Režie:
Norman JewisonKamera:
Oswald MorrisHrají:
Chaim Topol, Norma Crane, Leonard Frey, Molly Picon, Paul Mann, Paul Michael Glaser, Michele Marsh, Neva Small, Ray Lovelock, Aharon Ipalé, Roger Lloyd Pack (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Muzikál o radostiach a starostiach chudobného mliekara Tovjeho, ktorý žije s manželkou a piatimi dcérami v ukrajinskej židovskej komunite. Zbožný Tovje, ktorý žije v súlade s židovskými tradíciami chce najstaršie dcéry vydať "ako sa patrí", v jeho situácii to však nie je jednoduché. Film bol nominovaný na Oscara v ôsmych kategóriách, napokon získal tri sošky. (STV)
(více)Videa (1)
Recenze (87)
"Možná proto pořád nosíme klobouky..." Ohromný muzikál, rozhodně jeden z nejlepších, jaké jsem kdy viděl. Chaim Topol je přesně takový Tovje, jakého jsem měl před očima při četbě Alejchemovy knihy, navzdory několika změnám (něco přibylo, něco ubylo) zůstala zachována i jedinečná atmosféra příběhu tvrdých lidí zkoušených tvrdými ranami, v níž se tak přirozeně mísí humor i dojetí, John Williams udělal z původních chytlavých skladeb skladby nezapomenutelné a Norman Jewison natočil všechna ta pěvecká i taneční čísla s tak nakažlivým elánem, že jsem měl co dělat, abych vydržel sedět a v jednom kuse neposkakoval po pokoji. Tříhodinová stopáž? Komu by vadila, když je to tak skvělé!? ()
Klasický muzikál. Hudba je skvělá, písničky jsou správně chytlavé (Právoplatný Oscar pro Johna Williamse, který je sice jen zadaptoval ale i tak), je to vtipné, občas docela dojemné, ale pořád to na těch pět hvězdiček prostě není. Hlavním nedostatkem je to že je film moc dlouhý a v druhé půlce chvilkama trochu nudí. Stale jsou to ale velmi silné čtyři hvězdičky. 8/10 ()
Chvíľu trvá kým si zvyknete nato prostredie a postavy, zo začiatku sa to aj dosť vleče, a naozaj dobrá pesnička, ktorú by ste si na druhý deň pobrukovali, tam nie je ani jedna. Ale je to výborne natočené, epické a zakaždým keď prichádzali tie jeho “unthinkable” monológy, mi to robilo vyslovene radosť. A tá snová sekvencia, to bol kus geniality. 90% ()
Snaha skloubit tematiku konfliktu tradice a postupně se uvolňující morálky na pozadí bouřlivých společenských změn s formou muzikálu se může zdát na první pohled zvláštní, ale v případě Šumaře na střeše nepůsobí toto nezvyklé spojení nijak rušivě. Nejsem fanda muzikálů (a zvlášť současná česká scéna se mi bez pardonů hnusí), ale každý výstup v Šumaři stojí za to, zejména pak taneční čísla za použití temperamentní židovské hudby. "Tradice, tradice, tradice... Bez nich by náš život byl vratký... jako... jako šumař na střeše." Jenže tihle Židé, odvěký zlostisvod Evropy, jsou takovými šumaři na střeše už dva tisíce let, tradice netradice. (629., 14. IV. 2011) ()
Už som fidlikanta kedysi dávno videl a nezanechal vo mne najlepšie spomienky. Dnes som si ho pozrel v skrátenom režime a nebolo to o nič lepšie. Nedokážem objektívne oceniť to, čo je v tom muzikáli dobré, pretože je to pre mňa cudzie a nezaujímavé. To vôbec nevylučuje, že niekto tým môže byť nadšený alebo aspoň spokojný. Ešte, že tie tri hviezdičky sú také širokopásmové. ()
Galerie (33)
Photo © Metro-Goldwyn-Mayer Studios Inc.
Zajímavosti (21)
- Konkurzu na roli Perčika (Paul Michael Glaser) se zúčastnil i Assi Dayan, avšak byl odmítnut. (Terva)
- Úvodní scéna byla osvětlena svíčkami. (gjjm)
- Celosvětová premiéra proběhla 21. října 1971 v Amsterdamu v Nizozemsku. (Varan)
Reklama