Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kriminální román Johna Balla V žáru noci (1965, česky 1992), líčící vyšetřování vraždy podnikatele v malém jižanském městečku, jehož se ujme projíždějící policista černé pleti, se stalo podkladem jednoho ze stěžejních filmových titulů šedesátých let. Z víceméně standardního detektivního příběhu se na plátně stala aktuální výpověď o stavu společnosti na americkém jihu, kde i po podepsání Zákona o občanských právech (1964) neustále doutnaly rasové konflikty. Snímek je postaven na hereckém mistrovství dvou naprosto odlišných představitelů, černošské hvězdy na vrcholu popularity Sidneyho Poitiera a předního exponenta Stanislavského herecké metody Roda Steigera. Jejich přístup k herectví je stejně rozdílný jako postavy, jež ve filmu vytvářejí. Na jedné straně elegantní, vzdělaný a sebevědomý černý detektiv Virgil Tibbs a proti němu zavalitý, životem ostřílený, ale bigotní jižanský šerif Gillespie. Rasové napětí mezi oběma protagonisty se postupně mění ve vzájemné pochopení a dokonce respekt, a díky oběma hercům je tento posun uvěřitelný, jakkoli se může zdát scenáristicky vykonstruovaný. Snímek se při oscarovém účtování dočkal pěti zlatých sošek, které si odnesli producent Walter Mirisch, scenárista Stirling Silliphant, herec Rod Steiger, střihač Hal Ashby (jemuž toto ocenění velmi pomohlo při startu režijní kariéry) a zvukaři filmu. Naprázdno vyšel režisér Norman Jewison (ten prohrál s Mikem Nicholsem, režisérem Absolventa) a také kameraman Haskell Wexler, který dokonce ani nebyl nominován. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (244)

cheyene 

všechny recenze uživatele

Po Hádej, kdo příjde na večeři a Panu učiteli s láskou jsem se dostal k tomuto kriminálnímu dramatu. Charismatický Sidney Poitier si tu opět musí protrpět narážky na barvu své pleti a získávat si respekt v rasistické společnosti. K tomu všemu se ještě ujímá vyšetřování vraždy a dokazuje, že policisté městečka Sparta mají místo hlav cukety. Náčelník tamní policie by z vraždy obvinil snad i psa, kdyby u něj našel něco, co patřilo oběti. V žáru noci má sílu v hereckých výkonech, příběhu, hudbě, ale také výborných dialozích a vztazích mezi hlavními hrdiny. ()

lesumir 

všechny recenze uživatele

Sedmdesátá léta. Na cestách jezdí staré plechovky. Šerif je number one, klobouk zaražený do čela a Ray Ban na očích. Všude zní soulový král Ray Charles a country muzika. Rasová diskriminace vrcholí. Takhle nějak si představuji tu „pravou“ Ameriku. Oscarová podívaná In the Heat of the Night tohle všechno nabízí a rasový podtext ho vynesl do nebes, protože hlavně začátek ukazuje, že stačí být černoch a usvědčí vás klidně z vraždy. Při scéně, kdy je Virgil poprvé na stanici a ukazuje se, že je policistou mi naskočila kusí kůže. Jeden z nejsilnějších momentů. Hledání vraha a usvědčování nepravých ubíhá hodně rychle a závěr jsem předpovídal. Šerif byl hodně velký poleno, až nerealisticky, ale Rod Steiner se svým parťákem v ústech (žvýkačkou) si sošku zasloužil, výborná role střižená přímo na tělo. Hodně dobrej thriller s pokrokovou kamerou. Přesto jenom hodně dobré tři. ()

Reklama

HAL 

všechny recenze uživatele

Woke activism done right. Sidney Poitier má charisma až na půdu a ti bílí vidláci mu jako dobře napsané a zahrané postavy zdatně sekundují, když  se z prvotních téměř karikatur nakonec dokáží vyprofilovat jako velice zajímavé nečernobílé postavy - že si právě ten bílý policajt za roli odnesl oscara se vůbec nedivím, už jen za tu jednu větu, kterou dokázal jinak těžce nadřazeného Poitiera odhalit jako člověka se stejnými slabostmi jaké má on, si ho zasloužil. V žáru noci tak je nejen povedená detektivka, ale hlavně fantastické zachycení měnící se doby. 9/10 ()

sud 

všechny recenze uživatele

No jo, to se to v těch 60. letech točilo, když bylo k mání tolika charismatických herců a tvůrčí invence se snažila vítězit nad komerčností. "V žáru noci" je antirasistické drama, ovšem v žádném případě se nesnaží být agitkou. Přílišnému moralizování brání silná detektivní linie, která na druhou stranu není fádní právě díky rasové otázce. Celý film se rovněž nechá vnímat jako sólo pro dvě postavy, ovšem nabízenému klišé (hodný černoch vs zlý běloch) se také vyhybá a nabízí nám dva silné tvrdohlavé muže, jejichž charaktery se vyvíjí. Sidney Poitier a Rod Steiger (ten si svého Oscara doslova vyřval) podali své životní výkony. "V žáru noci" ve své době šokoval fackou ve skleníku. Jeho nadčasová platnost je však spíše v nahlodání soudního systému prdelákova, kde vládnou dogmata a právo bohatšího. 100%. A ještě něco Virgile, dejte na sebe pozor! ()

poz3n 

všechny recenze uživatele

Sidney Poitier ve své klasické roli nasraného černocha. Líbila se mi sebereflexivní linka, která rasismus komplexně definovala jako problém, na jehož odstranění musí pracovat všichni bez rozdílu. Naopak, tupost některých postav a neschopnost policejního sboru degradovala snímek na spíše průměrnou detektivní konverzačku s několika výbornými momenty. 6/10 ()

Galerie (33)

Zajímavosti (29)

  • Celosvětová premiéra proběhla 2. srpna 1967 v New Yorku. (ČSFD)

Související novinky

Zemřel režisér Norman Jewison

Zemřel režisér Norman Jewison

23.01.2024

V požehnaném věku sedmadevadesáti let v sobotu 20. ledna opustil filmový svět kanadsko-americký na sedm Oscarů nominovaný režisér a producent Norman Jewison, tvůrce legendárních a oblíbených snímků… (více)

Zemřel herec Sidney Poitier

Zemřel herec Sidney Poitier

07.01.2022

Dnes přišla smutná zpráva z bahamských ostrovů. Ve věku 94 let zemřel nejstarší herecký držitel Oscara za hlavní roli, floridský rodák Sidney Poitier. Médiím zprávu sdělil přímo bahamský předseda… (více)

Reklama

Reklama