacká celou atmosféru ... Kdepak. Kdo by kdy řekl, že mne takto uhrane pomalý příběh z Anglie 30tých let? Život je jedno velké překvapení. ()
Kazua Ishigura mám rád. Jeho nedôveryhodný rozprávač pre mňa významovo a dejovo veľmi obohatil fikčné historické udalosti do ktorých spadá aj román Súmrak dňa. Rovnaký pocit aký som mal z knihy som mal aj z Ivoryho filmu. Málokedy sa stáva, že adaptácia je tak presná a rovnako významovo bohatá. Tá plejáda emocionálnych detailov skrytých za maskou profesionality rezonuje veľmi výrazne. Ťažko by som mohol vypichnúť jednu vec ktorá ma ako fanúšika potešila. Je ich tu veľa. A spolu tvoria výrazné a komplexné memento s morálnym presahom a láskavým jadrom. Herecky, hudobne a formálne bezchybné. Pri tomto filme kupodivu zabolí, že sme prišli o takú ikonu, akou bol Chris Reeve. Je to skvelá pripomienka sily vizuálneho média a toho, ako kedysi filmy túžili a potrebovali rezonovať v divákovi aj po dopozeraní. ()
James Ivory je jeden z těch tvůrců, který točí filmy, které mě už po přečtení příběhu ihned odradí. "Soumrak dne" je přesně tím filmem, ale přesto mě nalákal díky přítomnosti Anthony Hopkinse a jsem za to rád. Film plyne neskutečně pomalu a občas, jakoby stál, ale přesto má v sobě něco, co mě donutilo se zaujetím sledovat přes dvě hodiny, nenaplněnou romanci mezi majordomem a služebnou v obrovském, tichém panství. ()
Galerie (17)
Zajímavosti (14)
- Anthony Hopkins v show Inside the Actors Studio (od r. 1994) prohlásil, že rady pro roli majordoma dostal od bývalého sluhy Cyrila Dickmana, jež padesát let sloužil v Buckinghamském paláci. (chelseaman22)
- Alan Rickman si k filmu 29. ledna 1994 poznamenal: „Pak se díváme na Soumrak dne – nádherně udělaný film s báječným Anthony Hopkinsem. Poučení. Emma Thompson potřebuje pracovat s někým, kdo ji přinutí jít do hloubky, nezůstat jen na povrchu.“ (Nach)
- Navzdory tomu, že se jedná o romantický snímek, tak se ve filmu neobjeví jediná romantická scéna. První a poslední pokus slečny Kentonové (Emma Thompson) o sblížení byl majordomem (Anthony Hopkins) rázně odmítnut. (chelseaman22)
Reklama