Režie:
Norman JewisonScénář:
Stirling SilliphantKamera:
Haskell WexlerHudba:
Quincy JonesHrají:
Sidney Poitier, Rod Steiger, Warren Oates, Lee Grant, Larry Gates, James Patterson, William Schallert, Beah Richards, Kermit Murdock, Matt Clark (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Kriminální román Johna Balla V žáru noci (1965, česky 1992), líčící vyšetřování vraždy podnikatele v malém jižanském městečku, jehož se ujme projíždějící policista černé pleti, se stalo podkladem jednoho ze stěžejních filmových titulů šedesátých let. Z víceméně standardního detektivního příběhu se na plátně stala aktuální výpověď o stavu společnosti na americkém jihu, kde i po podepsání Zákona o občanských právech (1964) neustále doutnaly rasové konflikty. Snímek je postaven na hereckém mistrovství dvou naprosto odlišných představitelů, černošské hvězdy na vrcholu popularity Sidneyho Poitiera a předního exponenta Stanislavského herecké metody Roda Steigera. Jejich přístup k herectví je stejně rozdílný jako postavy, jež ve filmu vytvářejí. Na jedné straně elegantní, vzdělaný a sebevědomý černý detektiv Virgil Tibbs a proti němu zavalitý, životem ostřílený, ale bigotní jižanský šerif Gillespie. Rasové napětí mezi oběma protagonisty se postupně mění ve vzájemné pochopení a dokonce respekt, a díky oběma hercům je tento posun uvěřitelný, jakkoli se může zdát scenáristicky vykonstruovaný. Snímek se při oscarovém účtování dočkal pěti zlatých sošek, které si odnesli producent Walter Mirisch, scenárista Stirling Silliphant, herec Rod Steiger, střihač Hal Ashby (jemuž toto ocenění velmi pomohlo při startu režijní kariéry) a zvukaři filmu. Naprázdno vyšel režisér Norman Jewison (ten prohrál s Mikem Nicholsem, režisérem Absolventa) a také kameraman Haskell Wexler, který dokonce ani nebyl nominován. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (243)
Kvalitní příběh, pitoresknost jižanského maloměsta, absurdní humor často vycházející ze zakořeněného rasismu a segregace, časté konfrontace mezi Tibbsem a Gillespiem, šerifovo neustálé žvýkání, revoluční scéna fackované. Tohle všechno (a mnoho dalších drobností a jednotlivostí) dělá z filmu V žáru noci jednu z nejlepších kriminálek, co jsem kdy viděl. ()
Ve městečku zavraždí známého průmyslníka a hrozí, že mohou být ztraceny veškeré investice. Policie má podezřelého, ale při vyšetřování se omylem připlete inspektor černé pleti, což je na tehdejší dobu značný problém. Střet šerifa s barevným inspektorem se daří perfektně budovat po celý film. Nejdřív nevraživost, která se mění ve vzájemný respekt. Během celého vyšetřování je vidět názorný kontrast dobovou Amerikou, rasové nesnášenlivosti. Jde vidět, že celý film cílí na obrázek společnosti, možná i na úkor detektivního příběhu, který není tolik poutavý.......8/10 ()
Sidney Poitier je v osvědčené poloze nikým nechtěného, až otravně inteligentního černocha jako tradičně velmi přesvědčivý a přežvykující Rod Steiger (Pacino se na film určitě párkrát díval) je zřejmě nejsympatičtějším a nejférovějším rasistou, jaký se kdy v demokratickém americkém filmu objevil. A jejich vzájemná konfrontace je o to zajímavější, že se odehrává na pozadí kvalitní dobové kriminálky, kde vrah skrývá svou tvář úspěšně až do závěrečných minut. Ale přeci jenom to chtělo trochu větší rozhodnost, jestli se více zaměřit na napjatý vztah dvou neústupných policistů nebo na detektivní zápletku. Takhle totiž především ta druhá složka působí mírně nedotaženě a odbytě. Ale opravdu jen trošičku.. 4* a kousek. :) ()
Mysteriózní? Ale no tak! Vždyť je to přeci poctivá kriminálka ze staré školy, která je však přeci jen v něčem jiná. Nudit se rozhodně nebudete, ať už jste fanda kriminálek anebo fanda intelektuálských dramat. Tvůrci měli šťastnou ruku při výběru šerifa - Steigerův výkon je dokonalost sama. O Poitierovi není třeba slov - zaručená kvalita. 9/10 ()
Woke activism done right. Sidney Poitier má charisma až na půdu a ti bílí vidláci mu jako dobře napsané a zahrané postavy zdatně sekundují, když se z prvotních téměř karikatur nakonec dokáží vyprofilovat jako velice zajímavé nečernobílé postavy - že si právě ten bílý policajt za roli odnesl oscara se vůbec nedivím, už jen za tu jednu větu, kterou dokázal jinak těžce nadřazeného Poitiera odhalit jako člověka se stejnými slabostmi jaké má on, si ho zasloužil. V žáru noci tak je nejen povedená detektivka, ale hlavně fantastické zachycení měnící se doby. 9/10 ()
Galerie (33)
Zajímavosti (29)
- Hláška "They call me Mister Tibbs!" bola zvolená ako 16. v zozname "100 filmových hlášok" Amerického filmového inštitútu. V zozname "100 najlepších filmových hlášok" časopisu Premiere skončila na 76. mieste. (fishki)
- Komplikácie boli s piesňou "Lil’ Red Ridin’ Red Ridin’ Hood" od skupiny Sam the Sham & The Pharaons, na ktorú mal vo svojom bistre tancovať Ralph Henshaw. Nakoniec nedošlo s autormi k dohode a Anthony James, predstaviteľ Ralpha, si v jukeboxe pustil "Foul Owl on The Proso" od Quincyho Jonesa, ktorú spievalo duo Boomer & Travis. (classic)
- Snímok mal veľmi dramatické pozadie. Pôvodne sa mal nakrúcať v južných lokáciách, ale Sidney Poitier (Virgil Tibbs) a Harry Belafonte zažili pri pôsobení v Mississippi útok zo strany Ku-Klux-Klanu a takmer prišli o život. Preto Poitier trval na premiestnení na sever, takže bola vybratá Sparta v štáte Illinois. Mesto v príbehu bolo zmenené na Spartu, aby sa miestne nápisy nemuseli meniť. (classic)
Reklama