Tvůrci:
Bruce MillerHudba:
Adam TaylorHrají:
Elisabeth Moss, Alexis Bledel, O.T. Fagbenle, Joseph Fiennes, Max Minghella, Yvonne Strahovski, Samira Wiley, Amanda Brugel, Ever Carradine, Madeline Brewer (více)VOD (1)
Série(6) / Epizody(66)
Obsahy(1)
Adaptace klasického románu spisovatelky Margaret Atwood Příběh služebnice vypráví o životě v dystopickém Gileádu, totalitní společnosti na půdě někdejších Spojených států. Republika Gileád, která se potýká s ekologickými katastrofami a ztrátou lidské plodnosti, je ovládána zvráceným fundamentalistickým režimem, který militantně volá po "návratu k tradičním hodnotám". Jako jedna z mála žen, které jsou ještě plodné, je Offred služebnicí v rodině Velitele. Ženy z této kasty jsou nuceny k sexuálnímu otroctví v rámci posledního zoufalého pokusu znovu zalidnit svět. V této děsivé společnosti musí Offred obezřetně manévrovat mezi Veliteli, jejich krutými Manželkami, hospodyněmi Martami i ostatními Služebnicemi – z nichž všech kdokoli může být špiónem Gileádu – a to s jediným cílem: přežít a najít dceru, která jí byla odebrána. (HBO Europe)
(více)Videa (25)
Recenze (288)
Seriál nemajúci obohranú zápletku. Páči sa mi, že sa príbeh delí na tri časové roviny. June ako už plnohodnotná služebnice, June sa len stáva služebnicí a June tesne predtým, než vznikli kasty. Bohužiaľ je tu minimum zásadných momentov. Dej dvoch sérii sa mohol kľudne zmáčknuť do jednej. Jednotlivé epizódy sa venujú skôr, než príbehovým posunom, vývoji postáv. A to je problém. Jednu dobu je vzťah June/Serena Waterford na úrovni A, potom B, znova A, nachvíľu C, potom B a znova A. Rovnaká nekonečná, ťažko uveriteľná horská dráha je aj vzťah June/Fred Waterford. Do toho sa Fred a Serena dokolečka striedajú v tom, kto je vlastne kápo a kto subina. Otravné. June navyše všetky epizódy sprevádza snahou predviesť všetky druhy grimás plaču. V tom plači a vzťahových šachových partiách jednoducho chýba vzrúšo, chýba dojem, že v ďalšej epizóde sa stane niečo skvelé. Problém mám vlastne s aj podstatou zápletky. Keď je na svete niekto strašne vzácny, cenený, jedna z milióna, tak nebýva otrokom. Prúser nie, ale vzhľadom na určité diery v logike a zbytočne venovaný čas vedľajším postavám, sa jednoznačne jedná o sklamanie s pachuťou feministicky zdvihnutého prstu. 3. séria pokračuje do svojej polovice v podobnom duchu. Potom však konečne niektoré postavy dosiahnu svoje dno a konečne dej prestane sledovať len emócie. Konečne začnete byť zvedavý čo a ako sa stane. Nevystrelilo to dojmy vyššie, ale rozhodne udržalo pozornosť a zvedavosť na ďalšiu sériu. 4. séria tak nejako uzatvára staré cesty a som zvedavý, akými novými sa vydá. Baví ma ten prerod June, ktorý hlavne v kontexte všetkého predtým dáva zmysel a je logický, uveriteľný. 5. séria je zameraná predovšetkým na osobnostný vývoj vedľajší postáv. Zásadné udalosti absentujú. Nemáte byť na čo a ani na koho zvedavý. Služebnice sa už definitívne utopila v slzách a nestabilných povahách. ()
Totalitní klerofašismus v praxi. Jeho absurdní zvrácenost, nelidská a nesmyslná krutost a v neposlední řadě také jeho neudržitelnost. Příběh služebnice je velice dobrá feministická dystopie, sice poněkud rozvláčná a občas trochu zbytečně popisná a doslovná, ale ve výsledku stále hodně silná a emotivní (pro ženy možná dvojnásob). S01: 80 %; S02: 80 %; S03: 70 %; S04: 70 % ()
Nepříjemné hrozby současné společnosti a americké hodnoty dostávají zase pořádně na frak. Ocitáme se v době, která má za sebou převrat „ochraňující“ tradiční hodnoty. Dětský pláč vymizel. S porodností to šlo strmě dolů a něžné pohlaví (pouze to plodné) je tak nucené projít převýchovou – stávají se z nich pokorné služebnice, které svým novým pánům roztáhnou nohy. Na plodné dny tak čekají i v případě Offred (původním jménem June). Právě ta nás prostřednictvím četných (a jízlivých) voiceoverů s detailními záběry tváře provází svými pocity a vzpomínkami na manžela a dceru. Solidně to bublalo pod povrchem, jenomže.. Námět moc fajn, zpracování už pokulhávalo. Potenciál byl pořádný. Po celou sérii jsem si přál méně mechaničnosti a rozvláčnosti a více živočišnosti. A právě emoce – ty mi nejvíc chyběly. Pozvánku na druhou sérii jsem tak bohužel zahodil. ()
Násilný seriál, zbytočne surový, bezútešný a temný. Hutnú atmosféru vytvára toto všetko spolu s hudbou, no diktátorsko – sektársky princíp v stave beznádeje je úplne na nič. Nepáči sa mi námet a pekné herečky sú skryté pod čepcom v blbých kláštorných uniformách. Nie je sa na čo pozerať. Herecky ale možno vyzdvihnúť hlavnú predstaviteľku Elisabeth Moss. Avšak žiadna časť nekončí tým pocitom, že chcem pozerať ďalej. ()
Zdá sa mi, že v každej ďalšej sezóne sa hromadia logické diery, a z hlavnej hrdinky sa stáva superhrdinka, ktorá neustále zázračne uniká trestu. Inak povedané, keby sa seriál držal stanovenej reality, už dávno by ju obesili. No baví ma to, hoci na tvár Elizabeth Moss som si ani po tých troch sezónach nezvykla, a striedavo sa mi zdá, že prehráva alebo je drevená. Ale človek stále čaká, čo bude ďalej. Hlavne vzhľadom na záver tretej sezóny som fakt nesmierne zvedavá, ako by z tohto mohli zúčastnení vyviaznuť. ()
Galerie (2 130)
Photo © Hulu
Zajímavosti (21)
- Když jsou Serena (Yvonne Strahovski) a Fred (Joseph Fiennes) v kině při jejich rozhovoru, lze v pozadí slyšet klasickou titulní znělku společnosti MGM s řevem lva. Společnost MGM je spolu se streamovací službou Hulu výrobce seriálu. (MakiMaki)
- V knižnej predlohe je Veliteľ Fred Waterford (Joseph Fiennes) a jeho žena Serena Joy (Yvonne Strahovski) omnoho starší pár, ako sú vykreslení v seriáli. Sú popísaní ako vráskaví so šedivými vlasmi a Serena si dokonca pri chôdzi pomáha paličkou. (belinko)
- Margaret Atwood řekla, že byla inspirována románem „1984“ od George Orwella. (SONY_)
Reklama