Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kriminální román Johna Balla V žáru noci (1965, česky 1992), líčící vyšetřování vraždy podnikatele v malém jižanském městečku, jehož se ujme projíždějící policista černé pleti, se stalo podkladem jednoho ze stěžejních filmových titulů šedesátých let. Z víceméně standardního detektivního příběhu se na plátně stala aktuální výpověď o stavu společnosti na americkém jihu, kde i po podepsání Zákona o občanských právech (1964) neustále doutnaly rasové konflikty. Snímek je postaven na hereckém mistrovství dvou naprosto odlišných představitelů, černošské hvězdy na vrcholu popularity Sidneyho Poitiera a předního exponenta Stanislavského herecké metody Roda Steigera. Jejich přístup k herectví je stejně rozdílný jako postavy, jež ve filmu vytvářejí. Na jedné straně elegantní, vzdělaný a sebevědomý černý detektiv Virgil Tibbs a proti němu zavalitý, životem ostřílený, ale bigotní jižanský šerif Gillespie. Rasové napětí mezi oběma protagonisty se postupně mění ve vzájemné pochopení a dokonce respekt, a díky oběma hercům je tento posun uvěřitelný, jakkoli se může zdát scenáristicky vykonstruovaný. Snímek se při oscarovém účtování dočkal pěti zlatých sošek, které si odnesli producent Walter Mirisch, scenárista Stirling Silliphant, herec Rod Steiger, střihač Hal Ashby (jemuž toto ocenění velmi pomohlo při startu režijní kariéry) a zvukaři filmu. Naprázdno vyšel režisér Norman Jewison (ten prohrál s Mikem Nicholsem, režisérem Absolventa) a také kameraman Haskell Wexler, který dokonce ani nebyl nominován. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (243)

Matty 

všechny recenze uživatele

„Říkají mi PANE Tibbsi“. Na začátku byla stejnojmenná píseň Raye Charlese a ta dala první podnět ke vzniku poctivé detektivky. Poctivé detektivky, která by však s největší pravděpodobností – nemohu si pomoci – bez rasového podtextu žádného Oscara nezískala a příliš pozornosti nevzbudila. Film sice vzniknul speciálně pro Sidneyho Poitiera, Oscara si však nakonec po zásluze odnesl Rod Steiger. Jeho postupná proměna se odvíjí od nenápadných náznaků a na konci z něj rozhodně není bojovník za práva černochů, naopak mě napadlo, že cestou od nádraží ze závěru filmu jen tak, ze zvyku, zabásne prvního nachomejtnuvšího se barevného. Jak ukázalo několik podstatně slabších pokračování, hlavní zásluhu na úspěchu V žáru noci měl režisér Norman Jewison. S pomocí střihače Hala Ashbyho (Harold a Maude) dodal filmu mladistvý vzhled, takže má i po letech čím zaujmout. Jeho vykřikování „rasismus je špatný“ navíc není zbytečně hlasité a na svou dobu v porovnáni s jinými filmy ani ne moc naivní. 80% ()

poz3n 

všechny recenze uživatele

Sidney Poitier ve své klasické roli nasraného černocha. Líbila se mi sebereflexivní linka, která rasismus komplexně definovala jako problém, na jehož odstranění musí pracovat všichni bez rozdílu. Naopak, tupost některých postav a neschopnost policejního sboru degradovala snímek na spíše průměrnou detektivní konverzačku s několika výbornými momenty. 6/10 ()

Reklama

Javert 

všechny recenze uživatele

Mysteriózní? Ale no tak! Vždyť je to přeci poctivá kriminálka ze staré školy, která je však přeci jen v něčem jiná. Nudit se rozhodně nebudete, ať už jste fanda kriminálek anebo fanda intelektuálských dramat. Tvůrci měli šťastnou ruku při výběru šerifa - Steigerův výkon je dokonalost sama. O Poitierovi není třeba slov - zaručená kvalita. 9/10 ()

Kothy 

všechny recenze uživatele

Dost zvláštní detektivka se Sidneym Poitierem. Ten se jako policejní inspektor náhodou nachomýtne k vraždě v malém jižanském městečku v Mississippi. Tam mu místní dávají silně najevo, že o jeho přítomnost nestojí, a to platí i o policejním sboru. Nakonec se ale ledy prolomí a on je přiván k vyšetřování. Protože je expert na vraždy, pustí se de vyšetřování na plno. Dostane se do pás slepých uliček, ale nakonec na to přijde. Místním to ale samozřejmě vadí, a tak mu usilují o život. Hezky to odráží tehdejší poměry. "Jak to, že máte bělošské oblečení?" ()

Fleur6 

všechny recenze uživatele

Dobrá detektívka tvoriaca pozadie pre ukážku rasizmu v jednom mestečku na juhu USA v 60. rokoch 20. storočia. Človeka poteší, keď vidí vo filme tak dobre vykreslené charaktery postáv a ešte väčšmi, ak sa počas deja vyvíjajú (viď zmena vo vzťahu Gillespie/Tibbs). Príjemná soulová hudba a detto herecké výkony Sidneyho Poitiera a Roda Steigera. Nenapadá mi dôvod, pre ktorý by ste sa mali vyhýbať tomuto filmu. ()

Galerie (33)

Zajímavosti (29)

  • Producent Walter Mirisch použil kreatívne účtovníctvo na to, aby dokázal štúdiu United Artists, že film by priniesol zisk aj vtedy, ak by sa vôbec nepremietal na Juhu. (WalterIK7)
  • Distribútori taktiež váhali, či majú premietať snímok v južných štátoch kvôli jeho zameraniu, nakoniec tu bol uvádzaný v kinách a žiadne incidenty neboli zaznamenané. (classic)
  • Slovo "neger" bolo vo filme použité celkovo sedemkrát a vždy vyšlo z úst Virgila Tibbsa (Sidney Poitier). (WalterIK7)

Související novinky

Zemřel režisér Norman Jewison

Zemřel režisér Norman Jewison

23.01.2024

V požehnaném věku sedmadevadesáti let v sobotu 20. ledna opustil filmový svět kanadsko-americký na sedm Oscarů nominovaný režisér a producent Norman Jewison, tvůrce legendárních a oblíbených snímků… (více)

Zemřel herec Sidney Poitier

Zemřel herec Sidney Poitier

07.01.2022

Dnes přišla smutná zpráva z bahamských ostrovů. Ve věku 94 let zemřel nejstarší herecký držitel Oscara za hlavní roli, floridský rodák Sidney Poitier. Médiím zprávu sdělil přímo bahamský předseda… (více)

Reklama

Reklama