Režie:
Norman JewisonScénář:
Stirling SilliphantKamera:
Haskell WexlerHudba:
Quincy JonesHrají:
Sidney Poitier, Rod Steiger, Warren Oates, Lee Grant, Larry Gates, James Patterson, William Schallert, Beah Richards, Kermit Murdock, Matt Clark (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Kriminální román Johna Balla V žáru noci (1965, česky 1992), líčící vyšetřování vraždy podnikatele v malém jižanském městečku, jehož se ujme projíždějící policista černé pleti, se stalo podkladem jednoho ze stěžejních filmových titulů šedesátých let. Z víceméně standardního detektivního příběhu se na plátně stala aktuální výpověď o stavu společnosti na americkém jihu, kde i po podepsání Zákona o občanských právech (1964) neustále doutnaly rasové konflikty. Snímek je postaven na hereckém mistrovství dvou naprosto odlišných představitelů, černošské hvězdy na vrcholu popularity Sidneyho Poitiera a předního exponenta Stanislavského herecké metody Roda Steigera. Jejich přístup k herectví je stejně rozdílný jako postavy, jež ve filmu vytvářejí. Na jedné straně elegantní, vzdělaný a sebevědomý černý detektiv Virgil Tibbs a proti němu zavalitý, životem ostřílený, ale bigotní jižanský šerif Gillespie. Rasové napětí mezi oběma protagonisty se postupně mění ve vzájemné pochopení a dokonce respekt, a díky oběma hercům je tento posun uvěřitelný, jakkoli se může zdát scenáristicky vykonstruovaný. Snímek se při oscarovém účtování dočkal pěti zlatých sošek, které si odnesli producent Walter Mirisch, scenárista Stirling Silliphant, herec Rod Steiger, střihač Hal Ashby (jemuž toto ocenění velmi pomohlo při startu režijní kariéry) a zvukaři filmu. Naprázdno vyšel režisér Norman Jewison (ten prohrál s Mikem Nicholsem, režisérem Absolventa) a také kameraman Haskell Wexler, který dokonce ani nebyl nominován. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (244)
Paráda, pecka! Chtěl jsem po začátku napsat, že to jeden z nejlepších jižanských filmů. Jenže tu horkou noc si to udrží jenom pár minut. Potom se vyšetřování strašně rozmělní a jen rasové předsudky a Sidneyho střety lehce opepří stále fádnější detektivku. Druhý den přichází ve skleníku, ale s touhle postavou je další promarněná šance. Asi 6 let jsem čekal na původní dabing s Eduardem Cupákem. Sidneyho už namluvil v Hádej, kdo přijde na večeři. Tenhle film by mohl být volným pokračováním. Atmosféra nepřátelství vůči černému společensky nadřazenému je určující. ()
Sem tam zvyknem v Slovenskom rozhlase natrafiť na "Pálenicu" Borisa Filana, ktorého počúvam rád. Nedávno jednu celú reláciu venoval svojmu najobľúbenejšiemu filmu- In the Heat of the Night, ktorý tradične svojsky podrobne opísal a na film ma dokonale navnadil. Bavilo ma počúvať jeho obľúbené scény, jeho chválu na český dabing, v ktorom ho má napozeraný i jeho najobľúbenejšiu vetu, ktorá mimochodom znie: "Jakpak vám tam říkají?...Říkají mi pane Tibbs!" Oscarový film má i dnes stále čo ponúknuť. S. Poitier na seba nepochybne strháva pozornosť, ale Rod Steiger je v tomto filme nezabudnuteľný. Najskôr plný nenávisti, neskôr si všimne, že ten čierny inšpektor je naozaj trieda a začne svoje rasistické názory mierniť. Moja najobľúbenejšia veta: "Ja poznám zákony štátu Mississippi!!!" Rod Steiger je v tomto filme vážne skvelý. 80%. ()
Dobrý film, který se mi líbil spíš jako drama o "nigga" policajtovi na rasistickém jižanském vidlákově než jako detektivka. Ono se totiž občas na detektivní rovinu skoro zapomíná a prim hrají ale opravdu skvěle natočené scény, v nichž se drama a rasové animozity skrývají pod povrchem slov (proto je třeba vidět film v originálním znění). Poitier i Steiger jsou absolutně brilantní, jejich pozvolna se utvářející přátelství má všechny kladné rysy skvěle napsaných a sehraných postav. I optika filmu není černobíle korektní a nejednou usvědčí kladnou černošskou postavu ze stejně zatvrzelé nenávisti. Výtečná hudba vystihuje ospalou atmosféru, pod níž to bublá starými dogmaty. Režie Normana Jewisona je nečekaně moderní, střih i kamera si co do dynamiky v ničem nezadají se současnými detektivkami. ()
95% Perfektní drama-detektivka, z dob, kdy nebylo v tomto zanru z ceho moc opisovat, která je od prvního záběru na Poitiera nabita neuveritelnym mnozstvim dramatickyho napeti a dusnou atmosférou. Vyvoj a vztah obou hlavnich postav perfektne graduje az je detektnivni linie hozena jako nezajimava na druhou kolej, ale to vubec nevadi. Jedina skoda je hrozne rychle odbyteho zaveru, jinak je to perfektni oldschoolovej bijak z dob, kdy stribrnymu platnu vladli opravdovi charizmaticky chlapi a ne nagelovani opaleni herecky impotentni svalovci jako obcas dnes. ()
Velice povedená kriminálka ze 60. let. Šerif Gillespie (Rod Steiger), který má trošku delší vedení a rasové předsudky, si nechá pomoci s případem vraždy v městečku Sparta (strašný název), od černošského policisty Virgila Tibbse (Sidney Poitier), který tudy zrovna projíždí a je omylem zatčen. Velice záhy Virgil prokáže svou policejní zdatnost, odbornost a velkou mozkovou kapacitu a začne si arogantního šerifa i jeho pomocníky, získávat na svou stranu a společně se pokusí najít vraha bohatého magnáta, který chtěl ve městě postavit továrnu. Výborné herecké výkony (Steiger získal Oscara, ale mě nejvíc zaujal Poitier), povedená hudba a přímočarý děj se spoustou zvratů, dělají z tohoto snímku kultovní dílo ve svém žánru a řadí film ke klasice krimi 60. let. ()
Galerie (33)
Zajímavosti (29)
- Rýdzou improvizáciou bola scéna v šerifovom dome pred príchodom Packyho (Matt Clark). (classic)
- Jedná sa o obľúbený film Dannyho Glovera. (WalterIK7)
- Bezpochyby je zaujímavé, že režisér Jewison sa chcel presvedčiť, či Larry Gates v úlohe Endicotta dokáže poriadne udrieť a nechal ho, aby si to vyskúšal priamo na ňom. (classic)
Reklama