Režie:
Tarik SalehScénář:
Tarik SalehKamera:
Pierre AïmHrají:
Fares Fares, Ger Duany, Slimane Dazi, Hichem Yacoubi, Hania Amar, Mari Malek, Ahmed Abdelhamid Hefny, Yasser Ali MaherObsahy(1)
Thriller odehrávající se na pozadí revoluce v Egyptě v roce 2011. V ulicích Káhiry to začíná vřít, křesla elit režimu budou brzy povážlivě vratká a detektiv Naredin je přivolán k vraždě krásné zpěvačky. V průběhu vyšetřování se stále těsněji zaplétá do nepřehledné hry nejvyšších pater egyptské politiky, starým ani novým spojenectvím nelze věřit a na své misi je čím dál osamělejší. Tarik Saleh ve svém filmu rekonstruuje revoluční Káhiru, živé a dusivé místo zároveň, je to chaos apokalypsy, ve kterém se hrdina snaží udělat správnou věc, získat spravedlnost pro oběť vraždy, i kdyby ho to mělo stát život. (MFF Karlovy Vary)
(více)Videa (3)
Recenze (53)
Salam alejkum noir, aneb brát vše včetně tvárnic.. Nepříliš veselé vykreslení praktik egyptské policie při naceňování spravedlnosti, vše zasazeno do kontextu revolučních vášní a univerzálnosti lidských charakterů napříč světem a náboženstvím. V krámu, kde jde koupit důstojnost, o ctnost není zájem a na silnici schoulený detektiv Mostafa to dobře ví.. Úplatek protislužbou není zločin. Slepé střevo brát taky! ()
Miluji, když mi film ukáže bez příkras nějaké prostředí, město, profesi.. Příběh odehrávající v období "Arabského jara" má až magickou atmosféru. Detektiv Naredin je sám zkorumpovaný a na své místo dosazený díky strýcovi. Ovšem člověk tak nějak chápe, že takhle to v Káhiře prostě chodí a není jiná možnost. Policie je zamořená korupcí a případy jsou politicky ovlivňované. Jednoduchý případ vraždy se tak mění v boj s větrnými mlýny. ()
Egyptský ( respektive evropský ) noir detektivka, u které asi většinu odradí pomalé tempo vyprávění, ale mně hodně líbila, protože. 1) exotika - Egypt v době pouličních demonstrací ( nevybavím si jiný film, který by byl točený jakoby mimo západní nebo asijský svět s "domorodci" v hlavní roli) 2) mezi řádky si divák asi umí představit strukturu arabských společností - úplatky jako naprosto bežná, všemi přijímaná skutečnost, policie, která koná jen když se jí chce, mocní tak mocní, že jim může projít i vražda, sexuální frustrace v muslimském světě atd. Dám pět hvězd, protože v záplavě všemožných kriminálek dle amerického střihu je tohle opravdu něco vyjímečného. Případ inspirovaný skutečnou vraždou libanonské zpěvačky Suzanne Tamim https://www.youtube.com/watch?v=XjOSyiLuBKg . ()
Globalizované umění - egyptská neo-noir detektivka pocházející ze Skandinávie, navíc na pozadí Arabského jara. A nejde ani tak o samotnou detektivní rovinu, ta je od začátku víceméně jasná (zápletka v podstatě průhledná), jako o fascinující zprávu o celospolečenské škodlivosti korupce a její prorůstání do všech pater (egyptské) společnosti...(i obecně zemí Blízkého východu a arabského světa) Zajímavá kombinace vjemu naprosté autenticity tamního prostředí a zároveň autentického noir feelingu upomínajícího k atmosféře amerických noir detektivek 40. a 50. let...nečekané prolnutí dvou zcela nesouvisejících světů... ()
Prvních 5 minut mou mysl zaměstnávala úvaha, odkud pana detektiva znám. A po propojení se severskými titulky mi svítilo - dánské detektivky a Fares Fares. Ze zajímavého prostředí s výraznými prvky - korupce, súdánský chudáci, egyptská revoluce. Navíc s dějovými zvraty a koncem ne zcela čekaným. Rozhodně spokojenost. ( 52. KVIFF ) ()
Galerie (33)
Photo © La Aventura Audiovisual
![Případ Nile Hilton - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/162/526/162526041_0c02bd.jpg)
Zajímavosti (7)
- Hisham Talaat Mustafa, jehož majetek měl v roce 2007 hodnotu 800 miliónů amerických dolarů, si vraždu zpěvačky Suzanne Tamim objednal v roce 2008. V květnu 2009 za to byl odsouzen k 15 letům vězení. Trest nastoupil v roce 2010, v červnu 2017 byl z vězení propuštěn na základě prezidentské milosti. (klukluka)
- Natáčení snímku mělo původně probíhat v místě, kde je situován děj, tedy egyptské Káhiře. Několik dní před první klapkou se však režisér Tarik Saleh dozvěděl, že musí z bezpečnostních důvodů opustit Egypt. Štáb souhlasil s přesunem do marocké Casablancy, což způsobilo posun začátku natáčení. Evropská část štábu kvůli tomu musela oželet Vánoce s rodinou. Se změnou dle tvrzení režiséra souhlasila zvoláním „OK, fuck Christmas!“. [Zdroj: Letní filmová škola] (plo koon)
- S natáčením poslední scény filmu vypomáhal bratr představitele hlavní role režisér Josef Fares. [Zdroj: Letní filmová škola] (plo koon)
Reklama