Režie:
Norman JewisonKamera:
Oswald MorrisHrají:
Chaim Topol, Norma Crane, Leonard Frey, Molly Picon, Paul Mann, Paul Michael Glaser, Michele Marsh, Neva Small, Ray Lovelock, Aharon Ipalé, Roger Lloyd Pack (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Muzikál o radostiach a starostiach chudobného mliekara Tovjeho, ktorý žije s manželkou a piatimi dcérami v ukrajinskej židovskej komunite. Zbožný Tovje, ktorý žije v súlade s židovskými tradíciami chce najstaršie dcéry vydať "ako sa patrí", v jeho situácii to však nie je jednoduché. Film bol nominovaný na Oscara v ôsmych kategóriách, napokon získal tri sošky. (STV)
(více)Videa (1)
Recenze (87)
Na tohle se nedokážu dívat nezaujatě. Jewison natočil dva muzikály, na jejichž nejslabší kritiku reaguju vrčením. Kromě geniálního Jesus Christ Superstar je to tahle perla. 3 hodiny, během kterých sedím v embrionální poloze s otevřenou pusou a knedlíkem v krku. Je to částečně tím, že na mě vždycky fungovala východní melodika a klezmerské songy, ale to by samo o sobě nestačilo. Připojte k tomu ještě nostalgii (poprvé jsem to viděl jako malý fracek a už tehdy mě to dostalo), skvělou režii, herecké, pěvecké i choreografické výkony, brilantní, svižný scénář, humor i smutek ... zkrátka - stačí mi už úvodní houslové sólo a jsem naměkko. Jistě, místy z děje trochu okatě vyleze fakt, že jsou to často hrubou nití sešívané židovské anekdoty, ale čert to vem. Tohle je čistá krása filmu a hudby v jednom z nejdokonalejších spojení, jaké kdy zaznamenal celuloidový pás. ()
Šumaře na střeše jsem prvně v životě viděla v loni jako divadelní představení ve Fidlovačce. Vůbec se mi na to jít nechtělo. Ale představení se mi natolik líbilo, že jsem musela jít ještě dvakrát. Výborní v něm byli Eliška Balzerová a Tomáš Topfer. Tak jsem byla hodně zvadavá jaké bude filmové zpracování. Musím říct, že předčilo moje očekávání. Chaim Topol byl jako Tovje skvělý. ()
Chvíľu trvá kým si zvyknete nato prostredie a postavy, zo začiatku sa to aj dosť vleče, a naozaj dobrá pesnička, ktorú by ste si na druhý deň pobrukovali, tam nie je ani jedna. Ale je to výborne natočené, epické a zakaždým keď prichádzali tie jeho “unthinkable” monológy, mi to robilo vyslovene radosť. A tá snová sekvencia, to bol kus geniality. 90% ()
Asi nejsem dostatečný muzikálový fanda, abych tuhle klasiku ocenil. Ano prostředí tradiční židovské vesnice v Rusku na konci éry samoděržavých je kouzelné, postavy jsou zábavné, ale děj je tak prostoduchý a písně nevýrazné, že těch 180 minut trvá skoro dva dny. Občas zvedne tempo a míru zajímavosti nějaká změna na pozadí doby, ale k záchraně nedojde stejně jako k tanečním scénám (pobíhání a skotačení po scéně neberu za taneční výstup). Přitom realizace je velmi precizní a kamera nápaditá, jen prostě nemá moc, co snímat. Chudý mlíkař má mnoho dcer a málo peněz, nastává čas hledání ženichů a v domě se střetává láska s tradicí a jistotou... 50% ()
Několik muzikálů, které jsem ohodnotil maximálním počtem hvězdiček, spadá do kategorie klasiky, kterou jsem viděl v raném mládí, a jsem tudíž ovlivněný nostalgií. Jinak platí, že si s žánrem muzikálu nevím rady, nesedí mi a nedokážu ho docenit. Na Šumaři na střeše oceňuji příběh, obsazení, kameru a scénu, tedy atributy, které si můžu spojit s klasickým hraným filmem. Sráží ho muzikálová forma a délka, která logicky souvisí s vloženými písněmi. Songy nejsou chytlavé a nespadají do kategorie populárních hitů, ale jejich kvalitu musí docenit někdo povolanější. Jako obrázek života na venkově v carské říši v době židovských pogromů je snímek každopádně působivý a po dramatické stránce mu nemám co vytknout. Celkový dojem: 65 %. ()
Galerie (32)
Photo © United Artists Corporation
Zajímavosti (21)
- Paul Michael Glaser, představitel Perčika, musel během natáčení nosit hnědé kontaktní čočky. (Terva)
- Scénograf Robert F. Boyle se dlouze věnoval studiu židovských synagog. Prozkoumal na sto ukrajinských staveb, než navrhl tu, která je vidět ve filmu. (Cherish)
- Představitel hlavní role Chaim Topol byl historicky prvním izraelským hercem nominovaným na Oscara. (ČSFD)
Reklama