Režie:
Zdeněk ZelenkaScénář:
Zdeněk ZelenkaKamera:
Martin ŠecHudba:
Jiří ŠkorpíkHrají:
Jiřina Bohdalová, Ondřej Vetchý, Viktor Preiss, Tatiana Dyková, Miroslav Hanuš, Jitka Smutná, Zdeněk Piškula, Jaromír Dulava, Jan Hrušínský, Jakub Štěpán, Pavel Rímský, Martina Preissová, Jan Hofman (více)Obsahy(1)
Irena (J. Bohdalová) je majitelkou a šéfkou velké prosperující firmy. Když přežije těžkou autohavárii, změní jí to život. Rozhodne se firmu prodat a ze získaných milionů podporovat i zcela neznámé lidi, kteří se ocitli v těžkých životních situacích. Takový nečekaný zvrat v Irenině myšlení a její charitativní úmysly se nelíbí nejen jejímu synovi (O. Vetchý), ale především jeho silně materiálně založené manželce (T. Vilhelmová). Do této doby charakterní a matku milující Jaroslav se tak nečekaně ocitne mezi dvěma dominantními ženami a prožívá osudové dilema. Má se dívat na to, jak jeho matka rozdává miliony, které měly už brzy spadnout do klína jeho rodině, nebo proti ní zakročit, a to s rizikem, že jejich vztah zůstane navždy ztracený? (Česká televize)
(více)Recenze (156)
Tahanice o prachy mě nikdy nebavily, ani ve filmech ani v životě, navíc paní Bohdalové tahle role moc nesluší, já ji pořád vidím jako komičku a ujetou ženskou v tom má pro mě kouzlo. Ani ta psychologie postav si tu moc nesedla. Každopádně nutno pochválit opět suprový herecký výkon svině, v čemž Vilhelmová vynikla co vím už podruhé a taky ten konec. To bylo hodně silný kafe. ()
Nebudu řešit chyby kolem práva a soudního jednání (byť je překvapující, že věc byla údajně konzultována s odborníky) a nebudu ani řešit bizarnost zásahu URNA ve vile. Film má především lidský rozměr, a ten do filmu zhmotnili skvěle. Skutečně chvílemi až mrazilo v zádech...především pozorování jak se obnažil charakter povedeného synáčka. Nemyslím si, že by pro Bohdalku byla tato role nějak naprosto zásadní v její kariéře, ale v rámci její velikosti jde o vkusnou jednohubku. ()
Ale jo, me, celkem tradicne straveny nedelni vecer s CT uspokojil. Vdecny namet, ktery filmare nikdy neprestane lakat. Dej je sice bez zvratu a dle ocekavani..., je ovsem zajimave sledovat postavu syna (Vetchy), ktery na zaklade natlaku sve zeny (Vilhelmova) a znameho pravnika (Dulava) moralne selhava. Tema zajimave, herecke vykony dobre, jinak standartni a prumerne. ()
Mně se ten film líbil. A to nejen pro skvělé dramatické výkony Jiřiny Bohdalové a Ondry Vetchého, ale i pro realističnost celého příběhu. Líbil se mi vstup hlavní hrdinky do tmy, kdy řekla zúčastněným "teď to bude tak a tak"". Prostě to tak chodí, když se mění majitel nebo šéf. Pro některé, kteří si myslí, že je to sci-fi, ano - když někdo nahlásí střelbu, nakluše vám do baráku komando zakuklenců. Co se týče stěžejní filosofie příběhu - skutečně lze z člověka udělat blázna. Stačí párkrát přitlačit, tu přibrat, tu ubrat a zanedlouho máme diagnózu jako víno. Ano, pravdou je, a taky bych si dělal nemalé starosti coby dědic impéria, kdyby má matka "zblbla" a začala cpát miliony do charit. Jenže otázkou je, zda to dělá z čirého altruismu či díky nastupující stařecké demenci. Tak, jak nám film ukázal, bych ale situaci neřešil. Film nám, možná nevědomky, ukázal jednu věc: že je nám jedno, co bude s našimi rodiči, teď přece žijeme my a proto si myslíme, že máme právo i na jimi vydělané peníze. A je jedno, že tímto chtěním ponižujeme důstojnost vlastních rodičů. ()
"Bohdalka" nikdy nepatřila mezi mé oblíbené herečky, přesto jsem filmu dala tak 70 % za docela slušné drama, které se stupňovalo a dobře ukázalo, kam až dokáže dohnat lidi mamon. Jak se něčím podobným pokazí dříve dobře fungující rodinné vztahy. Syn Jarda zkrátka pod tlakem své ženy podělal, co mohl. A nedokážu si představit, jaký vztah bych měla dále k rodičům, kteří by takhle vyváděli. Psychologicky i herecky by mohl být film dotaženější, ale na české Tv docela slušné. ()
Galerie (83)
Photo © Česká televize / Miroslav Kučera
Zajímavosti (8)
- Irena (Jiřina Bohdalová) odříkává na poradě šest základních fází plánování, jsou to: Zaprvé nadšení, zadruhé vystřízlivění, zatřetí zděšení, začtvrté hledání viníků, zapáté potrestání nevinných, zašesté vyznamenání nezúčastněných. Text nevymyslel autor scénáře, ale nejspíše lidová tvořivost. Ještě v dobách hlubokého socialismu koloval republikou jako ilegální samizdat. (sator)
- Jako scenárista musel Zdeněk Zelenka sladit vývoj filmového příběhu s právní procedurou, která se týká zbavení svéprávnosti, takže byl vděčný za rady exministra zdravotnictví Ivana Davida i advokáta Tomáše Sokola. (rakovnik)
- Filmovalo se i v restauraci LA BOCA v Praze v Truhlářské ulici. [Zdroj: Filmovamista.cz] (M.B)
Reklama