Režie:
Norman JewisonScénář:
Stirling SilliphantKamera:
Haskell WexlerHudba:
Quincy JonesHrají:
Sidney Poitier, Rod Steiger, Warren Oates, Lee Grant, Larry Gates, James Patterson, William Schallert, Beah Richards, Kermit Murdock, Matt Clark (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Kriminální román Johna Balla V žáru noci (1965, česky 1992), líčící vyšetřování vraždy podnikatele v malém jižanském městečku, jehož se ujme projíždějící policista černé pleti, se stalo podkladem jednoho ze stěžejních filmových titulů šedesátých let. Z víceméně standardního detektivního příběhu se na plátně stala aktuální výpověď o stavu společnosti na americkém jihu, kde i po podepsání Zákona o občanských právech (1964) neustále doutnaly rasové konflikty. Snímek je postaven na hereckém mistrovství dvou naprosto odlišných představitelů, černošské hvězdy na vrcholu popularity Sidneyho Poitiera a předního exponenta Stanislavského herecké metody Roda Steigera. Jejich přístup k herectví je stejně rozdílný jako postavy, jež ve filmu vytvářejí. Na jedné straně elegantní, vzdělaný a sebevědomý černý detektiv Virgil Tibbs a proti němu zavalitý, životem ostřílený, ale bigotní jižanský šerif Gillespie. Rasové napětí mezi oběma protagonisty se postupně mění ve vzájemné pochopení a dokonce respekt, a díky oběma hercům je tento posun uvěřitelný, jakkoli se může zdát scenáristicky vykonstruovaný. Snímek se při oscarovém účtování dočkal pěti zlatých sošek, které si odnesli producent Walter Mirisch, scenárista Stirling Silliphant, herec Rod Steiger, střihač Hal Ashby (jemuž toto ocenění velmi pomohlo při startu režijní kariéry) a zvukaři filmu. Naprázdno vyšel režisér Norman Jewison (ten prohrál s Mikem Nicholsem, režisérem Absolventa) a také kameraman Haskell Wexler, který dokonce ani nebyl nominován. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (245)
Kvalitní příběh, pitoresknost jižanského maloměsta, absurdní humor často vycházející ze zakořeněného rasismu a segregace, časté konfrontace mezi Tibbsem a Gillespiem, šerifovo neustálé žvýkání, revoluční scéna fackované. Tohle všechno (a mnoho dalších drobností a jednotlivostí) dělá z filmu V žáru noci jednu z nejlepších kriminálek, co jsem kdy viděl. ()
Ak je niekto negatívne zaujatý voči mysterióznosti vo filmoch, nedajte sa odradiť, pretože tento film je naozaj kus perfektnej práce. Zápletka je síce záhadou, no nemá s nadprirodzaným nič spoločné. Postupným odhaľovaním sa dokáže, že každý zločin je vypátrateľný a nakoniec aj triviálne spáchaný. Do thrillerovej atmosféry je k tomu neskutočne elegantne zasadená dráma s rasistickým podtextom, ktorej tempo s prehľadom určuje Sidney Poitier a Rod Steiger. 90%. ()
Místní policajti jsou banda idiotů, který jsou při vyšetřování vraždy úplně bezradný, ale náhodou se tam zrovna objeví detektiv černoch, kterej všechno ví, všechno zná a všude byl nejmíň dvakrát. Tomu je vždycky všechno po minutě jasný a pachatele tak vypátrá s prstem v nose. Kriminální zápletka je průměrná a to vyšetřování vraždy tam je hlavně kvůli tomu, aby se na něj naroubovalo poselství, že rasová dyškriminácija je špatná. Film nabídne celkem slušný tempo, atmosféru a taky pár hereckejch výkonů. Vyzdvihnul bych hlavně Roda Steigera v roli buranskýho šerifa. 60% ()
"Ze všeho nejradši bych tě nechal zbičovat, Virgile!" Tak to bývá, když si na rasistickém Jihu bílý šerif Gillespie odmítne podat ruku s černým detektivem Tibbsem. Takže kolegialita stranou, protože tady jde o vraždu, kterou ten bílý vyřešit neumí a toho černého chtějí místní zastánci tradičních hodnot rozštěpit na kationty a anionty. Já se bavil při šerifově tahání "zaručených" vrahů z rukávu a byl jsem i přiměřeně napnutý z toho, zda se Tibbs dožije odhalení vraha, takže za mne určitě spokojenost. ()
Po Hádej, kdo příjde na večeři a Panu učiteli s láskou jsem se dostal k tomuto kriminálnímu dramatu. Charismatický Sidney Poitier si tu opět musí protrpět narážky na barvu své pleti a získávat si respekt v rasistické společnosti. K tomu všemu se ještě ujímá vyšetřování vraždy a dokazuje, že policisté městečka Sparta mají místo hlav cukety. Náčelník tamní policie by z vraždy obvinil snad i psa, kdyby u něj našel něco, co patřilo oběti. V žáru noci má sílu v hereckých výkonech, příběhu, hudbě, ale také výborných dialozích a vztazích mezi hlavními hrdiny. ()
Galerie (33)
Zajímavosti (30)
- Film je často citovaný ako najoblúbenejší film Sidneyho Poitiera (Virgil Tibbs), aký kedy urobil. (fishki)
- Bezpochyby je zaujímavé, že režisér Jewison sa chcel presvedčiť, či Larry Gates v úlohe Endicotta dokáže poriadne udrieť a nechal ho, aby si to vyskúšal priamo na ňom. (classic)
- Film získal Oscara pro Nejlepší film i přesto, že hned tři filmy měly nominace v pěti hlavních kategoriích (Film, Režie, Herec v hlavní roli, Herečka v hlavní roli a Originální nebo Adaptovaný scénář). Jednalo se o filmy Absolvent (1967), Bonnie a Clyde (1967) a Hádej, kdo přijde na večeři (1967). Filmu V žáru noci chyběla do této velké pětky nominace pro Nejlepší herečku v hlavní roli. (peeteno78)
Reklama