Reklama

Reklama

Soumrak dne

  • USA The Remains of the Day (více)
Trailer

Obsahy(1)

Sloužili svým pánům lépe než sami sobě. Anthony HopkinsEmma Thompsonová v hlavních rolích nenaplněného milostného příběhu... Celý svůj život zasvětil svému povolání. V něm, v jistotě a bezpečnosti tradice, nacházel smysl své existence. Svou malou armádu služebných dokázal ovládat stejně mistrně, jako své pocity a svou tvář. Vždy dokonalý, perfektní, bezchybný majordomus pan Stevens, nejtypičtější představitel typicky anglického fenoménu loajality a služebnosti, dokonale zvládnuté profese, které padá za oběť soukromí i individualita. A přece i v jeho životě nastaly chvíle, kdy se tento neměnný řád zdál být ohrožen. To bylo tehdy, když na Darlington Hall přišla jako nová hospodyně slečna Kentonová. I pro ni byla až dosud služba alfou a omegou její existence. Na rozdíl od pana Stevense jí však v hrudi tlouklo srdce, toužící po lásce... Snímek režiséra Ivoryho a jeho stálých spolupracovníků (scenáristka Ruth Prawer Jhabvalaová, producent Ismail Merchant, kameraman Tony Pierce-Roberts, skladatel Richard Robbins) je – podobně jako Pokoj s vyhlídkou či Howards End – opět dokonalou sociálně-psychologickou dobovou studií. Jeho předlohou se stal román Kazua Ishigura, Japonce žijícího od r. 1960 v Anglii, působivý obraz dnes již zaniklého světa anglických šlechtických sídel. Odehrává se ve dvou časových rovinách: jednak ve druhé polovině padesátých let, jednak – a zejména – před druhou světovou válkou, v rozsáhlých retrospektivách, mapujících kromě osobního života obou protagonistů i naivní snahy jejich pána, lorda Darlingtona, o politiku appeasementu. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (266)

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Nenápadný film, od kterého jsem čekal možná menší nudu, ale za to slušné herecké výkony. Emma Thompson byla výborná, ale to co předváděl Anthony Hopkins, to prostě bylo ryzí herectví, nečekal jsem, že by dokázal někdo tak skvěle zahrát pravého britského komorníka s absolutní věrností a zodpovědností své službě, zároveň jedince dokonale skrývajícího své emoce; zkrátka precizní, přesné, elegantní, odtažité a přitom tak jímavé. Nebýt jistého Dr. Lectera, šlo by pravděpodobně o jeho vůbec nejlepší herecký výkon. Ale dost zbožňování mého oblíbence, když jsem se na začátku komentáře zmiňoval o nudě, tak o té v tomto filmu nemůže být řeč. Jistě, snímek disponuje hodně pomalým tempem vyprávění, ale nestačil jsem se ani na chvíli nudit, a když mi zrovna nebylo umožněno obdivovat herce, bavily mě historické okolnosti, které tu ale rozhodně nebyly jen do počtu, pomáhaly dotvářet dění kolem postav a v neposlední řadě osvětlovat jejich charaktery. A podařilo se mi zaznamenat i několik velmi dojímavých scén, u kterých jsem měl takříkajíc slzy na krajíčku. Tu po většinu času výbornou úroveň filmu narušuje jenom závěr, který se sice docela vydařil, ale šlo z něho vycedit mnohem více emocí, třeba jen tím, že by se vystřihl sice hezký, ale nijak zvlášť objevný symbolický dovětek a skončilo se už u scény v dešti, které by jistě stačila jen lehká úprava. Takhle to vidím na slabší plný počet, přidat na dramatičnosti v historických okolnostech, mírně sestříhat závěr a mohlo jít o dokonalé dílo. ()

Javert 

všechny recenze uživatele

I když se emocím Hopkinsův hlavní představitel snaží bránit všemi prostředky - jeho největším "prohřeškem" je tak stručné zaklení při rozbití lahve s vínem - je film nesmírně citlivý, britsky ponurý, ale ne depresivní, a nanejvýš pohlcující. Herecky i režijně prakticky bezchybné, z hlediska narativního mi chybělo nějaké vyvrcholení, silná scéna, která by se nesmazatelně zapsala do paměti. I přesto však zážitek. ()

Reklama

H34D 

všechny recenze uživatele

Úctyhodná akademická podívaná o ctnostných lordech debatujících bohatou slovní zásobou o politických ideálech, která mnohdy postrádají bytelný kontakt s realitou. Přiznávám, že jsem částečně negativně zaujatý proti tomuto papalášskému, navíc zbabělecky-britskému prostředí, které jen přikládá pod kotel nadměrné byrokracii, ale budiž... Soumrak dne je právě o vykreslení krás a strastí této kultury. Ztvárnění doby a prostředí je vskutku vynikající. Úcta a oddanost s jakou pan Stevens, v naprosto přesvědčivém podání Anthony Hopkinse, přistupuje ke svému životnímu poslání - sloužit, je až fascinující. On neodmlouvá, nezpochybňuje, problém je, že spolu s tím se bojí i samostatně myslet, natož cítit. Jeho skryté city jakoby ani nepůsobily vnitřní agónii, kterou by měly! Pan Stevens je prostě potlačí, protože to tak vyžaduje jeho sociální status. Je to úctyhodné nebo vlastně... nelidské a roboticky nudné? 6/10 ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

V tomto filmu se dostáváme do anglického sídla poloviny 30. let, kde všemu vévodí komorník Stevens. Toho báječně ztvárňuje Anthony Hopkins a dokazuje tak, že není hercem jediné role (Hannibal Lecter). Jeho ženským protěškem, a neméně dobrým, je Emma Thompson. Je to film o hereckém mistrovství. Hopkins je až strojově přesný, geniální. Je to film o lásce a přesto se nedočkáme jediného polibku. Chybí jen nějaký silnější okamžik. Ale chybu bych nenašel. ()

erased 

všechny recenze uživatele

Vynikající knižní předloha jde znát, ale samotná nestačí k tomu, aby i filmová adaptace dosahovala její geniality. Díky výborné režii a ještě lepšímu herectví ústřední dvojice se jí však tato adaptace málem vyrovná. Nebýt několika málo příběhových zkratek a především jednoznačnému odsouzení kontroverzní politiky lorda Darlingtona, která v knize měla poměrně důležitou roli a byla záměrně prezentována naivně racionálně a tak nějak sympaticky, mohly se alespoň pro mě stát The Remains of the Day stejně důležitým filmem, jako je předloha pro anglický kánon. Každopádně je zde Anthony Hopkins v životní roli, kterou doposud nepřekonal a i těch zbylých 7 Oscarových nominací svědčí o mnohém. ()

Galerie (17)

Zajímavosti (15)

  • Dopravní značení na křižovatce v George Inn je moderní. Vznik a používání dvojité bílé čáry je datováno až do 60. let 20. století. (chelseaman22)
  • Snímek je natočen dle knižní předlohy „Soumrak dne“ od Kazua Ishigura, za kterou dostal autor prestižní Bookerovu cenu. (chelseaman22)

Reklama

Reklama