Příběh služebnice - Série 1 (2017) (série)
Tvůrci:
Bruce MillerRežie:
Reed MoranoScénář:
Bruce MillerKamera:
Colin WatkinsonHudba:
Adam TaylorHrají:
Elisabeth Moss, Joseph Fiennes, Yvonne Strahovski, Alexis Bledel, Madeline Brewer, Ann Dowd, O.T. Fagbenle, Max Minghella, Samira Wiley, Amanda Brugel, Margaret Atwood, Jordana Blake, Bahia Watson (více)Obsahy(1)
June Osborneová a Luke Bankole prchají se svou dcerou Hannah z Bostonu vstříc svobodě do Kanady. Při pronásledování je muž zastřelen, dcera odchycena a manželka deportována do nápravného zařízení. Zde, v Rudém centru vedeným železnou rukou tety Lýdie, je June poučena, že byla jako plodná žena vybrána do kasty služebnic – sexuálních nevolnic, které mají tu „čest“ vykonávat výsadu Boží: rodit děti Velitelům a jejich neplodným Manželkám. June prodělává nelítostnou změnu identity a pod jménem Offred nastupuje do služby velitele a paní Waterfordových. V panském domě Offred čeká podobný osud jako Bilhu z První knihy Mojžíšovy. Přesto nesměle navazuje první přátelský kontakt, navzdory riskování vlastního života. Offred je rozhodnuta za každou cenu přežít, uniknout a najít svou milovanou dceru. To ale ještě netuší, že ji sleduje špionské Oko… (Česká televize)
(více)Recenze (31)
Nepříjemné hrozby současné společnosti a americké hodnoty dostávají zase pořádně na frak. Ocitáme se v době, která má za sebou převrat „ochraňující“ tradiční hodnoty. S porodností to totiž šlo strmě dolů a něžné pohlaví (pouze to plodné) je tak nucené projít převýchovou – stávají se z nich pokorné služebnice, které svým novým pánům roztáhnou nohy. Na plodné dny tak čekají i v případě Offred (původním jménem June). Právě ta nás prostřednictvím četných (a jízlivých) voiceoverů provází svými pocity a vzpomínkami na manžela a dceru. Feminismus a jakákoliv jiná sexuální identita mají červenou. Námět zajímavý, uvidíme, kam se posuneme v dalších dílech. Možná méně mechaničnosti. ()
Seriál mě zaujal hlavně svým originálním příběhem z dystopické budoucnosti, kde už neplatí zákony a základní lidská práva tak, jak je známe dnes. I když na mě tato televizní show nepůsobí tak silně depresivně a sugestivně, jak slibovali mnozí recenzenti (více na mě působily například letošní brilantně zahrané Sedmilhářky), tak i nadále u Příběhu služebnice zůstanu, protože mě nejvíce baví sledovat flashbacky do minulosti, které nám strategicky pomalu odkrývají příčiny a průběh začínající totality. ()
"A chair. A table, a lamp. There's a window with white curtains, and the glass is shatterproof. But it isn't running away they're afraid of. A Handmaid wouldn't get far. It's those other escapes. The ones you can open in yourself given a cutting edge. Or a twisted sheet and a chandelier. I try not to think about those escapes. It's harder on ceremony days, but thinking can hurt your chances. My name is Offred. I had another name, but it's forbidden now. So many things are forbidden now." ()
Sebejistě natočeno, mám z toho pocit, že přesně jak to chtěli udělat, tak to i provedli. Pomale odvyprávěné, obličeje v detailech s nic moc pletí, fyzické, tělesné, hodně se tady rodí a kojí a hladí a připomíná se pach porodu, pach semena, pach kojence. Vlastně se tady v dlouhých záběrech ženám připomíná to nejintenzivnější prožité a stejně času se věnuje scénám, v kterých se přirozená ženskost destruuje, znásilňuje a mění v cosi zrůdného. Jedná se o frontální útok na první ženskou signální. Atwoodová napsala manifest potlačovaného ženství, potlačovaného maskulinní totalitou. Ztotožnit se a cítit tuhle feminní vlnu po celou dobu seriálu /knihy/ - toť vše a je zaděláno na kult. To ,že dystopický svět sám v sobě nefunguje budou asi řešit pouze racionální mozky s penisem a pro ty tenhle seriál asi nebude. /psáno po 3, dílech/ ()
// Ale notak, Margaret, vždyť zas tak zlí nejsme. Teplou večeři na stůl a jednou za týden vyprat a ty z toho hned děláš dystopickou tragédii. Nevim, asi jsem neměl náladu na sci-fi, nebo mě nebaví vnitřní logika věci, při které si chlap radši vybere k sexu Elisabeth Moss spíš než Yvonne Strahovski. Děti neděti, přes takovej základní filosofickej pilíř prostě vlak nejede. To už radši Hunger Games. 6/10 ()
Galerie (68)
Photo © Hulu / George Kraychyk
Zajímavosti (1)
- V epizodě si zahrála i autorka knižní předlohy, podle které je seriál natočen, Margaret Atwood. (morgos)
Reklama