Režie:
Sheldon LettichKamera:
Edward J. PeiHudba:
Harvey W. MasonHrají:
Mark Dacascos, Stacey Travis, Geoffrey Lewis, Todd Susman, Jeffrey Anderson-Gunter, Antoni Corone, Frank Dux, Richard Coca, Paco Christian Prieto (více)Obsahy(1)
Bývalý zelený baret Louis Stephens bojoval jako příslušník speciálních amerických jednotek proti drogové mafii v Brazílii. Jako bývalý absolvent navštíví po návratu do Miami svého bývalého učitele pana Kerrigana, zoufalého ze situace, ve které se škola nachází. Na chodbách se volně prodávají drogy, jak se ostatně Louis mohl sám přesvědčit, řádění drogových dealerů a různých gangů je na denním pořádku. Louis se rozhodne do své bývalé školy vrátit a učit děti brazilskému bojovému umění capoiera, které připomíná spíš zvláštní druh tance. Nejen proto, aby se mohly bránit násilí, ale také proto, že je to podle něj cesta k vzájemné úctě, respektu, sebekázni a tedy možnému řešení letitého problému většiny podobných škol. S pomocí Kerrigana a své bývalé lásky Dianny si Louis vybere dvanáct nejhorších studentů, které začne trénovat. Je zcela jisté, že se tak dříve nebo později střetne s místním vůdcem miamských gangů Silveriem Alivarezem a značně kříží plány většině gangů, které na školách řádí. Jak jde čas, získává si Louis úctu svých studentů a dosáhne i toho, že začnou respektovat jeden druhého. To se pochopitelně Alivarezovi příliš nelíbí a tak je rozhodující střetnutí jen otázkou času. Americký akčně pojatý film o problémech současného amerického školství vznikl v roce 1993, kdy ho natočil režisér, scenárista a příležitostný herec Sheldon Lettich (Leon, Krvavý sport). V hlavní roli Louise Stevense se představí Mark Dacascos (Double Dragon, Americký samuraj), skutečný mistr bojových umění a hvězda akčních béčkových videofilmů. V dalších rolích se objeví Paco Christian Prieto jako Silverio, Stacey Travisová (Hardware, Phantasm 2) jako Dianna, Todd Susman (Šišouni v New yorku, Policajt v Beverly Hills 3) jako Cochran, Geoffrey Lewis (Maverick, Tango a Cash, Pink Cadillac) jako Kerrigan, Richard Coca jako Orlando, Ryan Bollman coby Donovan a další. Ve filmu, který jistě potěší příznivce bojových umění, bezpochyby stojí za pozornost nápaditá a mistrovsky zpracovaná choreografie bojových scén. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (100)
Brazilská Capoeira vypadá skvěle. Mark Dacascos připomíná trošku Van Damma a to hlavně skladbou těla. Tančí mu to na jedničku. Potěší v jednom souboji kdy uvalí facku dvojníkovi Buda Spencera, zmlátí v garáži nějakého bláznivého zámečníka v kukle, který se ohání švajcem, a ke všemu nám tady hraje hudba alá Sepultura z doby kdy nahráli album Roots. Choreografie soubojů je daleko zajímavější než ve VanDammovkách. Celé je to ale tak trošku naivně dětské. 60% ()
Výborný Martial Art filmek, kde se jede jeden styl. Příběh je jednoduchý a ničím nepřekvapí. Akční scény jsou zde pěkné a hlavně choreografie stojí za to. Film má i spoustu parádních hlášek a patří pro mě k nejoblíbenějším filmům vůbec. Kdo má rád Capoeiru, neměl by si nechat tento film ujít. 100% :) ()
Film kvete všemi možnými klišé filmů o napravených nenapravitelných středoškolácích novým učitelem a filmů o bojových sportech. Pro neználka jako jsem já, je capoeira zajímavá tak na jedno podívání, protože mi připadá trošku moc stereotypní a bez nápadů. Možná to tak nebude a bude to spíše chyba choreografa bojových scén. Jinak scénář je naprostá pitomost (absolutně jsem nepochopil motivaci hlavního záporáka), o nehereckých výkonech se nemá cenu vůbec bavit a nejhorší na tom je, že studentíci koukají na nového učitele capoeiry jak na zjevení z jiné planety, ale přitom je, jen tak náhodou, celá čtvrť prolezlá capoeiristy více než kanály pod VŠB v Ostravě potkany. ()
Snímek se zřejmě snaží odpovědět na nově vzniklou otázku devadesátých let – Co s mládeží? Je to období, kdy je mládež zmatená tím, co jí společnost nabízí. Pointa je zajímavá, provedení pokulhává - poněkud těžká myšlenka na tento druh filmu. Možná právě proto mi přišly některé "tragické" momenty spíš jako fraška. Mark Dacascos hraje co mu jeho síly stačí, i když projevy jakéhosi jeho hereckého nadání se mají ukázat až později (nejvíce v mé paměti svítí Bratrství vlků). Dějově standardní podívaná počátku 90.let, duše se někde zapomněla v capoeira omámení. Bojové scény jsou na dané období nové, děj se jeví jakoby podle šablony. Zatímco zájemce o danou problematiku může naladit, hledače nového pobavení může klasická zápletka poněkud nudit. Nicméně, rozumím, jak se může stát někoho srdcovkou. ()
I po letech neuvěřitelně příjemná akční bojová oddechovka. Pohodový příběh se ze začátku brzy mění ve vyhrocený vztah vysloužilého příslušníka zelených baretů, který ovládá capoeru, s gangy ve městě kam se vrací. Výuka žáků je fajn, poslední třetina je ale náramná řežba, která se mi velice líbila. Prostřihy soubojů, kopů a úderů sice jsou a je jich spousta, polovinu dynamiky a techniky soubojů sice právě dělá střih ... ale čert to vem, dojem to zase tak moc nekazí, někdy i zlepšuje. Vymlácení garáže je perfektní, následné souboje v nočních uličkách ještě lepší. Nářez s hlavním bossem na konci filmu docela taky. Film má ale zejména hlavní kvalitu v počáteční a závěrečné exhibici opravdových mistrů capoery, což je pastva pro oči. Jeden z nich přímo trénoval Decascose, který trénuje bojová umění od 4 let a je mistrem mnoha východoasijských stylů. Tato průprava mu pro trénink capoery viditelně pomohla. I tak se ale původním mistrům nemůže v lehkosti a plynulosti rovnat. Ale i tak, Decascos je super, je to jeden z mých nejoblíbenějších akčních "bijců". ()
Galerie (9)
Photo © Twentieth Century Fox Film Corporation
![Mistr neznámého boje - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/000/258/258832_6691a7.jpg)
Zajímavosti (2)
- Väčšina deja sa odohráva na Lincolnovej strednej škole, ale logo na palubovke basketbalového ihriska je v podobe veľkého M. (beso74)
- Na filme sa spolupodieľal aj Frank Dux (ako bojový choreograf a koordinátor kaskadérov), ktorého životné osudy sa stali námetom pre snímku Bloodsport (1988) v titulnej úlohe s Jean-Claude Van Dammom. (beso74)
Reklama