Režie:
Vojtěch JasnýScénář:
Vojtěch JasnýKamera:
Jaroslav KučeraHudba:
Svatopluk HavelkaHrají:
Vlastimil Brodský, Radoslav Brzobohatý, Vladimír Menšík, Waldemar Matuška, Drahomíra Hofmanová, Pavel Pavlovský, Václav Babka, Josef Hlinomaz (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Životní osudy sedmi přátel z jihomoravské vesnice v poválečném období. Mimořádný film scenáristy a režiséra Vojtěcha Jasného, oceněný mj. na MFF v Cannes. Dnes už legendární film režiséra Vojtěcha Jasného začíná v jedné malebné moravské vesnici v květnu 1945. Sedlák František, varhaník Očenáš, „kradák" Pyřk a další kumpáni tady prožívají nejkrásnější dny svého života. Večer se scházejí v hospodě U Vola při vínku a muzice, kde má prim bezstarostný muzikant a piják Zášinek. Přichází však únor 1948. Vesnice se rozděluje na dva nesmiřitelné tábory a poklidné časy kamarádských rodáků končí... Režisér Vojtěch Jasný sbíral materiál pro Rodáky od roku 1946. Spolu s Kachyňovou a Procházkovou Nocí nevěsty přinesl pravdivé svědectví o poválečných osudech vesnice, především o dramatickém přelomu padesátých let. Je to jeden z nejkrásnějších a nejhlubších filmů v celé historii naší kinematografie. Mnoho let byl pečlivě ukryt v trezoru, ale přesto mezi lidmi koloval na stovkách videokazet. Není to pouhé popisné vyprávění, ale básnické převyprávění dramatických lidských osudů, které se dostaly do konfliktu s mocí, násilím a krutostí. Vojtěch Jasný ve filmu, který mu mimo jiné přinesl cenu za režii z MFF v Cannes 1968, poskytl mimořádnou příležitost plejádě našich hereckých osobností a nabídl životní roli především Radoslavu Brzobohatému. (Česká televize)
(více)Recenze (585)
Scénář: Vojtěch Jasný .. Poměry se mění, normy se budují. Skvělý film o postupném nabourávání tradičního pojetí vesnického života a demonstrativní rozdělení názorů na věc prezentovanou skrze několik dřívějších přátel. Ze scénáře vykukuje několik vynikajících hlášek, které i při prvním zhlédnutí, znějí velice povědomě a jde vidět, že zdomácněly. Vojtěch Jasný dokázal v krátkém, uvolněném období šedesátých let natočit velice silný film, který si svoje kvality zachová navždy. Zážitku hodně pomáhá kamera, zvláště hrátky s přírodní scenérii jsou výtvarně působivé. Herecky není nikdo nijak extra výrazný resp. nikdo nevyčnívá a všichni zúčastnění odvádí výtečné civilní výkony. Politika je sviňa. 90%. ()
Jeden z těch filmů, které jsem se naučil mít skutečně rád až poté, co mě požádali o jejich formální analýzu - a ony se přede mnou postupně vyjevovaly coby mnohem komplexnější a obdivuhodnější, než jsem si dříve myslel. Výsledný rozbor "Působení protisil" si můžete přečíst tady. ()
3 hviezdicky za dobry scenar, za realitu, v akej bol zobrazeny komunisticky rezim. Cudoval by som sa, keby tento film nebol za komancov v trezore. Taktiez ma potesila pritomnost mojich oblubenych hercov, predovsetkym Vladimira Mensika a v mensej ulohe Helenu Ruzickovu. Ale nemam rad v tychto filmov zbytocne nudne a zdlhave zabery, kde sa dlho hra na dychovych nastrojoch, kde sa dlho tancuje na tuto hudbu, beha nejaky konik po lukach a to nie raz, alebo sa dlho vychadza z kostola a podobne... Viem, ze fanusikovia tohto a vobec ceskeho filmu ma vysmeju, ale proste to su fakty, ktore mi jednoducho vadia a vadili by mi aj v slovenskom filme a preto len 3 hviezdicky. _________ Vlastimil Brodský - (Očenáš) +++ Radoslav Brzobohatý - (František) +++ Vladimír Menšík - (Jořka Pyřk) +++ Waldemar Matuška - (Zášinek) +++ Drahomíra Hofmanová - (veselá vdova) +++ Pavel Pavlovský - (Bertin) +++ Helena Růžičková - (Božka) +++ Jiří Kodet - (muž) +++ Hudba: Svatopluk Havelka +++ ()
Film, který vypovídá o odpornostech, které u nás komunisti prováděli v 50. letech. Zestátňování majetků. Příběh se odehrává v Kelči, ale místní na to nechtěli vzpomínat. Takže si to Jasný natočil někde na Vysočině. Film byl pochopitelně trezorová záležitost, takže se na veřejnost dostal asi až po revoluci. Objevuje se tu spousta známých českých herců. Jako například Radek Brzobohatý nebo Vladimír Menšík. Ti lidi o všechno přišli. Soudruzi si všechno vzali do družstva. Vážně hnus! Menšík na konci umře po svém pokusu o zmrzačení, aby se vyhnul vězení. ()
Jsem milovník české nové vlny a nechápu proč bývají Rodáci často považováni za její vrchol... Film má význam protože se v něm ukazuje, co se tu dělo v 50. letech, ale to už je podle mého lépe zpracované v Smuteční slavnosti od ZdeŇka Sirového... a ani ty herecké výkony mi nepřipadají nijak zvlᚍ výjmečné... je to spíš průměr... ---------- 28. 6. 2009 : Film jsem asi po pěti letech viděl včera znovu a ze tří musím jít na pět. Něco mezi pohádkou, dokumentem a spirituálním/poetickým filmem. Silné. ()
Galerie (32)
Photo © Filmové studio Barrandov / Jaromír Komárek
Zajímavosti (32)
- Role veselé vdovy (Drahomíra Hofmanová) byla původně nabídnuta Ivě Janžurové. Ta v té době natáčela seriál Fantom operety (od r. 1970) a produkční filmu nebyl schopen sladit termíny tak, aby zvládla práci na filmu i seriálu. (Adosek)
- Ze šestihodinového materiálu byla sestříhána více než tříhodinová verze, ale kvůli rozpočtu byl režisér Vojtěch Jasný nucen film ještě o polovinu zkrátit. (cariada)
- Radoslav Brzobohatý a Jiřina Bohdalová tvořili v době natáčení pár. Ačkoliv herečka ve filmu roli nedostala, do Bystrého u Poličky jezdila s Radoslavem; dvojice se během natáčení velmi spřátelila s místními lidmi. Později, už jako manželé, byli často do Bystrého zváni na zabíjačky a další společenské události, jichž se několikrát skutečně zúčastnili. (Adam_Bartos)
Reklama