Režie:
Norman JewisonScénář:
Stirling SilliphantKamera:
Haskell WexlerHudba:
Quincy JonesHrají:
Sidney Poitier, Rod Steiger, Warren Oates, Lee Grant, Larry Gates, James Patterson, William Schallert, Beah Richards, Kermit Murdock, Matt Clark (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Kriminální román Johna Balla V žáru noci (1965, česky 1992), líčící vyšetřování vraždy podnikatele v malém jižanském městečku, jehož se ujme projíždějící policista černé pleti, se stalo podkladem jednoho ze stěžejních filmových titulů šedesátých let. Z víceméně standardního detektivního příběhu se na plátně stala aktuální výpověď o stavu společnosti na americkém jihu, kde i po podepsání Zákona o občanských právech (1964) neustále doutnaly rasové konflikty. Snímek je postaven na hereckém mistrovství dvou naprosto odlišných představitelů, černošské hvězdy na vrcholu popularity Sidneyho Poitiera a předního exponenta Stanislavského herecké metody Roda Steigera. Jejich přístup k herectví je stejně rozdílný jako postavy, jež ve filmu vytvářejí. Na jedné straně elegantní, vzdělaný a sebevědomý černý detektiv Virgil Tibbs a proti němu zavalitý, životem ostřílený, ale bigotní jižanský šerif Gillespie. Rasové napětí mezi oběma protagonisty se postupně mění ve vzájemné pochopení a dokonce respekt, a díky oběma hercům je tento posun uvěřitelný, jakkoli se může zdát scenáristicky vykonstruovaný. Snímek se při oscarovém účtování dočkal pěti zlatých sošek, které si odnesli producent Walter Mirisch, scenárista Stirling Silliphant, herec Rod Steiger, střihač Hal Ashby (jemuž toto ocenění velmi pomohlo při startu režijní kariéry) a zvukaři filmu. Naprázdno vyšel režisér Norman Jewison (ten prohrál s Mikem Nicholsem, režisérem Absolventa) a také kameraman Haskell Wexler, který dokonce ani nebyl nominován. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (245)
Černošský policajt se ocitne v jižanském městečku a zrovna ve chvíli, kdy tam dojde k vraždě. Logicky se tak z normální detektivky stává drama s rasovým zabarvením, protože otroctví už sice neexistuje, ale tam to ještě moc lidí nepochopilo. Virgil ovšem svojí zarputilostí a umíněnou hrdostí pomalu obrací na svou stranu nejen na první pohled buranského a zaslepeného šerifa. Sidney Poitier tyhle role umí jako málokdo a Rod Steiger si rozporuplného šerifa střihnul velmi dobře. ()
Snímek bych rád - i když pro někoho možná nevhodně - porovnal s moderními počiny filmové a televizní zábavy. Když se totiž na konci osvětlila zápletka, měl jsem pocit, jako bych po celou dobu nesledoval nic jiného, než epizodu Kriminálky Las Vegas, roztaženou na dvě hodiny. Což není rozhodně myšleno jako negativum (mám Grissoma rád), jen jsem se na konci cítil mírně podveden a čekal jsem spíše závěr ve stylu Chinatown. Vypíchnout musím perfektně napsané dialogy mezi Gillespiem a Tibbsem, stejně jako herecké výkony obou herců, kteří postavy ztvárnili. Jestliže je In the Heat of the Night něčím snadno zapamatovatelná, je to právě popichování a věčná nevraživost mezi těmito dvěma rozdílnými charaktery. A nakonec - Ray Charles hned na začátku mile překvapil... ()
Sidney Poitier ve své klasické roli nasraného černocha. Líbila se mi sebereflexivní linka, která rasismus komplexně definovala jako problém, na jehož odstranění musí pracovat všichni bez rozdílu. Naopak, tupost některých postav a neschopnost policejního sboru degradovala snímek na spíše průměrnou detektivní konverzačku s několika výbornými momenty. 6/10 ()
Welcome to Sparta, State Mississippi. Average IQ: 72.6… Projíždějící filadelfský inspektor Virgil Tibbs se v jižanském balíkově snaží co nejrychleji vyřešit vraždu a to nejen proto, že každý další kontakt s místními obyvateli znamená masivní odumírání jeho mozkových buněk.. Horké téma rasové segregace plní detektivní zápletce funkci jeviště, suverénní Poitier boří lůze domečky z karet předsudků, dokonale civilní Rod Steiger žvýká o sto šest a postupně poznává, že ani mezi lány s bavlnou se nemá knížka soudit podle obalu.. Ta klidná síla, to držení těla, ta obličejová mimika. Jestli on Sydney na jaře roku 1954 neprojížděl newyorkským Mount Vernonem a nenavštívil paní Washingtonovou zrovna když pan Denzel Washington Senior kázal v kostele.. ()
Mysteriózní? Ale no tak! Vždyť je to přeci poctivá kriminálka ze staré školy, která je však přeci jen v něčem jiná. Nudit se rozhodně nebudete, ať už jste fanda kriminálek anebo fanda intelektuálských dramat. Tvůrci měli šťastnou ruku při výběru šerifa - Steigerův výkon je dokonalost sama. O Poitierovi není třeba slov - zaručená kvalita. 9/10 ()
Galerie (33)
Zajímavosti (30)
- Snímok mal veľmi dramatické pozadie. Pôvodne sa mal nakrúcať v južných lokáciách, ale Sidney Poitier (Virgil Tibbs) a Harry Belafonte zažili pri pôsobení v Mississippi útok zo strany Ku-Klux-Klanu a takmer prišli o život. Preto Poitier trval na premiestnení na sever, takže bola vybratá Sparta v štáte Illinois. Mesto v príbehu bolo zmenené na Spartu, aby sa miestne nápisy nemuseli meniť. (classic)
- Jedná sa o obľúbený film Dannyho Glovera. (WalterIK7)
- Rýdzou improvizáciou bola scéna v šerifovom dome pred príchodom Packyho (Matt Clark). (classic)
Reklama